ICE-koden

På min nödtelefon har jag klistrat på pinkoden på framsidan. Allt för att se till att den alltid ska gå att starta. Man kan stänga av begäran också men för att vara säker på att någon nödvändig funktion inte är blockerad ska alla kunna larma från min mobil.

Hade jag haft en dedikerad nödtelefon med kontantkort så hade jag inte lösenordskyddat knapplåset och antagligen gjort likadant. Men det känns lite orimligt att bära på två telefoner bara för att den ena ska vara "nödtelefon".
För lite längre turer kanske det är en variant men då mest för att ha en enkel lur som drar mindre batteri....Å andra sidan drar ingen telefon särskilt mycket när den är avstängd.
 
Jag får erkänna att jag fortfarande inte riktigt är övertygad. Att lägga in ICE verkar vara synonymt med att ange vem som är närmast anhörig. Det behöver man inte skriva ice för att göra. Wife duger väl ganska långt...

...är väl inte svårare att fatta än ice och inte svårare att hitta heller...

Kan ju ändå vara en poäng om alla använder det. Men gör alla verkligen det..? På de HLR-kurser jag bevistat, har ICE aldrig nämnts.

//J
 
Jovisst funkar wife rätt bra. Varför följa en konvention om det nu finns en - vi kan hitta på några egna vetja.

Just wife och husband är väl de som är självklara. Men resten då? Om man inte är gift? Om frugan inte svarar? Hur ska du lägga in resten på ett bra sätt? Barn är närstående - men kanske för unga för att ta emot ett dödsbesked över telefon. Föräldrar är närstående - men hur ska jag förklara att de inte ska ringa morsan eftersom hon är halvsenil och sitter på hemmet? Och råkar jag befinna mig på bilsemester där hela familjen stryker med - hur ska de då veta att det är grannen de ska ringa?

ICE är nog rätt bra ändå.
 
På de flesta telefoner kan vi ringa 112 utan att öppna vare sig pinkod eller knapplås. Men varför inte ha ICE? Det är än så länge nytt och det är därför vi bör prata om det.
 
Jag jobbar

i norges största akutmottagning. Både vi och ambulansen använder ofta ICE-funktionen. Ofta!

Så om ni är några där ute som inte förstår funktionen så behöver ni inte förstå det. Vi som ska kontakta de anhöriga efter olyckor/akut sjukdom förstår. Allt ni behöver göra är att lägga in 3 ICE på mobilen, så tar vi oss av resten.......

(ber om ursäkt för 'uppifrån-och-ner'-tonen, men det här är viktigt, och det är en stor hjälp i vårt dagliga arbete. Därför.)


Quidquid Latinum dictum sit, altum viditur.
 
i norges största akutmottagning. Både vi och ambulansen använder ofta ICE-funktionen. Ofta!

Så om ni är några där ute som inte förstår funktionen så behöver ni inte förstå det. Vi som ska kontakta de anhöriga efter olyckor/akut sjukdom förstår. Allt ni behöver göra är att lägga in 3 ICE på mobilen, så tar vi oss av resten.......

Jag har 3 ICE nummer i mobilen men i akuta fall där detta kan tänkas komma till användning är det desvärre helt meningslöst.. Liksom många av mina vänner har jag telefonen låst med kod...
 
Enkelt tangentsbordslås

är i detta sammanhang att föredra. Pinkod är väl bara aktuellt när man sätter på en tidigare avstängd lur?

Thure
 
är i detta sammanhang att föredra. Pinkod är väl bara aktuellt när man sätter på en tidigare avstängd lur?

Thure

Du har rätt i att det i detta sammanhang är att föredra. Dock kräver en del arbetsplatser kodlås även då telefonen är igång.

Rådet jag har fått är att ha ett kort i plånboken med 3 tryckta ICE-nummer istället.
 
Det stämmer som tidigare talare nämnde. Ingen kommer in på min telefon, den låser sig efter 9 minuter. När jag åkte skidor nu 1:a maj så hade samtliga fyra PIN-kod (påtvingat pga datasäkerhet och inte förhandlingsbart) på sina jobbmobiler. Jag har dock själv en friluftsmobil som inte låser sig. Synd att ICE blir värdelöst i och med detta så en papperslapp i plånbok kanske är bättre.
 
Kört med det i ett gäng år nu men just ICE hade jag inte hört innan.
Kör dock inte i telefeonen då den kan dö, låsas med mera så jag kör med ett kort istället. Ligger vid legetimationen i plånboken eller en plastficka på armen om jag är ute på upptäcksfärd. Står namn, kontaktpersoner, allergier mot läkemedel och adress.
 
var leta?

Jag får erkänna att jag fortfarande inte riktigt är övertygad. Att lägga in ICE verkar vara synonymt med att ange vem som är närmast anhörig. Det behöver man inte skriva ice för att göra. Wife duger väl ganska långt...

...är väl inte svårare att fatta än ice och inte svårare att hitta heller...

Kan ju ändå vara en poäng om alla använder det. Men gör alla verkligen det..? På de HLR-kurser jag bevistat, har ICE aldrig nämnts.

//J

Om du skriver wife, någon annan fru och någon tredje husband etc så ska den som vill kontakta din närmast anhäriga scrolla igenom hela din telefonbok och med ICE så hittar de rätt direkt. En telefonbok på några hundra kontakter är ju inte ovanligt idag och med ICR är man direkt rätt som hjälp-personal. Snabbare och mer rätt - då har du ju pekat ut vem du vill det ska ringas till.

/Patrik, med ICE bland många andra kontakter
 
Smart tips jac hittade för att lösa problemet med låsta smartphones:
I senare versioner av Android kan man lägga in "ägarinformation" under "säkerhet" i inställningar. Texten syns på låsskärmen.
Alternativt skriver man det på en bild man har som bakgrund, ser man den när skärmen är låst på IPhone?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...