Primärfaktor

Primärfaktor är ju rätt bra, men missar tyvärr t ex i fallet Akka att ett berg kan ha en högre granne, men ändå vara det mest spektakulära berget i området. Akkas höjdskillnad ned till Akkajaure är ju 1600 meter, ruskigt högt, men detta reduceras till en primärfaktor på 1095 meter av värdet p g a Sarektjåkkå.

Finns något annat listigt begrepp som kvantifierar såna aspekter?
 
Primärfaktor är ju rätt bra, men missar tyvärr t ex i fallet Akka att ett berg kan ha en högre granne, men ändå vara det mest spektakulära berget i området. Akkas höjdskillnad ned till Akkajaure är ju 1600 meter, ruskigt högt, men detta reduceras till en primärfaktor på 1095 meter av värdet p g a Sarektjåkkå.

Finns något annat listigt begrepp som kvantifierar såna aspekter?

Ja: Spire Measure.
 
Primärfaktor är ju rätt bra, men missar tyvärr t ex i fallet Akka att ett berg kan ha en högre granne, men ändå vara det mest spektakulära berget i området. Akkas höjdskillnad ned till Akkajaure är ju 1600 meter, ruskigt högt, men detta reduceras till en primärfaktor på 1095 meter av värdet p g a Sarektjåkkå.

Finns något annat listigt begrepp som kvantifierar såna aspekter?



Finns bara 2 stycken pf över 1500 och 15-16 över 1000 meter. Alla dessa måste räknas som ganska spektakulära på sitt sätt. Så bara 1095 är inte alls bara :)
 
Kunde man bara få tag på tillförlitliga höjddata över hela jorden skulle det inte ta lång tid att beräkna godtycklig topps PF med dator. Hacka Google Earth kanske? ;)
 
Kunde man bara få tag på tillförlitliga höjddata över hela jorden skulle det inte ta lång tid att beräkna godtycklig topps PF med dator. Hacka Google Earth kanske? ;)


Jag vet inte hur man ska bära sig åt för att komma åt primärfaktorer från google earth som ger oprecisa höjdangivelser. Fast du är förmodligen bättre än mig vad gäller data. Men jag håller med dig, det skulle vara roligt ifall det nu fungerade...
 
Bara så att jag har fattat rätt; skulle en formell definition av primärfaktor (som en funktion av latitud/longitud, dvs en punkt på en sfär) se ut såhär?
 

Bilagor

  • pf.png
    pf.png
    4.5 KB · Visningar: 419
Bara så att jag har fattat rätt; skulle en formell definition av primärfaktor (som en funktion av latitud/longitud, dvs en punkt på en sfär) se ut såhär?

Nördigt värre på Utsidan - kul!

Tankegången verkar ju rimlig. "Finn det största tal a för vilket en kontinuerlig väg mellan en punkt x och en högre punkt y alltid ligger högre än a."? Men borde inte sista olikheten vara h(f) > a?

Kan du definiera f närmare? Vad innebär S^2 - friska upp mitt minne?
 
Senast ändrad:
Nördigt värre på Utsidan - kul!

Tankegången verkar ju rimlig. "Finn det största tal a för vilket en kontinuerlig väg mellan en punkt x och en högre punkt y alltid ligger högre än a."? Men borde inte sista olikheten vara h(f) > a?
Jo, det stämmer såklart. Att man ska använda h alltså, > eller >= spelar ju ingen roll eftersom man använder supremum.
Kan du definiera f närmare? Vad innebär S^2 - friska upp mitt minne?
S^2 är den tvådimensionella sfären, alltså rummet av alla möjliga koordinatpunkter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bergtagen.skogstok Primärfaktor missvisande? Fjällvandring 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...