Första inlägget

Hej!

Jag tycker det vore så kul om friluftsroddare kunde hitta hit. Och andra roddare också för den delen - de enda roddforum jag annars hittat är två klubbars (Hammarby och Uppsala). Det kan förstås bara bekräfta att det inte är så många som håller på och ror, men, men - helt säkert är att det kommer bli allt fler frilufts- och motionsroddare.

Som bevis för det får jag väl berätta att jag smått osannolikt mötte en annan roddare nu i november. Fånigt nog hälsade jag aldrig, så jag vet inte vem det var (jag hade behövt vänta några minuter, vi rodde åt samma håll, jag ville se hur lång tid det tog för mig att ta mig till Nacka Strand, skulle dit och jobba lite).

Som första diskussionsinsperation tänkte jag hänvisa till det ett blogginlägg och kommentarerna till det på Hans Friedels blogg. Det var när jag skrev kommentaren där jag insåg att det förstås ska finnas ett roddforum på Utsidan!

Här lite fler diskussionsämnen eller dela med-ämnen, som en inspirations- eller kunskapsbank:

Berätta om dina turer (gärna den senaste)
Att ro i stilla väder
Att ro i blåsigt väder
Modifieringar / tillbehör
Packning
Får du ont

Jag tänkte jag ska ta och starta några trådar med dessa ämnen allteftersom... om ingen annan hinner före förstås :)
 

Bilagor

  • DSC11760.jpg
    DSC11760.jpg
    38.7 KB · Visningar: 447
Senast ändrad:
Kul med ett litet roddforum!

Nä, "motionsroddare" träffar man inte på särskilt ofta i öppet vatten, åtminstone inte i Öresund.

Det händer dock att jag möter danskar som tar en sväng runt Ven om sommaren. Det ser grymt härligt ut när dom kommer i sina inriggare med Dannebrogen i aktern. Varför håller inte svenska/skånska roddklubbar på med långdistansrodd (eller gör dom det?)? Kyrkbåtsrodd vet jag förekommer norrut men inte mycket annat väl?

Inte heller "bruksroddare" ser man röken av. Verkar som tiden då vissa fritidsfiskare lade nät eller pilkade från roddbåt är förbi. Min Explorer har dock fått tjänstgöra som fiskebåt några gånger när jag och min fru varit ute stilla sommarmorgnar. Det går förvånansvärt bra att ro när man är två i båten om passageraren sitter "på durken" och lutar sig mot aktre flyttanken/förvaringsutrymmet. Årbladens vinkel mot vattnet borde ju ändras ganska dramatiskt men jag tycker det funkar bra ändå.

Helsingborgs roddklubb har ju skaffat några kustroddbåtar av den här typen:
http://www.utsidan.se/cldoc/10732.htm
och planerar tydligen tävlingar i sundet framöver. Kanske kan detta hjälpa till och generera fler kustroddare i regionen?

Återkommer!
/Nils B
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...