Is i Stockholmsområdet

Plogade isar i stockholmsområdet?

Är det någon som vet vilka sjöar i stockholmsområdet som har hunnit få sina isar plogade än?
Finns det någon bra sida, förutom detta forum, där isläge och plogning raporteras?
// Magnus
 
Orlången hade igår sopade/plogade banor... men jag vet inte om dom hunnit ploga efter nattens snöfall... skall iväg efter lunch och kolla... återkommer när jag vet...
 
Edsviken borde vara plogad till helgen i alla fall (han från scoutkåren som brukar ploga har inte kunnat hämta fyrhjulingen tidigare, tror han hämtade den i tisdags).
 
Kungsängen-Uppsala

Israpport Kungsängen-Uppsala under. Bilder hittar du på min blogg: http://kjerstimalene.wordpress.com/2009/01/10/langfardsskridskor-fran-kungsangen-till-uppsala/

Ryssgraven: plogad bana, tjock is. På höger sida av Munkholmen under kraftledningarna var vi tvugna att gå runt en halv kilometer på land.
Skarven: ganska svåråkt, fastfrusen snö på isen, tidvis plogat bana.
Siggtunafjärden: Plogat bana.
Håtunaviken: blank och fin is i östra delan. Vid västra änden öppet vatten mitt på sjön. Håll vänster och åk längs stranden (vi började åka längs höger sida, men måtte vända och gå runt råken). Några hundra meter innan bilbron gick vi av isen och knallade runt en kilometer till fots över bron och genom en hästhage.
Skofjärden: riktig riktig sköna förhållande. Blank, tjock och mycket lättåkt is. Vi närmast flög hela vägen till Skokloster. I övergången till Ekoln var det öppet vatten och vi gick i land vid ön till vänster.
Ekoln: variabel istjocklek, många råkar öppna och igenfrusta. Är man uppmärksam så är det inga problem
 
Blidväder

Det rådande blidvädret innebär både möjligheter och risker. Vi blir av med snön på isen, men den senast lagda isen på mälarfjärdar och hav blir snabbt uttunnad.
Följs bara blidvädret av en kallperiod utan nederbörd så gäller att "gamla isar blir som nya" och vi har åter ett fantastiskt isläge att se fram emot.
 
Kanonfin kärnis på Drevviken

Åkte på kanonfin kärnis på Drevviken i morse, Lännaviken-Hökarängsbadet tur och retur, under soluppgång och gnistrande blå himmel. Det var en härlig upplevelse! Isen var svart med ett lätt snöpuder lite här och där. Lite småbucklig där folk gått på isen medans det fortfarande låg snö. Annars väldigt lättåkt! Det var lite smala sprickor kors och tvärs och det brakade till ibland när man åkte, men det var ingenstans det kom upp vatten. Trångsundet, som annars kan vara en riskabel passage, var fullt åkbart om man står ut med att det knakar och brakar lite och om man alltid är rätt utrustad och iaktar försiktighet. När jag kom till viken vid Hökarängsbadet var det två små traktorer ute och sopade banan som är ca 2,4km lång. Där fanns även en rundbana på 500m. Istjockleken uppskattar jag varierade från 12-25cm.
Turen var ca 19.2km och kan ses på http://loprundan.iform.se/ där man söker på runda med namn Drevviken.

// Magnus
 
Kanonfin is på Brunnsviken!

Efter tövädret som varit har Brunnsviken blivit som nylagd igen. Så nära blankis man kan komma och mitt på dagen i dag var det många åkare ute.
 
Kärsön runt - nästan

Underbara isar runt Kärsön. Vi gick på vid Ängbybadet och åkte (nästan) runt Kärsön. Rännan mot Hässelby är frusen, det är så klart mycket vrakis men bar ca 50m brett. Vi åkte norrom Kärsön (tunnare is vid norra spetsen) och ner mot Drottningholms slott. Under bron är det vatten så vi knatade över vägen. Utanför slottet är det mycket fint men endast 4 -5 cm längre ut. Vi följde Kärsöns kant mellan Kärsön och en liten ö (tunnt) och vidare mot Ålsten. När man möter rännan utanför Ålsten är det igen mycket vrakis så vi tog samma väg tillbaks. Den envetne kan dock åka upp i sundet mot Drottningholmsbron.

Genomgående mycket fin is 10cm men ta det försiktigt vid vattnet inmot Drottningholms slott.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
miaericsson Behöver ett tips på isar i Stockholmsområdet... Israpporter 1
jmlove Bäst i Stockholmsområdet nu? Israpporter 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.