Urbota dum konstruktion

Nordesjö; sa:
Ett annat funktionsfrågetecken:

3-lagersprincipen på händerna.
Alltså underställshandske, värmehandske och skalhandske. Så vill ju producenterna att vi klär oss även på händerna nuförtiden.
Ska de va nåt? (för oss som inte är Skinnarkropp, alltså)

(innerhandske och skalhandske har jag inga problem med, men lånkalsongsunderställshandsken?)

Jag är inte säker på vilken typ av underhanske du avser, men jag har sedan länge använt en tunn fingervante under skalhandskarna, med eller utan foder, för att slippa ta i metall med bar hud när jag tar av/på skidor, skridskor, hanterar verktyg eller vapen eller vad det nu månde vara. Mycket praktiskt. Har dock aldrig sett någon tillverkare lansera denna ide.
 
johankse; sa:
(Och så ynkligt litet försvar vi nu har så gäller det att vara rädd om det så att det inte blir utrotat helt.)

Ingen fara,kommer Ivan hit för att göra livet surt för oss tar vi fram superförsvaret Migrationsverket,dom kommer att skalla sig själv blodiga och ändå tvingas åka med vändande transport hem igen.:)


peter
 
Isyxor förknippas väl kanske fór mânga med just iskláttring. Hade detta varit isyxans enda anvándningsomràde mâ det vara hänt att dess fáste ár en detalj som utan problem kunde förvinna fràn samtliga ryggor, tom kanske inkl. de som designats just för iskláttring.

Men för de flesta är faktiskt isyxan en lika sjálvklar sákerthetsutsrustningsdetalj som exempelvis isdubbarna och pàken ár för skrinnaren, och bör finnas till hands under alla slags vandringar och turer (till fots, med skidor, med snöskor etc) i brant terráng med snö och/eller is. Det rácker med ett besvärligt och snöigt pass under sommartrekken för att yxan (tillsammans med stegjärnen) kan rädda den dan.

Dess huvudsakliga anvándningsomràde bland vanliga söndagsseglare som undertecknad är att anvándas som vandringstav och att medelst denna sjálvsákra sig vid besvárliga passager samt fórsóka bromsa upp eventuellt fall. Används áven till hjálpmedel till sjálva kláttringen vid sárskilt brant passager, samt kan i brist pà stegjärn áven anvándas till att hacka ut trappsteg i isen/snön.


Gâr man över en glaciär är yxan ocksà bra att ha, dels som stav men fra.a som broms och sedan säkring om nàgon skulle trilla ned i en spricka.

...varför ett fáste för dette gear kánns ganska OK pà de flesta sáckar som anvánds till ovan aktiviteter.

image008.jpg

[Ändrat av Malindo 2006-11-17 kl 15:39]
 
Hej, kul tråd med galla över dumma konstruktioner. Än leder termoskorken och sittunderlagets handtag. Mitt bidrag: Den elastiska benremmen i fjällrävens byxa. Vid första genomtramp i snön el. dyylikt sitter byxslutet i knävecket eller grenen. Remmen skall naturligtvis vara stum för att funka. Helst skall det finnas en krok oxå att häkta tag i skosnörena/kängan.

Bondeförbundare = graningekängor, stövelmodell med snörning bara upptill. Läderskaft, cellgummifor. Begreppet kan vidgas till att gälla alla kängor med cellgummifot och läderskaft.
[Ändrat av Lars_P 2006-11-17 kl 15:53]
 
Att lodlinjen för ett tält är sådan att vertikalt regn eller vatten som rinner från tälttaket hamnar på innertältet eller inne i innertältet om det är öppet, när absiden öppnas lite upptill.

Ursprungliga inluften på Moskoselkåtan Tåpp Jakt, där man ska strula med dubbla stormmattor, en inre och en yttre, där den yttre ska regleras upp och ner med snören inifrån. Den konstruktionen är idag helt omarbetad.

Klena mittstänger till tältkåtor.

Raskesven
 
ping; sa:
johankse; sa:
(Och så ynkligt litet försvar vi nu har så gäller det att vara rädd om det så att det inte blir utrotat helt.)

Ingen fara,kommer Ivan hit för att göra livet surt för oss tar vi fram superförsvaret Migrationsverket,dom kommer att skalla sig själv blodiga och ändå tvingas åka med vändande transport hem igen.:)


peter

Trodde Hasses automatiska telefonuppringningssystem var genomfört i full skala. Ring "Det är mamma kom hem!" Fast på ryska....
 
Om man kompletterar isyxefästen med en kort elastisk snörstump så fungerar de utmärkt även att fästa pansarskott i :)

Nätfack på utsidan av ryggsäcken tycker jag till skillnad från vad som sades tidigare är mycket bra på ryggsäckar (förutsatt att öppningen är stor).

Däremot ifrågasätter jag värdet av barnryggsäckar för barn under ett år samt förståndet på alla de som använder sina stora dunjackor när det är +2 grader och ösregn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Dum fråga om pannlampor Utrustning allmänt 12
cancerman en ok konstruktion? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.