Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Borka det är enkelt när jag var ung var 6" en kort kniv och nu som gubbe är en 47 mm tillräcklig till det mesta.
Så det är ett mognadsecken, en 97 mm MORA är aldrig fel.

go tur
 
Bra köp

Jag köpte en fällkniv från Ruike, och måste säga att den var väldigt bra. Kineserna börjar kunna det här. Har inte köpt så många fällisar i ”mellanklassen”, men denna var otroligt ”smooth” i öppningen. Svårt att tänka att en flipper kan bli bättre där. Bladet helt fast åt alla håll och helt centrerat. Om de haft en riktigt simplistisk och rent funktionell variant hade det varit en vinnare. Nu är deras designs lite ”vad asiater tror att västerlänningar/amerikaner vill ha” för min smak, men jag köpte den ändå som ett ombyggnadsprojekt för jag gillade verkligen lövformen på bladet. Första gången jag ”skaftar” en fällkniv och det blev väl ”sådär”, s—-n vad pilligt det var...
 

Bilagor

  • IMG_0055.jpg
    IMG_0055.jpg
    115.3 KB · Visningar: 565
Jag köpte en fällkniv från Ruike, och måste säga att den var väldigt bra. Kineserna börjar kunna det här. Har inte köpt så många fällisar i ”mellanklassen”, men denna var otroligt ”smooth” i öppningen. Svårt att tänka att en flipper kan bli bättre där. Bladet helt fast åt alla håll och helt centrerat. Om de haft en riktigt simplistisk och rent funktionell variant hade det varit en vinnare. Nu är deras designs lite ”vad asiater tror att västerlänningar/amerikaner vill ha” för min smak, men jag köpte den ändå som ett ombyggnadsprojekt för jag gillade verkligen lövformen på bladet. Första gången jag ”skaftar” en fällkniv och det blev väl ”sådär”, s—-n vad pilligt det var...
Avsevärt finare handtagsmaterial än på originalutgåvan! Grattis!

Stålet (14C28N) är heller inte så pjåkigt :).

~Paul~
 
Jodå, materialet är prima, långt bättre än hantverksskickligheten :) Dock lite nöjd med justeringen av hantagsprofilen, små ändringar som för mig gör stor skillnad
Tycker inte att det ser amatörmässigt ut, tvärtom! Fint jobb.

Att individuellt anpassa greppet är ju förstås det optimala sättet att få fram den korrekta ergonomin. Synd att jag inte har din "elan", då hade jag själv gett mig på en del knivar som kräver en sådan åtgärd ;).

~Paul~
 
Mora 440 Scout av senare snitt är faktiskt inte en helt oäven kniv. Den äger en del praktiska detaljer som:
  • Väl utformat fånglinehål
  • Lagom stort parerskydd (bl a med tanke på ovana användare)
  • Praktisk slida för varierande bärsätt
  • Fin bladform för olika sorts arbeten
  • Låg vikt
  • Lågt pris
M a o, bara för att den presenteras som "barnkniv" betyder inte att den är värdelös även för en mer seriös frilufsare/användare.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Mora 440 Scout.jpg
    Min Mora 440 Scout.jpg
    20.7 KB · Visningar: 462
  • Min Mora 440 Scout, fånglinehål.jpg
    Min Mora 440 Scout, fånglinehål.jpg
    31 KB · Visningar: 491
  • Min Mora 440 Scout, slida, framsida.jpg
    Min Mora 440 Scout, slida, framsida.jpg
    18.1 KB · Visningar: 474
  • Min Mora 440 Scout, slida, baksida.jpg
    Min Mora 440 Scout, slida, baksida.jpg
    24 KB · Visningar: 474
Tycker inte att det ser amatörmässigt ut, tvärtom! Fint jobb.

Att individuellt anpassa greppet är ju förstås det optimala sättet att få fram den korrekta ergonomin. Synd att jag inte har din "elan", då hade jag själv gett mig på en del knivar som kräver en sådan åtgärd ;).

~Paul~

Ja geisten är det inget fel på! Det där med internetanvändarupplevd kvalité... Det är som med kidsens selfies, det gäller att hitta rätt vinkel när man tar fotot :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.