Skillnad mellan löpband och vanlig löpning

Hej,
Har funderat lite på om det är skillnad mellan att springa på löpband och vanligt. Är det någon som känner till om så är fallet vad gäller:
1. Löpteknik
2. Förbränning

/Daniel
 
Det beror nog till på vilket program man kör löpbandet på:
1. Tid
2. Distans
3. "Random" (lutning och/eller hastighet varierar).
4. ?

Förmodligen efterliknas "vanlig" löpning bättre om man kör "random" eller liknande.

Personligen kör jag alltid på distans på löpband och jag reglerar hastigheten manuellt. För mig känns det mer motiverande att springa distans då jag kan bli klar tidigare om jag är snabb, med tid finns ingen morot att springa snabbt.

Tyvärr verkar inte distans stödjas av alla modeller utan det finns bara "kcal-förbränning", tid, "fat burn" eller andra obskyra program. Då får man hålla koll på distansmätaren (som förhoppningsvis är i metriska systemet).
 
Jag tänkte om det finns en skillnad (löpsteg och förbränning) mellan vanlig plattlöpning och platt på band i samma hastighet. En skillnad är ju givetvis luftmotståndet som gör löpband lättare.
När jag kört löpband så kör jag också på distans, oftast 2-4 km, i hög hastighet för att "tvinga" fram ett klipp i steget. Men som jag tror så borde det ligga i en skillnad i löpsteget. På löpbandet får ju den främre foten en skjuts bakåt av löpbandets rörelse när den sätts ner. I vanlig löpning kanske man måste generera denna skjuts själv, men jag är inte säker.
 
En skillnad är ju givetvis luftmotståndet som gör löpband lättare.
1% lutning på bandet lär ungefärligen motsvara luftmotståndet i normalfart (ca 5:00 min/km).
På löpbandet får ju den främre foten en skjuts bakåt av löpbandets rörelse när den sätts ner. I vanlig löpning kanske man måste generera denna skjuts själv, men jag är inte säker.
Nix! En vanlig missuppfattning är just att bandet "drar" foten bakåt, men om man inte utför samma arbete som vid vanlig löpning så åker man av bandet så det visslar om det. Samma arbete som krävs för att röra sig framåt när marken står still behövs för att stå still när "marken" rör sig bakåt.

/Stefan
 
dangermouse; sa:
Hej,
Har funderat lite på om det är skillnad mellan att springa på löpband och vanligt.(---)
/Daniel
Jag har sprungit orimligt mycket på löpband den här vintern, eftersom Bore envist vägrat släppa greppet om mina skogsslingor. Nu när jag äntligen kommit igång med att springa utomhus tycker jag mig märka att backarna upplevs betydligt jobbigare än normalt och att benen "tar slut" fort; det verkar saknas muskler! Jag misstänker alltså att löpband kan vara bedrägligt eftersom det inte ger den uthållighet i musklerna som krävs för att klara ett normalt terrängpass. Förvisso kan man variera lutningen på bandet, men det vete katten om ett par procent bandlutning räcker för att förbereda benen på skogsbackar eller långa uppförslut på cykelbanor. I alla fall tycker jag att jag känner mig svagare än jag borde i benen efter ett par månaders ganska intensiv löpning. Flåset är det dock inget fel på.
 
bigfoot; sa:
Jag har sprungit orimligt mycket på löpband den här vintern, eftersom Bore envist vägrat släppa greppet om mina skogsslingor. Nu när jag äntligen kommit igång med att springa utomhus tycker jag mig märka att backarna upplevs betydligt jobbigare än normalt och att benen "tar slut" fort; det verkar saknas muskler!
Känner du var i benen som det "tar slut"? Jag och en del löparkamrater brukar tycka att vaderna minskat rejält under vintern, medan låren står sig. Men då åker vi skidor, och springer inte band. Både vader och lår brukar ju kännas i backarna.
 
bigfoot; sa:
Jag har sprungit orimligt mycket på löpband den här vintern, eftersom Bore envist vägrat släppa greppet om mina skogsslingor. Nu när jag äntligen kommit igång med att springa utomhus tycker jag mig märka att backarna upplevs betydligt jobbigare än normalt och att benen "tar slut" fort; det verkar saknas muskler! Jag misstänker alltså att löpband kan vara bedrägligt eftersom det inte ger den uthållighet i musklerna som krävs för att klara ett normalt terrängpass. Förvisso kan man variera lutningen på bandet, men det vete katten om ett par procent bandlutning räcker för att förbereda benen på skogsbackar eller långa uppförslut på cykelbanor. I alla fall tycker jag att jag känner mig svagare än jag borde i benen efter ett par månaders ganska intensiv löpning. Flåset är det dock inget fel på.
Har själv känt att jag inte har ordentligt tryck i benen varken platt eller i backar. Trodde att jag skulle vara i ganska bra form denna vår eftersom jag tränat mer uthållighet (längdskidor) än vanligt denna vinter. Samtidigt har jag inte löptränat i större utsträckning de senaste åren pga skador. Tror faktiskt jag tappat en del av löpsteget vilket kommer ta tid att få tillbaks. Har kommit fram till att mina vader inte är tillräckligt starka numera eftersom jag mest tränat cykel de senaste åren.
 
Hej!
Har bara läst igenom inläggen ovan snabbt och tror att det här är väldigt individuellt, men jag kan ändå dela med mig av mina tankar och erfarenheter:

Jag har kört en del löpband i samband med rehab. Tycker och tror att framförallt vaderna inte får (behöver) arbeta lika hårt på bandet som då jag springer utomhus.
Min generella känsla är också att utomhuslöpning borde ge bättre resultat, (mycket) förenklat ungefär: då du tränar på löpbandet är det själva apparaten som jobbar och du som "följer med" - då du springer "på riktigt" står ju underlaget stilla (nästan!) och du gör h-e-l-a jobbet.
Dessutom är det en bättre upplevelse att springa ute.

Vintertid är mitt tips att istället träna kondition på något annat sätt, gärna i form av bollsporter: squash, innebandy, tennis, badminton (eller lägga tonvikten på styrka).
 
Strykarräven; sa:
Känner du var i benen som det "tar slut"? Jag och en del löparkamrater brukar tycka att vaderna minskat rejält under vintern, medan låren står sig. Men då åker vi skidor, och springer inte band. Både vader och lår brukar ju kännas i backarna.
Det har jag inte tänkt på. Men spontant känns det som att lårens framsida är det som ansträngs när man kämpar uppför backar.
 
bigfoot; sa:
Det har jag inte tänkt på. Men spontant känns det som att lårens framsida är det som ansträngs när man kämpar uppför backar.

Det tror inte jag. Löpning i backe bygger ju på att kroppen i större utsträckning hoppar uppåt jämfört med platt löpning. Man vill ju att steget ska bli längre än bara det man når genom att lägga benet framför det andra, som i gång. I löpning, till skillnad från gång, finns ju ett läge där ingen fot vidrör marken. För att klara detta i uppförsbacke måste kroppen hoppa uppåt. I hopp är vaderna helt avgörande. Så tillvida är det alltså skillnad att gå (med packning) i backe där vaderna nästan kan låsas och enbart låren användas jämfört med löpning där vaderna används för att ge frånskjut uppåt/framåt.
Tydligt beskrivet va : )
Jag tror därför att cykelträning, som ju mest belastar låren, är bra inför vandringar men inte inför löpning.
 
Helt klart fel.

I vanlig löpning måste du förflytta tyngdpunkten framåt för att kunna genera hastighet. Det behöver du inte på ett löpband.

Där rör sig tyngdpunkten bara upp och ned. Inte framåt. Mest troligt borde detta, om man utför en vanlig vektoranalys, ge en högre resultant vid vanlig löpning än vid rullbandslöpning.

Således är det nog du som missuppfattat saken.

Rullband är inte lika jobbigt som vanlig löpning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio coopertest på löpband Löpning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...