TROLLVÄGGEN

Slutet av augusti 2002 klättrade Pierre Olsson (Åre) och Tomas Kempe (Lund) "Svenskeruta" på Trollväggen i Norge. Detta var den första repetitionen av denna del av väggen sedan det stora raset 1998. Klättringen tog 52 timmar, mest beroende på mycket löst och vanskligt fjäll.

För information:

Leden är i fint skick upp till "Svartkløfta", där det finns en hel del lös sand.

Från hyllan på toppen av "Svartkløfta" upp till första replängden på "Gråveggen" är leden i mycket dåligt skick. "Terrassen" är träffad direkt av raset och kan knappast kallas för hylla längre. Mycket grus och stora lösa block finns överallt. Detta är nu en MYCKET FARLIG plats.

Det som sägs vara en bivack på replängd 14, är i själva verket en liten uppbruten hylla på några dm!

Replängd 17 har ett mycket löst block högt uppe i hörnet före höger traversen. Extremt löst och stort!

Leden är i stort sett i gott skick efter replängd 13 med några få lösa passager. Men jag kan inte rekommendera en repetition med tanke på området runt "Terrassen" är så pass farligt.

PEACE!
 
Varför ska ni dit och leka med Döden då..?!

Ras av STENAR är rena döden, en träff... -färdigt ! Kommer inte ner och orkar inte upp. Om ni ens kan via mobiltelefon kalla på hjälp...om..

Det är långt att gå och ibland svårt väder att flyga i.. och kompisar är ofta korkade stadsbor som lätt chockas, ser kodum ut, fattar inget i en MBD-skadad skalle...
Jag är själv glad att jag som same överlever saker i bland i fjällvärlden, då jag måste passera trånga passager..när det börjar bli halt och brant, luftigt.
Tar inga risker...tom hade hårt dresserad jakthund som gjorde steg för steg på order...med en först skarp koncentrations-påminnelse: 'svordomar' och hand och ljudorder. Särskilt viktigt på hala glaciärer, och ännu värre nedbranter..
Duktig som grotthund förresten...fattade vad 'hål' var till för..och att husse gillade sånt..
Men man får se upp med hundar i alpin miljö. de klarar inte nedbranter vidare bra, klorna är för -upp, men ej för -ner..halkar lätt och kan slå ihjäl sig. Nåt för alpina hundförare att komma ihåg.
 
Re: Varför ska ni dit och leka med Döden då..?!

Kirunafjällis; sa:
Ras av STENAR är rena döden, en träff... -färdigt ! Kommer inte ner och orkar inte upp. Om ni ens kan via mobiltelefon kalla på hjälp...om..

Jag är själv glad att jag som same överlever saker i bland i fjällvärlden, då jag måste passera trånga passager..när det börjar bli halt och brant, luftigt.
Tar inga risker.
What's your point, Frazze? Svenskeruta är en klassisk klätterled på en av europas högsta bergväggar, självklart att det finns en vilja att klättra den. De här herrarna har gjort detta, vilket är en bedrift nu efter raset, och de har dessutom vettet att tala om för övriga klättrare om vilket skick leden är i. Det är ju tokbra! Varför måste du racka ned på det?

Och sedan, klättrare om några brukar vara mycket väl medvetna om stenslagsproblematiken och vad har eventuellt samepåbrå med bigwallklättring att göra?
 
eh?

Fattar inte riktigt Frazzes meddelande..?

Gillar du inte klättring, läs inte klätterforumet. Finns säkert forum om hundar också.

Starkt klättrat. Finns någon beskrivning över leden på nätet? Förare / topo?

/föhl
 
Re: Varför ska ni dit och leka med Döden då..?!

Kirunafjällis; sa:
Ras av STENAR är rena döden, en träff... -färdigt ! Kommer inte ner och orkar inte upp. Om ni ens kan via mobiltelefon kalla på hjälp...om..

Ja, jag tror att det är så människor funkar, har man självmant utsatt sig för risker och levt nära döden så får man en kick efteråt och kan suga på godisbiten ganska länge.
 
Grattis till en fin prestation

En annan fråga, gör du några föreläsningar fortfarande (såg det i din profil)? Om ja är det bara på beställning eller finns det några inplanerade i Sthlm??

//Uffe
 
Frazzes meddelande är i sin oläslighet ganska intressant! Jag gissar att han menar att man skall vara lite försiktig (han klättrar tydligen själv???) och det är ju sant. Försiktighet är bra!

Fast jag börjar bli lite trött på "det dör ju fler..." argumentet. Man kan alltid hänvisa till någon annan dödsorsak som är vanligare, typ:
-jag älskar att gå på lina mellan hus med förbundna ögon, det dör fler människor i bilolyckor än på lina.

-ja men om lika många människor gick på lina som vistades i trafiken skulle statistiken vara annorlunda.

Dessutom är det så att en del aktiviteter är farligare än andra. Sålänge man är medveten om att det förhåller sig på det sättet så är det ett aktivt val att utsätta sig för den risken.

Fan vad långt det här inlägget blev, sorry
 
ps.

Nu glömde jag skriva det jag egentligen tänkte skriva.
Otroligt imponerande och jag önskar jag varit med.
Många lyckönskningar
NIklas Fischer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
spacemonkey Undersökning: Svenskar på Trollväggen Alpin / Bigwall 78

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.