Finns det platt fjällvandring?

Rondane i Norge kan vara ett alternativ. Parkerar ni vid Spranget och följer lederna runt via huvuddalarna är det relativt lite kuperat, men med toppar på 2000 m runt omkring så klart fjällkänsla.
 
Änonjalme-Vaisaluokta kanske?

Hej
mitt förslag tar tyvärr inte hänsyn till önskemålet "bil fr Mälardalen". (Eller jo det gåår ju men blir långt.) Det här är betydligt längre norrut, i Sareks och Padjelantas utkanter.

Turen startar med en båttur från Ritsem över Akkajaure. Sen går ni medurs förbi Akkastugorna på Padjelantaleden. De första 3 dagarna är om inte platt mark så i alla fall nästan och ni går nedanför Sveriges vackraste fjäll, Akka. Passera Kisurisstugan, följ Padjelantaleden och efter ett par dagar går ni över flera spännande broar och vänder norrut på Nordkalottleden.
Från Kutjaurestugan blir det lite uppför i kanske 5 km, men sen planar det ut och ni går norrut genom en mkt vacker u-dal utan namn, men den skulle kunna heta Guossavagge. Turens sista 3 km är en mkt brant nedstigning till Vaisaluokta.
Det som talar mot den med en 8-9-åring är kanske längden, inte säkert man klarar det på 4 dagar. Och att man ju måste gå runt. Fördelen är att ni passerar stugor om vädret skulle vara dåligt.
Kolla kartan, turen kanske om inte annat kan sparas till nästa år!

Jag gick med 7-årigt barnbarn i somras från Vålådalen till Stensdalsstugan, 14 km. Sen bodde vi där i tre nätter o gjorde dagsturer. Den sträckan börjar med ganska lång sträcka UTAN uppförsbacke, sen blir det uppför i några km i skogen innan man kommer upp på kalfjället och sen är det ganska platt fram till stugan. Därifrån kan man göra olika turer.

Ett tredje förslag, också i Jämtland, är att starta i Vallbo, gå till Lunndörrstugorna, och in i Lunndörrspasset. Den sträckan har inte många uppförsbackar.

Lycka till!
Cecilia
 
Måste det vara platt? Funkar det inte med nerförsbacke? Jag tänker - som vanligt - på Abisko: Ta lift upp och vandra neråt. Det finns kanske fler ställen med lift upp på fjället? Åre?

HåkanF
 
Måste det vara platt? Funkar det inte med nerförsbacke? Jag tänker - som vanligt - på Abisko: Ta lift upp och vandra neråt. Det finns kanske fler ställen med lift upp på fjället? Åre?

HåkanF

För knäna är det vanligtvis en större påfrestning att gå nerför än uppför, då musklerna avlastar knäna när man går uppför. Nu skriver Karolina P att det är just uppförsbackar hon vill undvika, men är det överansträngning av knäna hon ev lider av så är nedförsbackarna en större belastning där man behöver ta det lugnare speciellt när man bär packning.
 
I alperna finns många varianter på dagsturer med hjälp av tåg och linbanor t ex Wengen/Grindelwald.
Motsvarande i Dalarna kan vara vägen upp på kalfjäll vid Nipfjället eller att starta från Grövelsjön vid bilparkeringen ost fjällstationen och gå norrut på Långfjälket och sedan åter med båt över sjön.

Härjedalen tur på Flatruet är bra förslag. Att gå till Helags från Ljungdalen /Kläppen är lite uppför men borde funka.

Fulufjället är en rätt rejäl backe men sen flackt.

Thure
 
Det går att komma upp på Fulufjället utan att klänga upp vid sidan av fallet.
Man kan gå från parkeringen och söderut längs en grusväg och komma upp via en mer lättgången stig.
Men det ligger ju lite i sakens natur att det är uppför för att komma upp på fjällen.
 
Oj, tack för alla svar! Nu har jag mycket att kolla upp och drömma vidare om!

?..han kanske även var lite hungrig - lågt blodsocker./QUOTE]

Jo, jag funderade på det men jag mutade honom friskt med russin och till slut även kexchoklad. 😏 Jag tror det var en kombination av vädret, att man inte såg hur långt det var kvar, att lillasyster tyckte det var så mycket lättare än honom, att lillasyster redan som fyraåring gått hela vägen upp för egna ben...kombinerat med hyfsat dåligt tålamod och lite dålig tro på att han skulle klara det.

Hej, jag kom att tänka spontant på Treriksröset...
Kanske för långt att åka med bil men annars idealt för barn. Mvh Veni

Ja, det blir nog tyvärr för långt att åka, men tack för tipset! Treriksröset står på "att-göra-listan"

Om det går att muta med en våffla för att knalla upp en liten stigning så kan en idé vara att parkera vid Rockvallen (Bruksvallarna) och gå upp till Kariknallens våffelstuga. Därefter kan ni på platten vandra runt Skenörsfjället/Grönfjället/Össjöstugan.

Ooo, muta med våffla skulle vara toppen - en av hans favoriter. De här öppet på sommaren också (inte bara vinterskidtid?)

Rondane i Norge kan vara ett alternativ.

Är ett helt okänt område för mig, måste läsa på. Tack!

Hej mitt förslag tar tyvärr inte hänsyn till önskemålet "bil fr Mälardalen". (Eller jo det gåår ju men blir långt.) Det här är betydligt längre norrut, i Sareks och Padjelantas utkanter.

Jag gick med 7-årigt barnbarn i somras från Vålådalen till Stensdalsstugan, 14 km.

Ett tredje förslag, också i Jämtland, är att starta i Vallbo, gå till Lunndörrstugorna, och in i Lunndörrspasset. Den sträckan har inte många uppförsbackar.

Lycka till!
Cecilia

Hej och tack! Jag har vandrat första delen av det du beskriver ang västra Sarek. Det var en fin sträcka har jag för mig. Men som du skriver så ligger den lite väl långt bort för att klara på max fyra nätter. Jag har kikat på Stensdalsstugan men eftersom myggen fullkomligt äääälskar mig så har jag tidigare valt bort det området. Kanske dax att omvärdera... Och måste kolla på kartan igen ang Lunndörrspasset!


Ja, Flatruet är ju platt och man kommer direkt upp med bil. Åkte förbi där för några år sedan och hamnade mitt i en renhjord. Var bara att vänta (och fota) i en timme. Hur brukar det vara med mygg där?

Måste det vara platt? Funkar det inte med nerförsbacke? Jag tänker - som vanligt - på Abisko: Ta lift upp och vandra neråt. Det finns kanske fler ställen med lift upp på fjället? Åre?
HåkanF

Du, jag har redan planerat rn tur till Frippes fall, inspirerad av alla fina bilder och reseberättelser. Det ska bli ett diplom av ädlaste valör! Har dock planerat den till när båda barnen är tillräckligt stora för att hänga med, typ 9/12 eller 10/13. Lift upp har jag funderat på, kanske Hemavan och norrut på kungsleden?

Hemavan och Artfjället är en snäll upplevelse.

Kollar in Artfjället, tackar!

Vandring längs den bommade vägen i Ritsem kanske är något? Är ju väldigt platt! Man kan även cykla där

Tack...men lite långt bort. Sparas till senare.

Motsvarande i Dalarna kan vara vägen upp på kalfjäll vid Nipfjället eller att starta från Grövelsjön vid bilparkeringen ost fjällstationen och gå norrut på Långfjälket och sedan åter med båt över sjön.Härjedalen tur på Flatruet är bra förslag. Att gå till Helags från Ljungdalen /Kläppen är lite uppför men borde funka.Thure

Nipfjället och Städjan var ett tidigt alternativ, just för att man kan ta bilen upp. Jag visade grabben bilder på Städjan "kolla vad häftigt!" Och det kunde han hålla med om. Lagom långt med bil också. Kanske är det just Getryggen som "tar emot", testar med förslaget Städjan igen.

Jag har säkert missat att svara någon, inte med flit. Läser igenom era svar igen. Tack åter igen!
 
Kari-knallen

Japp, Kari-Knallen har öppet på sommaren också. Har blivit många våfflor där under åren, särskilt när barnen var mindre :)
 
Kommer att tänka på Hardangervidda, Norge.
Där kommer man med tåg och bil direkt upp på kalfjället och kan följa leder i olika håll med betjente och obetjenta stugor och stationer. Möjlighet att se glaciärer och magnifik utsikt över fina fjordar, beroende på var man går och vill ha nåt att locka barnen med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norris Finns isgrottan i Darfálvággi kvar? Fjällvandring 1
Celeste_26 Det finns inget normalår Fjällvandring 2
Bandersson Nu finns Sjielmágårttje i nedre Njoatsovágge på Topografiska kartan Fjällvandring 2
Bandersson Fjällkartan finns inte längre på Lantmäteriet Fjällvandring 74
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
fremag Finns det två båtförare Rinim - Sitojaure? Fjällvandring 14
John_T Vad finns att se i Oviksfjällen? Fjällvandring 7
Ad.Finem Vart finns Old Tjikko Fjällvandring 13
gerritholl Finns Harry Skarins "fjälltaxi" Tjåmotis – Sitoälvsbron fortfarande 2013? Fjällvandring 14
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Lars_P Norge i Maj? Finns det nåt? Fjällvandring 5
Pumba Finns det något häftigt i sverige ? Fjällvandring 15
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
majjen Finns det fler nörd-trådar? Fjällvandring 2
fowwe Glaciärer som inte finns på fjällkartan Fjällvandring 6
Lars G A Guideböcker om Sarek - vilka finns det? Fjällvandring 10
Fiskson Bra fiskevandring på fjället, var finns det? Fjällvandring 4
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
brst Finns boende i Katterat? Fjällvandring 3
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
rosetwig Finns det mygg på fjället? Fjällvandring 15
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
avslutat medlemskap1105 Finns det någon bro vid Gardaure (Arjeplogsfjällen)? Fjällvandring 3
avslut1008 Kolla om broarna finns kvar!!!! Fjällvandring 6
plp Finns bara Lantmäteriets fjällkarta BD10 över Sarek? Fjällvandring 5
gustafr Finns båttransport mellan Abisko - laimoloukta Fjällvandring 7
ared Vad finns på "baksidan" av Sylarna? Fjällvandring 5
Kaskasavagge mot Tarfala, Finns det några TIPS Fjällvandring 2
Lofoten 2 platser finns i bil. Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...