Ny yxa

Mina yxor

Fixade till skaftet på HY10 nyligen, hade målat det grön och kletat silikon och eltejp i min ungdom på skaftet, se så där 25-30 år sedan! Skäms... :/ Nu är det som nytt igen och ser ut som en yxa bör se ut! Lite slipningen och linolja och skärpning... :)

Mvh troswe
 

Bilagor

  • PICT7009 copy.jpg
    PICT7009 copy.jpg
    50.2 KB · Visningar: 4,847
  • Hultafors Huggyxa HY 10 (0,9kg & 65cm (liten).jpg
    Hultafors Huggyxa HY 10 (0,9kg & 65cm (liten).jpg
    25 KB · Visningar: 3,507
Det verkar vara svårt att köpa fel yxa när man väljer mellan t.ex. Wetterlings, Gränsfors Bruks, Hultafors och Fiskars -så länge man har koll på ungefär hur lång/kort och tung/lätt yxa man faktiskt behöver. Kvaliteten på yxorna i dessa familjer är topp!

Jag kan rekommendera en norsk typ också: Øyo. Jag har provat deras Vikingayxa och den är riktigt fin. Hugger, klyver och täljer bra. God balans, behändig vikt och storlek. En fantastisk lägeryxa helt enkelt.

Mitt nästa inköp blir dock deras innovativa (eller skumma) Jakt- och Fritidsyxa, bara för att testa något nytt.

Länk: http://www.oeyo.no/default.aspx?pageId=35
 
Jag har också en X10, men tycker att den är tokigt felbalanserad. Yxhuvudet är alldeles för tungt i förhållande till skaftet. Framtung liksom. Oskön att ha i handen. Min X7 däremot, den är jag riktigt nöjd med.

Hmm men är inte det poängen med en tyngre yxa? Jag testade X7 i affären tyckte den var för klen i förhållande till x10.

Djävulskt bra yxor dock :)

De va väl ett jäkla hallå om yxor... Lite eld görs väl med vilken yxa som helst o inte nödvändigt vis de heller för de duger med kniv...

Låter som alla står o röjer hej vilt när ni e ute friluftsar så man måste ha den perfekta,über bästaste yxan som man använder 0,2% av tiden...

Håller med om att i Sverige är det svårt att köpa "fel" yxa. Även biltemas yxor håller en hög kvalite för att hugga ved.

Nu vet jag dock inte vilket land du bor i, men i Sverige så i alla fall där jag har bott/vandrat så finns det alltid skog inom synhåll. Jag använder ALLTID min yxa vid vandring för att göra upp eld. 99.9% av alla mina färder så sitter yxan ute på min LK70. Har endast gasolkök i backup i fall man inte får elda eller liknande situationer.
 
Hmm men är inte det poängen med en tyngre yxa? Jag testade X7 i affären tyckte den var för klen i förhållande till x10.

Djävulskt bra yxor dock :)



Håller med om att i Sverige är det svårt att köpa "fel" yxa. Även biltemas yxor håller en hög kvalite för att hugga ved.

Nu vet jag dock inte vilket land du bor i, men i Sverige så i alla fall där jag har bott/vandrat så finns det alltid skog inom synhåll. Jag använder ALLTID min yxa vid vandring för att göra upp eld. 99.9% av alla mina färder så sitter yxan ute på min LK70. Har endast gasolkök i backup i fall man inte får elda eller liknande situationer.

Menar inte att man inte behöver en yxa utan mer att de går att göra eld med vilken vanlig yxa som helst utan att behöva va de bästa och värsta man hittar typ Gränsfall el Wetterlings..

Förstår om man ex bygger timmerstugor hela dagarna så behöver man en riktigt bra yxa men göra eld o brasa i skogen så duger de med yxa från Ö&B..

Precis samma sak med att ska du ut på fjället klarar man sig inte utan ett Hilleberg..
Klart de är kul me dyra prylar men tycker att de är lite hysteri över de hela med friluftsutrustning..
 
Menar inte att man inte behöver en yxa utan mer att de går att göra eld med vilken vanlig yxa som helst utan att behöva va de bästa och värsta man hittar typ Gränsfall el Wetterlings..

Förstår om man ex bygger timmerstugor hela dagarna så behöver man en riktigt bra yxa men göra eld o brasa i skogen så duger de med yxa från Ö&B..

Precis samma sak med att ska du ut på fjället klarar man sig inte utan ett Hilleberg..
Klart de är kul me dyra prylar men tycker att de är lite hysteri över de hela med friluftsutrustning..

Man behöver inte lägga ut en massa pengar för en dyr yxa, det är sant. Men samtidigt är det fullt möjligt att hitta mycket bra yxhuvuden (om än ibland något rostiga), restaurera dessa och skafta och få en fullgod yxa till minipris. Förra helgen hittade jag åt ett Säter Banko huvud och ett Gränsforshuvud för 50kr/st på en loppis i Undrom. Efter lite slipning och wireborstning ser de ut så här: http://imgur.com/a/PzXOg
 
Man behöver inte lägga ut en massa pengar för en dyr yxa, det är sant. Men samtidigt är det fullt möjligt att hitta mycket bra yxhuvuden (om än ibland något rostiga), restaurera dessa och skafta och få en fullgod yxa till minipris. Förra helgen hittade jag åt ett Säter Banko huvud och ett Gränsforshuvud för 50kr/st på en loppis i Undrom. Efter lite slipning och wireborstning ser de ut så här: http://imgur.com/a/PzXOg

Trevligt, köpte just ett svenskt yxhuvud jag också, är det någon som råkar veta vem tillverkaren skulle kunna vara?
pa_x6JdFw08rDhtJCnpb-431d3E1j8M12D4zt6DiorI

Lite av den rektangulära etiketten finns ännu kvar och delar av texten som man med god fantasi kan se är något som kunde vara ett "S" som sista bokstav och före det en rund bokstav, typ G, O eller U. Om dom tillverkare man har att välja mellan är Gränsfors bruks, Säter, Hults bruk och Wetterlings så är det enda namnet som matchar Wetterlings. Har försökt leta gamla wetterlingsyxor på nätet men ingen har haft en liknande etikett. Kan ju också vara att texten inte är tillverkarens namn utan något helt annat. Hults bruk så brukar ju i alla fall så gott som alltid ha sin HB stämpel på yxorna, så jag skulle inte tro att det är en av dem. Både gränsfors wetterlings och hults bruk brukade ju ha blåa yxhuvuden så det hjälper inte speciellt mycket. De enda stämplarna som finns är "sweden" och på andra sidan 2 vilket borde vara vikten i lbs, ovanför tvåan finns också troligtvis någon mer text men det går inte att tyda pga rost.

Köpte tidigare på samma loppis ett sandvik yxhuvud, de lär vara tillverkade av wetterlings och likheten är väldigt slående så jag skulle gissa på wetterlings.
 
Fungerar den för att fälla träd?

Fin yxa, har själv en lite äldre modell men den har tappat sin "vasshet". Kan man fälla träd med den yxan du har? Funderar nämligen på om jag ska införskaffa mig en ny... Annars blir de o anlita svensktradfallning.se o de vill jag helst inte göra då det förmodligen kommer gå på några tusenlappar även om de är bland de billigare alternativen!!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.