Lindblomskniven, flip eller flop

Hittade något som heter Lindblomskniven. Ser ut som en direkt kopia av moraknivar men med misstänkt kinesiskt stuk på texten på bladet. Är det något att ha eller samma skit som Biltemas knivar?
 
Tycker nog att de skiljer sig från Moras modeller men de är knappast svensktillverkade, fast det påstår de iofs inte heller. Om de är svensktillverkade så verkar det konstigt att lindblomskniven endast har två anställda.
Men de ser faktiskt ut att vara av samma modell som Biltemas "slidkniv" och den är inget vidare trevlig. En billig skräpkniv för arbete som inte kräver kvalitet eller känsla åt något håll.

Har dock inte använt mig av just Lindbloms "moraknivar" så de kan vara bättre. Men deras isolerknivar har jag brukat en del och de har varit helt ok.
 
Lindblomsknivar är tillverkade i Kina i ett kinesiskt SS/EN 715 rostfritt stål, HRC 58-60.

Kolstålsknivarna är i motsvarande kinesiskt kolstål med liknande hårdhet. Ingen av serierna har en direkt noggrann kvalitetskontroll, typ svenska eller japanska tillverkare.

Ergonomin är sisådär. Personligen så köper jag hellre en vanlig mora i stället för 10 kinesiska kopior ;).

~Paul~
 
Blom & Lindblom,var väl en firma i Eskilstuna som gjorde knivar på 50 och 60 talet. Är det samma namn eller bara en tilfällighet?
 
Moraknivar finns redan i allehanda prisklasser. För ca. 250 kr får man en bra allroundkniv för utelivet - Bushcraft Forest. Varför stödja en kinesisk diktatur när man kan köpa svenskt?

Givetvis finns det naiva argumentet att ekonomisk utveckling leder till demokrati, varför man ska gynna handel med diktaturer. Inte mycket talar för den tesen, emellertid... se t.ex. det under 1900-talet stormrika Saudi-Arabien. Varför är det inte en superdemokrati, om det nu har varit så rikt?
 
Hattmakaren och DePaul. Ibland provar jag hitta en egen vinkling på ett ämne även om jag är i det stora hela överens bara för att bredda analysen och göra lite debatt spännande. Den här gången lägger jag mig helt platt och tycker exakt som ni.

Bosse
 
Jag lutar åt flop

Lindblomskniven, flip eller flop

Jag hittade följande på tradera:
++++++++++++
+ "Linblomskniven". Världens bästa kniv? 6 st för 198:-.
+ "Linblomskniven". Världens bästa kniv?
+
+ En av de bästa knivar Du kan hitta. Oumbärligt verktyg för snickare,
+,tråsnidare, knep & knop.
+ Vi säljer nu 6 st för 198:-. Ordinarie pris: 70:-/st
+ + + + + + + +

Vilket ger ett pris om 33 kr/st.

Morakniv basic 511 kostar 39 kr st hos Slöjddetaljer.se
Du får 10 för 350:-
Den finns säkert billigare någonstans.

Jag vet vilken jag väljer!

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3
gustafg 75 eller 88 liters säck? Utrustning allmänt 6
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...