Vilket Tentipi?

Hej!

Jag tänkte köpa ett Tentipi-tält (kåta/lavvu). Men nu har jag gått vilse i vilken modell jag ska välja och undrar om nån har nån insikt?
Mitt startläge är Safir för 5 pers.
Sen börjar jag fundera på om 7 pers kanske är bra?
Eller om man ska ta light-modellen?
Eller Zirkon?

Tacksam för svar!
 
Vikten

Räknar du med att vandra längre sträckor så är vikten en kritisk faktor.
Är du fordonsburen så gäller nog "hellre för stor än för liten".
 
Utgår ifrån att du plöjt mastodonttråden "Tältkåta".

Skillnaden mellan Safir och Zirkon är två extra inluftar (samt något bättre väv, men det är ju tveksamt om man märker av det). Ganska mycket pengar för två inluftar, men visst är det bra om man eldar mycket med öppen eld. Blir lättare att få till rätt drag när man kan välja att ta inluft på exakt rätt ställe.


Storlek och material är en fråga om användningsområde.

BP-duken är oslagbar i fråga om komfort. Helt kondensfri. Som att sova hemma. Även under tryckande sommarhetta är klimatet hyfsat. Dessutom kan du elda med öppen eld utan att vara orolig för duken.
Nackdelen är såklart vikten. Eldar man mycket så släpper så småningom om impregneringen högst upp, och där suger duken åt sig vatten som bidrar med extra vikt.

Syntetduken är lätt, går att hålla helt ren, och suger aldrig vatten (väger alltid lika mycket).
Nackdelarna är art den inte tål gnistor, samt att den inte andas. Förmodligen tål den UV-ljus betydligt sämre också.

En 5a är stor om sommaren, men med kamin blir den mindre.
Jag har en 7a. Vintertid med kamin kan tre personer bre ut sig med all sin packning utan att det blir trångt. Om sommaren är den onödigt stor, men den bärs aldrig längre sträckor så extravikten stör inte.
 

Bilagor

  • IMG_20170726_142545.jpg
    IMG_20170726_142545.jpg
    42.1 KB · Visningar: 1,761
Det är oerhört svårt att beskriva skillnaden mellan en 5a och en 7a. Mitt tips är att du uppsöker någon som har tälten uppställda och känner efter själv. Det är ju en ganska stor investering, så det kan ju vara värt en resa.

Finns säkert välsorterade butiker som har uppställda modeller, och sen finns ju ett antal forummedlemmar som äger olika modeller.
 
Antalet kan nog variera en del.
Men brasa/kamin ska det vara.
Kan tänka mig max 2-3 vuxna på vinter o två vuxna o 2-3 barn på sommaren.

Jag har mailat Tentipi om det finns nånstans kring sthlm där man kan kolla på dem..
 
Men brasa/kamin ska det vara.
Kan tänka mig max 2-3 vuxna på vinter o två vuxna o 2-3 barn på sommaren.

Jag har ett bp5. Det funkar bra för 2 vuxna och 2 barn på sommaren utan kamin/eld. Funkar bra för 3 vuxna som basläger under en fiskevecka också, fast utan kamin.
3 vuxna och en kamin på vintern skulle jag tycka blir för trångt. Likaså skulle jag tycka att 2 vuxna och 3 barn utan kamin blir för trångt på en sommartur.

Mvh
Håkan
 
Vi har sedan 15 år en BP 7. Lagom för 2 vuxna och tre numera vuxna barn och en hund sommartid utan kamin eller eldspis.

Thure
 
En till fråga:

Hur är det med bärremmar till dessa tält? För så tunga tält tänker jag att det borde vara självklart att man kan ta det på ryggen direkt utan övriga saker?
 
Till vår bp7:a följde det med en 'kompressionspåse' i bp med tre remmar. Lämpligt bäranordning har vi fått fixa själv, tex en Norröna ParaRanger tar kåtan plus övrig packning utan att bråka. Vi har sovit upp till fem vuxna och tre barn i den på nån fjällvandring. Och som minst två vuxna och två barn, då är den nästan väl rymlig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.