Kan ni hjälpa mig med ett startpaket för utomhusklättring?

Hej!

Jag har nyligen gått en grundkurs för klippklättring. Jag är osäker på vilka grejjer som är prisvärda osv men det jag hade tänkt köpa till att börja med är:

5-10(?) st skruvkarbiner
2-3 st slingor
60 meters rep (vilken tjocklek?)
1-2 st prusik
hjälm (kanske bäst att börja med en plasthjälm? billigare?)

Ska använda kittet till firning, bygga ankare och topprepsklättra. Kom gärna med tips på vad som är bättre/sämre. Skor, sele och karbin med repbroms har jag redan.Tack på förhand!
 
I värsta fall kan jag se för mig att du skulle behöva 5st skruvkarabiner. Fler än så har jag svårt att försvara. Om du tappar bort några eller skulle få för dig att du behöver fler är 2st vanliga omvända karabiner godtagbart substitut för skruvkarabin.

Lite beroende på vad det är du ska topprepsklättra ifrån så är det bra med olika längd på slingorna.

Annars är ditt starter kit bra. Mer än 1 prusik kommer du aldrig använda men det väger inte så tungt med en tunn repstump på selen. Sen kan du ju alltid öva att ta dig uppför repet med de.

Nästa steg i utvecklingen skulle vara ett gäng quickdraws när du vill börja leda.
 
Jag har klättrat lite mindre än ett år och äger fortfarande inget rep, det har gått väldigt bra utan rep då man alltid klättrar tillsammans med nån. Alldeles för många köper för mycket klätterprylar och så använder de dem inte. Hur lång klättererfarenhet har du? Klart det är bra med ett rep och speciellt om du vill öva dig. Men som sagt klarar man sig utan och kan i alla fall få bygga ankare då andra har rep. Sen är det alltid fint att kunna bidra med sitt eget rep till ett replag.

Jag äger fem skruvkarabiner och det räcker bra. En klättrare jag känner äger bara tre och har klättrat i över 20 år. Så inte mer än fem st!

Du behöver inte mer än en prusik!

Det är lika bra att införskaffa en hjälm som du vill använda ett tag. Ska du klättra långturer med multipitch kan det vara idé att skaffa en med hårdare ytterskal. Jag är jättenöjd med min Petzl Elios. Köp hem ett antal olika och prova dig fram, så gjorde jag!

Lycka till!
 
Jag har klättrat lite mindre än ett år och äger fortfarande inget rep, det har gått väldigt bra utan rep då man alltid klättrar tillsammans med nån. Alldeles för många köper för mycket klätterprylar och så använder de dem inte. Hur lång klättererfarenhet har du? Klart det är bra med ett rep och speciellt om du vill öva dig. Men som sagt klarar man sig utan och kan i alla fall få bygga ankare då andra har rep. Sen är det alltid fint att kunna bidra med sitt eget rep till ett replag.

Jag äger fem skruvkarabiner och det räcker bra. En klättrare jag känner äger bara tre och har klättrat i över 20 år. Så inte mer än fem st!

Du behöver inte mer än en prusik!

Det är lika bra att införskaffa en hjälm som du vill använda ett tag. Ska du klättra långturer med multipitch kan det vara idé att skaffa en med hårdare ytterskal. Jag är jättenöjd med min Petzl Elios. Köp hem ett antal olika och prova dig fram, så gjorde jag!

Lycka till!

Ok jag förstår! Problemet för mig blir att dom jag har tänkt klättra mest med inte äger någon utrustning för utomhusklättring, så min tanke var att köpa allt. En ide kan ju vara att man delar upp så att nån köper ett rep, en annan slingor osv. Det var därför jag frågade efter tips på prisvärda rep, tjocklek osv. Jag har ca 4 månaders erfarenhet.

Vilka skruvkarbiner har du? Tycker att det var en djungel när det kom till karbiner.
 
Att äga eller inte äga, det är frågan...

Vanskligt att ge rekommendationer om utrustning, det blir gärna personliga åsikter och brukar f ö ge sig eftersom.

Ett par av karbinerna bör dock vara av HMS-typ, till säkring, firning, ankare mm. Och köp en bra och passande hjälm annars blir den inte använd!

Det finns en uppenbar fördel med att själv äga rep och slingor och det är att man då har koll på vad grejorna varit med om. Det känns i alla fall för mig tryggt att veta. Hur många fall, hur mycket topprepsklättring, firning etc. och inte minst var och hur de lagrats när de inte används...

Ciao!

Uffe
 
Hej!

Jag har nyligen gått en grundkurs för klippklättring. Jag är osäker på vilka grejjer som är prisvärda osv men det jag hade tänkt köpa till att börja med är:

5-10(?) st skruvkarbiner
2-3 st slingor
60 meters rep (vilken tjocklek?)
1-2 st prusik
hjälm (kanske bäst att börja med en plasthjälm? billigare?)

Ska använda kittet till firning, bygga ankare och topprepsklättra. Kom gärna med tips på vad som är bättre/sämre. Skor, sele och karbin med repbroms har jag redan.Tack på förhand!

Föreslår nåt billigt rep du ska väl ändå inte ha det på is eller i regn, tex
https://www.bananafingers.co.uk/edelweiss-rocklight-ii-98mm-unicore-p-4934.html 60m.

Tunnare rep är skönare att hantera, men spelar inte så stor roll vid topprep tycker jag.

1 eller 2st 120 slingor och 1st 240slinga föreslår jag.

Jag gillar 5mm repsnöre till prusik, du kan säkert kolla Youtube eller nåt hur de knyts om du inte vet redan.

Skruvisar tycker jag e skönt med nån ganska nätt och nån extra hms karbin om den i bromsen skulle slitas ut eller nåt. 5 räcker väl för ett ankare i bultar enligt normen och då har du kvar en till prusik och fira ner.
 
Ok jag förstår! Problemet för mig blir att dom jag har tänkt klättra mest med inte äger någon utrustning för utomhusklättring, så min tanke var att köpa allt. En ide kan ju vara att man delar upp så att nån köper ett rep, en annan slingor osv. Det var därför jag frågade efter tips på prisvärda rep, tjocklek osv. Jag har ca 4 månaders erfarenhet.

Vilka skruvkarbiner har du? Tycker att det var en djungel när det kom till karbiner.

Ska du bygga egna ankare med hjälp av träd och så, och inte enbart toppa på sportleder med bultade ankare, så behöver du 10-12 meter statiskt repsnöre också, 9 eller 10 mm.

Skruvkarbiner: Utöver den du redan har till repbromsen, så skulle jag ta 4 st mindre, typ BD Positron, och 2 st större av HMS-typ.

Slingor: En 240 cm och två st 120 cm. Dyneema funkar bra så länge du inte flunkar till det med nötning tyg-mot-tyg. Men du bör kanske undvika de allra tunnaste (6 mm) i början.

Prusiksnören är förbrukningsvara, enligt min erfarenhet. 5 meter kostar inte så många kronor, och räcker till 4 korta snören (lagom för firningsbackup), eller 1 lång och 2 korta snören.

Hjälm: En lättare, bekvämare och bättre ventilerad hjälm av foam-typ gör dig kanske mer motiverad att använda den (även om avsikten att skydda huvudet borde vara motiv nog...). Samtidigt är en plasthjälm av den äldre typen mer robust, ifall du verkligen fastnat för klättring och tänker dig hålla på länge, och eventuellt glida in på långturer och/eller isklättring. Enda rådet här är väl att prova olika modeller, i den mån du har möjlighet. Petzl Elios t ex är en populär modell, samtidigt som jag känner ett par stycken (inkl mig själv) som omöjligt kunnat få den att sitta bra... Mitt eget råd här skulle bli BD Half Dome (eftersom Petzl Ecrin Roc gått ur produktion), men som sagt, fundera över din "klätterprofil", och prova.

Lycka till.
 

Har du någon egen erfarenhet av https://rockrun.com/collections/climbing-ropes/products/edelweiss-energy-9-5mm-60m ? Ska man vara orolig för rep som är i den prisklassen? Är det risk för sin egen och andras säkerhet så är jag beredd att lägga mer pengar :) Synd att mammut-repen var slut, dom verkar vara uppskattade! Tack iaf för tipset, dom hade riktigt bra priser.
 
Ska du bygga egna ankare med hjälp av träd och så, och inte enbart toppa på sportleder med bultade ankare, så behöver du 10-12 meter statiskt repsnöre också, 9 eller 10 mm.

Skruvkarbiner: Utöver den du redan har till repbromsen, så skulle jag ta 4 st mindre, typ BD Positron, och 2 st större av HMS-typ.

Slingor: En 240 cm och två st 120 cm. Dyneema funkar bra så länge du inte flunkar till det med nötning tyg-mot-tyg. Men du bör kanske undvika de allra tunnaste (6 mm) i början.

Prusiksnören är förbrukningsvara, enligt min erfarenhet. 5 meter kostar inte så många kronor, och räcker till 4 korta snören (lagom för firningsbackup), eller 1 lång och 2 korta snören.

Hjälm: En lättare, bekvämare och bättre ventilerad hjälm av foam-typ gör dig kanske mer motiverad att använda den (även om avsikten att skydda huvudet borde vara motiv nog...). Samtidigt är en plasthjälm av den äldre typen mer robust, ifall du verkligen fastnat för klättring och tänker dig hålla på länge, och eventuellt glida in på långturer och/eller isklättring. Enda rådet här är väl att prova olika modeller, i den mån du har möjlighet. Petzl Elios t ex är en populär modell, samtidigt som jag känner ett par stycken (inkl mig själv) som omöjligt kunnat få den att sitta bra... Mitt eget råd här skulle bli BD Half Dome (eftersom Petzl Ecrin Roc gått ur produktion), men som sagt, fundera över din "klätterprofil", och prova.

Lycka till.

När är det bra att ha en slinga som är 240 cm? Är det från sådana här snören man knyter prusiks? https://rockrun.com/collections/cord-and-tape/products/beal-accessory-cord-5mm-x-5m-pack

Tack för tipset, beställde en half dome, tycker dom såg sköna ut.
 
När är det bra att ha en slinga som är 240 cm? Är det från sådana här snören man knyter prusiks? https://rockrun.com/collections/cord-and-tape/products/beal-accessory-cord-5mm-x-5m-pack

Tack för tipset, beställde en half dome, tycker dom såg sköna ut.

Jag tycker det är praktiskt med en 240-slinga när jag ska bygga ankare eller standplats runt ett tjockare träd.
Men jag vet som sagt inte hur det ser ut där du kommer att klättra, det kanske inte behövs för din del.

Ja, det ser ut som lämpliga ämnen till prusik-snören :)
(Har alltid köpt löpmeter på rulle tidigare, har nog inte sett eller tänkt på att det finns färdigkapade 5-m-bitar att köpa.)
 
Har du någon egen erfarenhet av https://rockrun.com/collections/climbing-ropes/products/edelweiss-energy-9-5mm-60m ? Ska man vara orolig för rep som är i den prisklassen? Är det risk för sin egen och andras säkerhet så är jag beredd att lägga mer pengar :) Synd att mammut-repen var slut, dom verkar vara uppskattade! Tack iaf för tipset, dom hade riktigt bra priser.

Jag har aldrig klättrat med Edelweiss rep. Skulle lätt kunna tänka mig att köpa ett. Alla rep testas enligt samma standard, det här är ett godkänt rep för klättring. Det ser ut att ha fått bra värden vid testet, väl i samma klass som många dyrare rep (7 UIAA-fall, 8.1 kn impact force och rimlig statisk och dynamisk töjning). Ett rep man kan känna sig helt trygg att klättra med enligt testerna. Dyrare rep kan i vissa fall bjuda på lägre vikt, bättre impregnering och bättre hanterbarhet och slitstarka. Tyvärr står nog inte alltid eventuella bättre sådana egenskaper i proportion till priset. Som första rep tycker jag man gott kan köpa ett billigare rep.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin Lär mig om rep Klättring allmänt 19
Lakritsglass Är det här rätt skor för mig? Klättring allmänt 29
cy_berg Hjälp mig med slang inom klättringsvärlden :-) Klättring allmänt 25
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
honeypie klättrar kompis till mig!!! Klättring allmänt 4
Raskolnikov En chans för alla besserwissrar att slå mig på fingrar Klättring allmänt 2
Rodluvan Hjælp mig snælla Klättring allmänt 6
warg Ge mig tips på kilset! Klättring allmänt 3
Klättra med mig! Klättring allmänt 4
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Åkepappan Sportklättring ett nödvändigt ont för nybörjare? Klättring allmänt 17
Trötter Hur kan man fira från ett sånt här ankare utan att lämna grejor Klättring allmänt 9
Lantbo Utveckla ett strenbrott för klättring Klättring allmänt 12
seon Vilka klätteresmål är ett måste? Klättring allmänt 27
e8mikael Någon som saknar ett par klätterskor? Klättring allmänt 0
Mike C Saknar du en offset kil sedan... ett bra tag sen? Klättring allmänt 2
Ghost Ett problem med Petzl Klättring allmänt 5
SWEPADDLER Tvätta ett par LaSportiva Miura Klättring allmänt 9
Mike C Klättra med ett halvrep och ett twinrep? Klättring allmänt 12
lobo2me 8-ögla o karbin för att fira på ena tampen av ett dubbelrep Klättring allmänt 12
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
Jonas Paulsson Svensk gradering - snart ett minne blott? Klättring allmänt 23
chrtur Någon med ett stort rack? Klättring allmänt 10
Cim_GoodFella Ett blåbärs betraktelser och frågor (Långläsning) Klättring allmänt 5
Avslzyx Vad är ett boulderinsteg? Klättring allmänt 8
Johan R Vill slå ett slag för tävling i tranås Klättring allmänt 0
avslutad120814 klätterskolan.se - ett par frågor Klättring allmänt 5
0la Nu e jag fast!! Ska fixa ett rack (så småningom)!! Klättring allmänt 10
sesami Troll, ett bra märke eller? Klättring allmänt 5
kotten. Ett stort bakslag for aventyrssverige Klättring allmänt 0
klätterpojken gå ner i vikt ett par kilo Klättring allmänt 4
Daavid Kilplacerin- Ett hantverk Klättring allmänt 4
zap Ett tips... Klättring allmänt 0
jimkaa Önskar hjälp med ett träningsprogram Klättring allmänt 1
SKAFFA ETT NYTT FORUM HÄR - KLÄTTERKOMPIS SÖKES Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...