tabergsförare

hej alla!
jag har försökt att få tag i en förare eller topo av Taberg utanför Jönköping är det någon som har något att komma med?
 
taberg

Tror inte det finns nån förare över själva berget, däremot finns det en liten sportklippa nere vid foten av berget åt Månsarpshållet till, längs järnvägen. inte så mkt att ha kanske men ändå. om du ändå vill upp på berget så är det lite läskigt, ganska löst, skitigt, svårsäkrat och jäkligt halt men det funkar.
Lycka till
 
Det ska finnas en gamal förare där Taberg är med i. Jag har för mig att det på något sätt var någon gamla smålandsförare. Tyvärr så har jag själv inte föraren och vet inte heller någon som kan ha den. Mitt bästa tips är att leta upp dom äldsta klättrarna i stan och fråga...

//Anders
 
10 år senare

10 år senare sitter jag faktiskt på föraren över Taberg. Om någon idag 2016 och framåt är intresserad av den är det bara att slänga iväg ett PM.

Ha det gotta!
 
Nu är det ju inte säsong men det är direkt olämpligt att klättra på berget under häckningstid. Sitter även skyltar om detta runt berget.

Såg häromveckan att det sitter ett firningsankare (slingor + karbiner) på huvudväggen, borde gå att plocka ner genom att fira uppifrån.
Ankaret är väl synligt nere från gruvan, kanske 20 meter nedanför toppen.
Aspirerande alpinister, våghalsade ungdomar eller boplundrare?
 
10 år senare

10 år senare sitter jag faktiskt på föraren över Taberg. Om någon idag 2016 och framåt är intresserad av den är det bara att slänga iväg ett PM.

Ha det gotta!
Ännu senare. Men har du kvar föraren ? Finns på 27 crags. Men vore gött å ha på pdf å kunna skriva ut 👍🏻
Manne
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...