Varning Gouter Route, Mt Blanc

Ovanför Tete Rouse går leden som bekant upp för en couloir och sedan över till en annan couloir som är en känd farlig passage på denna rutten upp till Gouter Hyttan.

Jag vill varna för den första coloiren. Det rasade rätt bra med sten ner för den första couloir och det var inga småstenar heller. Minst två stenar i fotbollsstorlek kom nedfarande för slutningen och en hel del små.

Denna couloir är inte på nått sätt "safe" så vill bara skänka ett "heads up" till de som är på väg och inte känner till detta.

// Henke
 
Ovanför Tete Rouse går leden som bekant upp för en couloir och sedan över till en annan couloir som är en känd farlig passage på denna rutten upp till Gouter Hyttan.

Jag vill varna för den första coloiren. Det rasade rätt bra med sten ner för den första couloir och det var inga småstenar heller. Minst två stenar i fotbollsstorlek kom nedfarande för slutningen och en hel del små.

Denna couloir är inte på nått sätt "safe" så vill bara skänka ett "heads up" till de som är på väg och inte känner till detta.

// Henke

Är det den som är till vänster på bilden nedan alltså? (Bild tagen när jag var där 2008)
dba3520638bfb6bcfa3d841762dc1cab.jpg
 
Min uppfattning är att man ska passera väldigt tidigt på morgonen då allt är fruset ifrån natten.
När temperaturen stiger och solen kikar fram så lossnar stenarna högre upp.

Fyll på ni andra om nu har andra erfarenheter.

Under juli har det varit ovanligt varma förhållanden i åtminstone de franska alperna - la Grande Canicule har parkerat. 0-isothermen har varit en bra bit ovanför 4000 meter ett bra tag vilket gör att snön har svårt att återfrysa på natten. Det gör alla snö- och isförhålanden mer än vanligt farliga för årstiden - inte bara för stenfall i utsatta couloirer, men även snöbryggor på glaciärer som vanligtvis borde vara säkra är farliga att passera.
 
www.chamonix.net

Där rapporteras också att en svensk klättrare skall ha störtat och omkommit i Breventområdet.

Visade sig inte vara en Svensk, men ändå tragiskt.

En annan klättrare dog i Gouter Couloiren för några dagar sedan. Hans klätterkompis klarade av att ta sig ifrån rännan efter att de träffats av stenar.

Gouter rutten avstängd nu :/
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...