Byxtips?

Hmm, ska ner och köra Haute Route i april och inser att mina gamla skalplagg är just gamla. Funktionen är väl sådär och lite väl tunga/varma. Jacka tror jag att det löser sig, men byxor... Skulle vilja ha skal, ofodrade, med långa dragkedjor för ventilering och svarta (varmt, men jag tycker det är snyggt...). Färgen är inte viktigast men funktionen.

Har försökt leta (lite, kanske inte tillräckligt) efter recensioner, men inte hittat något. Kommer använda dem mest för skidåkning, kanske långfärdsskridskor men inte grottkrypning eller isklättring så pansarmodeller behövs inte. Ofodrade eftersom jag inte siktar på 8 000+ toppar eller något liknande.

Tips,ja tack!
 
Det finns hur många som helst. Se till att dom är ofodrade, inte för höga i midjan och har dragkedja i sidan, sen är det bara att vraka och välja. Arcteryx byxor sitter bra på mig (även om dras jackor inte passar mig). Vid all skidåkning kör jag samma koncept: långkalsonger, softshellbyxor och goretexbyxor. Bara långkalsonger och tunna skalbyxor blir lätt för kallt.
 
Mitt tips blir att satsa på ett par byxor i materialblandningen 40% Bomull / 60 % Polyester eller liknande. Fjällräven, Haglöfs och Lundhags har mycket fina byxor i den kategorin för att nämna några. Dessa kompletteras med ett par lätta regnbyxor att använda vid behov.

Kontentan blir ett system som kan bli lättare, men framför allt mycket mer flexibelt och behagligt (ventilerande) än ett par skalbyxor i Gore-Tex eller liknande.

/Slif
 
Intressant

Lager på lager är ju självklart. Personligen tror jag lånkisar, softshell och texmex blir för varmt. Regnbyxor funderar jag på om det är tillräckligt tåligt med tanke på iskanter, stålkanter, stavspetsar etc. Fast det är ju samma sak med riktigt tunna skal i och för sig.

Vad gäller Lundhags/Fjällräven har jag motsvarande byxor för vandring som jag är nöjd med, dock blir de i sig själva väl luftiga, men det finns ju tätare varianter. Har dock inte koll på vilka modeller som är bra för skidåkning.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...