ToppTurs roadtrip i NordNorge

Jag håller på att sy ihop en topptursresa i NordNorge i April 2014.

Jag har valt ett topptursguideföretag för att leda själva toppturandet under en roadtrip i NordNorge (se bifogad bild om resrutt).

Jag förväntar mig att medresenärerna har tidigare toppturserfaranhet, starka fysiskt samt bra offpiståkare. Ett bra riktmärke är att kunna göra 2 toppar per dag på ca knappa 1000 hm/topp. Troliga är ca 1500 hm/dag
Målet är att vara så flexibel som möjlig. Men vi ska försöka åka på de bästa ställen utifrån förutsättningarna. Är väder och snö perfekta för branta åk så ska vi göra det, men finns inte det gör vi det bästa av situationen. Min inspiration har jag fått från t.ex.

http://www.freeride.se/content/7136/

Upplägget är att hyra en större bil (Van) i Kiruna och köra denna runt den planerade rutten (se bifogad fil).
Siktar på 2-3 dagar per område. Negativt är helt klart körsträckorna. Verkar det som ett område är dåligt under vår vistelse ska vi försöka minimera tiden där och öka i ett annat så klart, trots ev. bokningar av boende så långt det går.

Vi kommer packa en större mängd mat köpt i Kiruna och komplettera med färsk fisk och annat i Norge. Detta gjorde jag på en resa till Lyngen i våras med Friluftsfrämjandet under 1 vecka i April/Maj. Då vi hyrde bil i Kiruna och körde till Lyngen.
Resan ser ut att gå av stapeln från lördagen den 12 april och åter i Kiruna lördag eller troligen söndag den 27 April. 2014 års Påskledighet infaller under mellanliggande helg varför man behöver ta ett mindre antal lediga dagar från ev. arbete. En tanke är att ta kvällståget fre den 11 April från Stockholm(för de som bor där) och starta att köra från Kiruna lördag lunch den 12 April. Sen köra tillbaka hela söndag den 27 från Alta i NordNorge för att vara tillbaka i Kiruna för nattåget till Stockholm. Vi klarade det från Lyngen och inte mycket längre från Alta.
Jag ska titta både på billigare självhushålls-ställen före vi ev. tar ”lodger” att bo på. Troligen blir det fråga om bådadera, varför priset för boende är osäkert, men det är Freds summa som står. Målet är ett boende per område.
Vi är just nu 2 som med storsäkerhet ska åka, samt väntar på svar från tidigare toppturskamrater. Letar efter fler som med stor sannolikhet vill hänga på denna resa.

Jag vill genomföra resan även om vi bara blir 4 stycken. Vi kan vara max 6 stycken+guide.
Prisbilden är från totalt ca 20000-25000, beroende på om vi blir 4 eller 6 personer
Jag har en mer detaljerad och trovärdig prisberäkning för den som är intresserad.
 

Bilagor

  • prel resrutt.jpg
    prel resrutt.jpg
    64 KB · Visningar: 432
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AxelClarmo Hjälp med första toppturs paketet/kitet? Skidalpinism 17
jooose Toppturs-sällskap Kebne Skidalpinism 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.