Trötta fjällvandrare utlöste nödsändare i Rapadalen

Instämmer!

Personligen skulle jag aldrig lita på ett kommersiellt alternativ med vinstintresse när det verkligen gäller. Oavsett om det ger dubbelriktad kommunikation eller inte. Dessutom är det dyrt i det långa loppet med tanke på abonnemangen.

/Birger

Oavsett vad tekniken erbjuder, studerar man villkoren för ex delorme inreach så förbehåller de sig att ex:
-ensidigt förändra villkoren utan den andre partens acceptans (knappast seriösa avtalsvillkor mellan två parter)
-när som helst ta ner tjänsten för systemunderhåll eller andra tekniska anledningar (kanske just då man som bäst behöver deras tjänst).
Dvs inget som jag personligen kan förlita mig på I en verklig nödsituation,.
 
Oavsett vad tekniken erbjuder, studerar man villkoren för ex delorme inreach så förbehåller de sig att ex:
-ensidigt förändra villkoren utan den andre partens acceptans (knappast seriösa avtalsvillkor mellan två parter)
-när som helst ta ner tjänsten för systemunderhåll eller andra tekniska anledningar (kanske just då man som bäst behöver deras tjänst).
Dvs inget som jag personligen kan förlita mig på I en verklig nödsituation,.

Eller som Spot skriver på sin hemsida:

Services may become limited or temporarily unavailable without notice from time to time. SPOT does not own or control the service providers that operate the links between the satellite ground stations, including satellite antennas and supporting equipment, and the Globalstar satellite.

Mats
 
Men ändå;
TS ursprungliga konstaterande var "En nödsändare larmade i Rapadalen – men när fjällräddarna lyckades lokalisera personerna som larmat visade det sig att de bara var trötta."

OK, dom var "trötta" och erbjöds helikopterskjuts ut på egen bekostnad - någon som sett ett slut på det hela? Köpte dom helikopterbiljetten, eller vilade dom upp sig och knallade ut ur Rapadalen/fjällområdet på egna apostlahästar?

Som jag uppfattat media om det hela så var de både hyfsat erfarna, vettigt utrustade och väl till åren komna. Samt hade råd att åtminstone ha en PLB i den "vettiga" packningen... Sannolikt alltså en grupp väletablerade pensionärer?

Enligt vad Kjell konstaterar så
Tvåvägskommunikation finns via Garmin inReach och täcker perfekt hela jordklotet. Den kostar dock ca 5-6 000 kr plus lämpligt abonnemang för den tid när du befinner dig på "språng". 280 kr/månad kostar ett bra sådant abonnemang.
är verklig tvåvägskommunikation och säkerhetssändning ekonomiskt ingen raketvetenskapskostnad (den kostnaden togs sannolikt om hand av de där ursprungliga konkurserna för Iridium, och ev. GlobalStar m.fl. system). De seriösa PLB jag kollat kostar sådär 3kkr, så prisskillnaden är rätt överkomlig för den utökade funktionaliteten IMHO...

Visst är tvåvägskommunikation att föredra men de lösningarna är betydligt dyrare alternativt så finns inte täckning i fjällen. Om alla som idag har en nödsändare skulle tvingas vara utan eller köpa betydligt dyrare lösningar skulle nog många helt avstå. ... /G
Jag betraktar det inte som något "betydligt dyrare" alternativ, och fullgod polär täckning finns faktiskt i hela nordkalott-området via Iridiumsatelliterna - förutsatt att du inte är utövande speleolog utan befinner dig under fri himmel. Sedan så är det naturligtvis en personlig fråga om det blir Iridiumtelefon, InReach via Iridium, SPOT via Global Star eller något annat liknande som man fastnar för. (Allihop positionsbestämmer sig via jänkarnas GPS-system eftersom [den överflödigt onödiga] få-centimeternoggrannheten via Galileo ännu inte är tillgänglig.)

En vanlig "dum" PLB tycker jag går fetbort nuförtiden, trots kostnadsvinsten på någon enstaka tuselapp... Vill man snåla med sin säkerhetskommunikation nere på sådana nivåer - så är det nog bättre att skippa elektroniken helt och hållet!
YMMV /Odd
 
Camoscio, du ska självklart vara glad att du är pigg och frisk och orkar med dina fjällturer.
Men alla människor åldras, förr eller senare, och på olika sätt, men en sak är säker och det är att en dag tar orken och förmågan slut och det är bara att hoppas att folk begriper och har förstånd att trappa ner aktivitetsnivå i rättan tid.
 
Villkor

Oavsett vad tekniken erbjuder, studerar man villkoren för ex delorme inreach så förbehåller de sig att ex:
-ensidigt förändra villkoren utan den andre partens acceptans (knappast seriösa avtalsvillkor mellan två parter)
-när som helst ta ner tjänsten för systemunderhåll eller andra tekniska anledningar (kanske just då man som bäst behöver deras tjänst).
Dvs inget som jag personligen kan förlita mig på I en verklig nödsituation,.

Så här är ju nästan vartenda avtal utformat när det gäller mobiltelefoni, bredbandskommunikation etc.

Om villkoren förändras så kan man som kund svara med att säga upp avtalet.

Om systemunderhåll utförs så är det givetvis för att det måste göras för att förhindra eventuella driftstopp. Man kan inte gärna fråga kunderna om när det passar dom att man utför systemunderhåll när dom är många och spridda över många tidszoner.

Frågar din leverantör av mobiltelefontjänster dig när det passar att dom utför sitt underhåll av mobilnätet?
 
En vanlig "dum" PLB tycker jag går fetbort nuförtiden, trots kostnadsvinsten på någon enstaka tuselapp... Vill man snåla med sin säkerhetskommunikation nere på sådana nivåer - så är det nog bättre att skippa elektroniken helt och hållet!

Man köper inte en PLB för att den är billigare, utan för att den erbjuder en betydligt mer pålitlig teknologi i en allvarlig nödsituation.

Spot/inReach är fantastiska manicker. Men de är inga nödsändare.

Mats
 
Om systemunderhåll utförs så är det givetvis för att det måste göras för att förhindra eventuella driftstopp.

Det är ju bl.a. det som skiljer PLB/Cospas-Sarsat - som är ett säkerhetskritiskt globalt system - från Spot och inReach: Cospas-Sarsat stängs aldrig ned på ett sätt som äventyrar tillgänglighet och redundans.

Mats
 
Vart går gränsen mellan trött och utmattad? Det senare kan vara rätt farligt av många anledningar.

Att flyga ut till några fjällvandrare är en piss i havet jämfört med vad det kostar att ta hand om folk som röker eller lever inaktiva liv. Jag gissar att de faktiskt upplevde sin situation som en form av nöd även om det ur fjällräddningens perspektiv inte var det.

Det skickas ambulanser och helikoptrar på diverse småolyckor runt om i landet så vi kan nog leva med att vi skickar en och annan till fjällen också.
 
Enligt statistiken så har många ungdommar börjat fjällvandra och det är ju bra. Antagligen finns det många som är ovana med bara tält och friluftsliv i största allmänhet. Det kan man ju tydligt utläsa här på utsidan. Ett modernt tält är ju en fantastisk möjlighet att komma ut och man behöver nödvändigtvis inte åka till Abisko eller Storulvån för att lära sig tälta. Våra fina friluftskläder, sovsäckar, kök, mat, ryggor (inte väskor) och allt annat är ju fantastiskt mycket bättre nu än förr. Nu har ju t.o.m det blivit en modetrend att handla rätt grejor på den fina trendiga friluftsbutiken. Tyvärr så kan den egna erfarenheten inte köpas för pengar utan i sedvanligt slit och umbäranden upplevas. Teori måste omvandlas till praktik och där brister det många gånger. Genom att läsa här på Utsidan inser man vad många som aldrig ens tältat i större utsträckning vill få råd och det är ju jättebra. Tyvärr finns en hel del som inte ens frågar eller vill ta till sig kunskap och dessa förhoppningsvis lär sig den hårdare vägen. Men att via satteliter begära hjälp för att man helt enkelt både är slut i kupan och kroppen tyder på ett behov av upplysning. Innan man kilar iväg med på tur måste man vara införstådd med att just grejen är att man ska klara sig själv. Självklart ska man trycka på "kom och hjälp mig" knappen när utsikterna att klara sig är uttömda. Om man nu har en sådan mojäng med sig. Man ska sätta en ära i att klara sig själv när man bestämmer sig för att vandra ut. Inte förutsätta att man är en i raden moderna människor som bara kontaktar myndigherna för assistans som något högst naturligt. Oaktat statistiken som här har anförts så handlar det om ett synsätt som måste lyftas fram mera. Om någon inte fattar så prata med någon liten pojke eller flicka aktiv i scoutrörelsen...😉
 
Instämmer!

Personligen skulle jag aldrig lita på ett kommersiellt alternativ med vinstintresse när det verkligen gäller. Oavsett om det ger dubbelriktad kommunikation eller inte. Dessutom är det dyrt i det långa loppet med tanke på abonnemangen.

/Birger

Jag kan förstå att man väljer bort system för de villkor som gäller, men det säger egentligen lite om den verkliga tillförlitligheten, oddsen att det fungerar när man behöver det. Egentligen är situationen när man ringer 112 med mobilen likadan. Är det strul med mobilnätet kommer man inte fram och det finns friskrivningar för det från "de kommersiella alternativ med vinstintresse" som man använder varje dag med mobilen. Skulle det finnas ett avtal för PLB (nu är ju tjänsten gratis utan abbonemang) är jag övertygad om att det skulle finnas friskrivning i det med.

PLB når flest satelliter och är i det avseendet allra säkrast. Men skillnaden på SPOT och Inreach är milsvid. SPOT har begränsningar i norr pga att systemet använder geostationära satelliter och det är inte speciellt svårt att hitta fall då det gett dålig tillförlitlighet i norra Lappland.

Inreach däremot har täckning i hela världen inklusive norr om polcirkeln och det finns många som intygar att den tillförlitligt får iväg alla meddelanden, men det kan ta några tiotal minuter ibland.

Att avfärda SPOT och Inreach som nödsändare för SPOT-relaterade problem framstår faktiskt mest som dåligt påläst.

Min slutsats:
Ingen, inkl PLB och mobil kan garantera att du din nödsignal går fram. PLB och inreach (och även rätt satellittelefon) ger dig mycket hög sannolikhet att få fram det om du har någotsånär fri himmel. Med Inreach kan det eventuellt ta något längre tid, men å andra sidan kan de t ex komma bättre rustade för att ta hand om dig dig för att det är tvåvägskommunikation och du kan skicka mer information.

Så jag tycker både PLB och Inreach är OK som nödsändare, och då föredrar jag Inreach som erbjuder mer än bara nödsändning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fjällvandrare utan kunskap Säkerhet och räddning 208

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...