Teknik

Efter att ha avbrutit samarbetet med en PT har jag skaffat en ny, men specifik inriktning på löpning. T ex har vi gått igenom hela mitt styrkeprogram ur löpsynpunkt. Viktigast dock, vid första träffen gick han igenom ett par tekniska punkter, som jag först övade åtskilt, sedan ihop. Allt utomhus, på Stångebrofältet i Linköping, inget löpband, guskelov.

Vad jag verkar ha fått kläm på är frånskjutet. Till en början blev jag väl andfådd på mina löpturer i början, kanske för att ett kraftigare löpsteg också ökade tempot.
Idag körde jag mitt vanliga backpass, 6 ryck. För ett tag sen gick dessa på
c:a 1.03, nu kring 0.58. Ingen känsla av att jag pinnade på mer än tidigare, men väl att jag tog ut steget på ett helt annat sätt. Det verkar lovande, snabbare=gladare löpning (jag vill bli effektivare för att kompensera sjunkande kondition, med stigande ålder).

Jag verkar också ha blivit mer uppmärksam på hållningen, att luta svagt framåt (nästan falla) utan att böja överkroppen. Jag landar alltid på framfoten,
men nu känns det som jag också skjuter ifrån på denna del av foten, så bakfoten verkar bara beröra underlaget mycket lätt.

När vi ses nästa gång vill jag koncentrera på höftens rörelser och "spetsigt knä". Riktigt hur man ska göra där har jag inte fått kläm på, för det känns inte precis ekonomiskt att lyfta knäna högt. Jag försökte begripa vad som står i Reckmans bok,
om att "vinkla upp" höften, men fattade föga. Nå, nästa PT-timme, den 6/4, ska väl skingra mystiken, men kanske nån här kan erbjuda en begriplig förklaring
under tiden.
 
Tydligen inte. Och PT:n dök aldrig upp - skyllde på "dubbelbokning". Så jag dumpade honom (jag var rasande). Försökte läsa Reckmans bok igen, men, nej, det där med uppvinklad höft förstår jag inte. Spetsigt knä ska man också ha, hur man nu vet en sån sak - och andra författare säger bestämt ifrån att man inte ska lyfta knäna för mycket. Jag vet faktiskt väldigt lite om var jag har min kropp. Jag har sett en video där jag springer på löpband och såg saker jag aldrig anat, t ex att ena foten gick lägre upp efter frånskjutet, och att benen nästan verkade korsa varandra, etc.

Nu känns det som att koncentration på fotisättningen och bra hållning får räcka - det verkar också av Reckmans bok som att dessa två moment ska hjälpa det tredje (höften).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio återfå teknik och styrka Löpning 18
camoscio teknik om bakfoten Löpning 29
tango Taktik och teknik uppförslöpning? Löpning 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...