Jakthunden

kul film

ja det e ju roligare om man får jaga efter.

Lätt konfunderad beagle när haren gick mot, men bra drag när den pep iväg. lite av det där beteendet man ser när haren e skjuten och hunden tappar intresset helt (den rör ju inte på sig) har tom sett hundar som försökt knuffa igång skjuten hare.

BZ/
 
Stenhård hare som utmanar. Har aldrig sett något liknande, det har alltid varit full fart bort á la Benny Hill. Roligt att se och visar att hundar jagar sådant som försöker fly hellre än att attackera on sight så att säga.
 
Det sägs att när räven jagar haren, och haren har upptäckt detta, så visar sig haren demonstrativt för räven.
Det betyder: jag har sett dig, du har ingen chans att ta mig.
Räven ger då upp och provar något annat.....
Jakthunden däremot fattar inte sådana signaler.

-Lägg märke till hur fort hunden blir efter på raksträckan.
Haren har situationen helt under kontroll.
 
Mejlade länken med filmen till en bekant jägare som sa att hon varit med om harar i parningstid som närmat sig hund på detta viset. Hennes kommentar om beageln, var att det måste röra sig om oerfaren unghund.
 
Såklart han inte visar att han är ett rovdjur, då hade han ju varit en konkurrent och därmed skjutits av jägaren då risken finns att han hade tagigt det som jägaren ser som "sin" mat...

Intressant film faktiskt,.. Kul att du delar med dig..

mvh // Johannes
 
Det var i princip omöjligt i den här diskussionen men du lyckades få in en oprovocerad tjuvspark på oss genomonda jägare. Snygg jobbat. Tagit stavas förresten inte "tagigt".

Såklart han inte visar att han är ett rovdjur, då hade han ju varit en konkurrent och därmed skjutits av jägaren då risken finns att han hade tagigt det som jägaren ser som "sin" mat...
 
Nja, de flesta jägare är väl snarare genomsnälla men jag tackar för rättningen på ordet tagit, det ska jag komma ihåg : )

mvh // Johannes
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.