ny studsare..

Jag står i begrepp att byta ut "bettan", det är en till åren gången Winchester 30-06 med en weaver kikare.. ett bruksvapen helt enkelt.. nu funderar jag på att byta och eftersom jag inte lever på jakt så vill jag inte ha femtielva vapen.. nu är jag lite konfunderad, jag skulle vilja ha en halvautomatare med syntetstock och en belyst nikon kikare, då blir det med en gång lite bekymmer tror jag.. jag gillar 30-06 men jag har hört att den inte passar till halvautomat eftersom krutet brinner långsamt och med en kortare pipa förlorar man utgångshastighet och man får en jävla flamma.. samtidigt så har man så fina valmöjligheter med olika ammunition till just 30-06.. någon här som är duktig på halvautomatare?
 
Förra numret av vapentidningen hade en artikel om halvautomatstudsare. Sauer 303 blev testvinnare med god marginal... intressant läsning. kalibrarna var 9,3x62...

Vad jag kan förstå är .308win flitigt använd i halvautomater... det är ju nästan 30-06... eller?
 
Jag hade helt klart gått på 9.3 och rekylen blir inte så farlig heller då systemet tar upp en hel del.
Själv pipade jag om min 30-06 till 35 Whelen :) lite mer bekymmer med färdig ammo, men grymt nöjd med den långsamma grovingen.
Jag vet de som haft omladdningsproblem med både 308 och 30-06 men inga med 9.3
Benelli har en halvauto som ska vara riktigt bra.
 
är ditt nuvarande vapen dåligt, eller vill du bara ha nytt :)
har själv en "bettan" från 1976 som skjuter bättre än vad jag klarar av att sikta :)

bara nyfiken... har inget med tråden i övrigt att göra.

BZ/
 
Ska du ut och jaga björn, patric?

Eller är det åldern som tar ut sin rätt, att du känner behov av snabba andra- och tredjeskott?

Eller planerar du skrämma slag på dom med skramlet?
 
Ska du ut och jaga björn, patric?

Eller är det åldern som tar ut sin rätt, att du känner behov av snabba andra- och tredjeskott?

Eller planerar du skrämma slag på dom med skramlet?

haha.. inte björn, men 30-06 är väl för bövelen ingen "over kill" ammunition :cool: .. jag är inte ens säker på varför jag vill ha en halvautomatare, det känns rätt helt enkelt, jag kan omöjligt se möjligheten till snabba uppföljningsskott som något negativt..
 
haha.. inte björn, men 30-06 är väl för bövelen ingen "over kill" ammunition :cool: .. jag är inte ens säker på varför jag vill ha en halvautomatare, det känns rätt helt enkelt, jag kan omöjligt se möjligheten till snabba uppföljningsskott som något negativt..

Är det inte pyrsh ni ägnar er åt där nere i södern?

Halvautomaten röjer dig redan vid frammatningen, de funkar bättre till om man ska sitta på pass eller bara gillar att mata bly.
 
Det går att mata fram relativt tyst, man behöver inte släppa "slutstycket", istället skall man föra fram det med handen och hålla emot, i alla fall funkar det på en Browning Bar. Jag har skjutit några tusen skott med min Bar 308W utan att få något eldavbrott och detta med olika ammunitionstyper. Att det skulle vara några besvärande eldsflammor som påstås har jag inte märkt och det är nog inte heller något problem med någon av dagens klass 1 kalibrar.

Precisionen blir ofta lite sämre med halvautomat så det är väl inte optimal toppjaktsbössa. Dock är den utmärkt för snabba skott vid älgjakt, björn, vildsvin, hjort m.m. där ett snabbt andraskott kan vara nödvändigt.

Jag har roat mig med att skjuta 4-5 skott på löpande älg (bana) med goda resultat (mest 5:eek:r) så det går att öva upp färdigheten. För jaktändamål är halvautomaten ett utmärkt vapen så lycka till med ditt inköp.
 
Att det skulle vara några besvärande eldsflammor som påstås har jag inte märkt och det är nog inte heller något problem med någon av dagens klass 1 kalibrar.

eldflammorna gällde framförallt 30-06 med sitt långsamma krut. jag fick rekommendationen att handladda för att komma runt problemet.
 
Under hösten har det varit endel grissituationer som debatterats, har någon missat killen som fällde en galt på ca 220 kg på point blank? Han kommenterade hade inte han haft en halvautomat så... enligt skytten 3-4 skott och svinet kyste jorden vid hans fötter...

 
3-4 skott, ja då blir det svårt med sauern. Originalmagasinet rymmer väl bara 2 skott... ett klart minus... fast det finns ju större, men det får man inte ha om man ska jaga fågel med bössan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
supergeten Studsare. Jakt 15
eldstad Studsare CG mod 1902 kal 6,5 Jakt 1
brandmansmicke Renovera studsare själv? Jakt 10
Jeobald Studsare Jakt 10
dirty harry Utbyteskolvar i plast till studsare Jakt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...