Frågor till politiker

Där tror jag du berör lite av kärnan i konflikten kring rovdjur. Att komma till tals....

Att verka för samförstånd i rovdjursfrågan (för att nu återvända till ämnet) kostar på så oerhört mycket i vissa delar av den svenska glesbygden. Man måste t ex tåla att bli utfryst av sina grannar, tåla att ungarna mobbas i skolan, tåla att inte kunna be om hjälp när man kör fast med bilen, tåla att få nattliga telefonsamtal med mer eller mindre hotfulla tillmälen osv osv.

Många av dem som har en samförståndssyn i rovdjursfrågan väljer helt enkelt att tiga. Gjorde de inte det skulle det bli för jobbigt att bo kvar i byn. Man kanske skulle bli tvingad att överge släktgården exempelvis.

-Om man gör en enkät-undersökning som den jag refererade till så kan jag aldrig tänka mig
att intervjuoffret blev "hotat".
 
Där tror jag du berör lite av kärnan i konflikten kring rovdjur. Att komma till tals....

Att verka för samförstånd i rovdjursfrågan (för att nu återvända till ämnet) kostar på så oerhört mycket i vissa delar av den svenska glesbygden. Man måste t ex tåla att bli utfryst av sina grannar, tåla att ungarna mobbas i skolan, tåla att inte kunna be om hjälp när man kör fast med bilen, tåla att få nattliga telefonsamtal med mer eller mindre hotfulla tillmälen osv osv.

Många av dem som har en samförståndssyn i rovdjursfrågan väljer helt enkelt att tiga. Gjorde de inte det skulle det bli för jobbigt att bo kvar i byn. Man kanske skulle bli tvingad att överge släktgården exempelvis.

Vargfrågan diskuteras sällan här och ingen blir utfryst...
Du överdramatiserar saken. -undrar vad det är för by du talar om?
Alla tycker väl att det är trevligt med djur, men ingen avgudar dom.
Ett kanske mera naturligt sätt att se på naturen.
 
Jag har exempel på allt jag nämner i mitt inlägg. Såväl från Värmland och Dalarna som Hälsingland. Att du inte tycks ha en aning om vad jag pratar om tillskriver jag helt och hållet dina skygglappar och din utsaga att "Vargfrågan diskuteras sällan här och ingen blir utfryst" bekräftar bara vad jag tidigare sagt. Är man positiv till vargfrågan och bor i de trakter jag bäst känner till gör man klokast i att hålla käft. Om man vill kunna bo kvar får man offra sin rätt att uttrycka en åsikt.
 
Jag betvivlar på att turistnäringen har något att vinna på fler vargar. Snarare tvärsom. Möjligen intresserar det vargsupportrarna i sverige (en krympande skara).
Resten av europa vill se älg. Hur går det med älggarantin på älgsafarin? -pengarna tillbaka om du
inte ser nån...
Varg kommer ni garanterat inte att se, såvida inte ni hyr en helikopter som jagar en sändarvarg.
(funkar bara på fjället

Det som irriterar mig är att man inte ska få bestämma om man tycker "fel".
Rovdjur är en lokal angelägenhet. Det finns drag av mussolini-takter i den här tråden

Säg inte det. Årets turismföretagare pysslar med björnar. http://www.naturensbasta.se/nyheter/detalj.asp?ID=444&AktivMeny=500&AktivUnderMeny=520

Men lite fler vargar i skogarna finns möjlighet. Just nu är det så få att det är som att leta en nål i en höstack. Men det viktigste ur turismsynpunkt är bara vetskapen att vargen finns där ute. Det bidrar till bild av Sverige som ett land med äkta vildmark. Det är inte tillrättalagt utan bara vild vacker unik natur.
 
Jag har exempel på allt jag nämner i mitt inlägg. Såväl från Värmland och Dalarna som Hälsingland. Att du inte tycks ha en aning om vad jag pratar om tillskriver jag helt och hållet dina skygglappar och din utsaga att "Vargfrågan diskuteras sällan här och ingen blir utfryst" bekräftar bara vad jag tidigare sagt. Är man positiv till vargfrågan och bor i de trakter jag bäst känner till gör man klokast i att hålla käft. Om man vill kunna bo kvar får man offra sin rätt att uttrycka en åsikt.

Stämmer det du skriver om att man får offra vissa egna åsikter, det förstår inte alla, och det är ingen ide att pedagogiskt förklara varför, har de inte begripit det från början så är de inte bemedlade från början med rätt "programvara"...

Kommer osökt att tänka på en jag mötte, ca 50 årsåldern, han menade på fullt allvar att han aldrig talade osanning i någon form....men när jag såg på tragiska hans liv så insåg jag att han inte ljög...
 
Det där får du gärna förklara.

Man kan jämföra med "storebror"-takter. De som har makten går för långt i sitt maktutövande.
Mycket vanligt att bli fartblind när man sitter i maktposition.
Det är lätt att uttrycka hur andra människor ska vara och tycka, det är svårare att inse att det inte angår en själv.
En kommun eller län ska inte bli "utfryst" för att dom hävdar sitt självbestämmande.
(jämför med byarna)
För övrigt måste väl den svenska vargfrågan vara det ultimata välfärdsproblemet!
 
Man kan jämföra med "storebror"-takter. De som har makten går för långt i sitt maktutövande.
Mycket vanligt att bli fartblind när man sitter i maktposition.
Det är lätt att uttrycka hur andra människor ska vara och tycka, det är svårare att inse att det inte angår en själv.
En kommun eller län ska inte bli "utfryst" för att dom hävdar sitt självbestämmande.
(jämför med byarna)
För övrigt måste väl den svenska vargfrågan vara det ultimata välfärdsproblemet!

Ahh, det vi andra kallar demokrati (dvs att vi väljer politiker som sedan har makten) det kallar du moussolinitakter. Tack för klargörandet.
 
Säg inte det. Årets turismföretagare pysslar med björnar. http://www.naturensbasta.se/nyheter/detalj.asp?ID=444&AktivMeny=500&AktivUnderMeny=520

Men lite fler vargar i skogarna finns möjlighet. Just nu är det så få att det är som att leta en nål i en höstack. Men det viktigste ur turismsynpunkt är bara vetskapen att vargen finns där ute. Det bidrar till bild av Sverige som ett land med äkta vildmark. Det är inte tillrättalagt utan bara vild vacker unik natur.

Vi kommer aldrig upp i de antal vargar så vi kan räkna med att få se någon på en utflykt.
Dom blir bara 1/100- del av sina bytesdjur.
 
Vi kommer aldrig upp i de antal vargar så vi kan räkna med att få se någon på en utflykt.
Dom blir bara 1/100- del av sina bytesdjur.

I skogarna runt Kuikkan ( nordost om Kuhmo) rör det sig varg och björn. under 6 nätter såg vi björn varje natt och varg en av dem (6 stycken). Menar man allvar ,ed upplevelseturism baserad på våra rovdjur så är det åtling som gäller.

BTW, stället omsätter ett antal miljoner och skapar arbetstillfällen samt drar turister til en annars ödslig skogstrakt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.