Det kändes kul...

Betula pendula:

Jag önskar att jag kunde bjuda ut dig på en jakttur som pryo.
Lite miljöombyte skulle sitta fint tror jag, dvs få smaka på den brutala verkligheten.
 
For your information så är det redan kört, inte många öringar som inte är inplanterad fisk i Stockholm. Sorgligt men sant och ingen folkstorm. http://miljoforskning.formas.se/sv/...Temaartiklar/Genetik-bas-for-uthalligt-fiske/ (länken kanske inte är spot on men nämner faktumet).

Men det är väl en gigantisk skillnad på Jakt och fiske. Låt oss säga att det bara finns 25-30 öringar kvar i stockholmsskärgård då tror jag att det blir samma liv som om halstaviksbon fiskade upp en av dem.
 
Haha, förutom några små petitesser har vi i princip konsensus i varg-, svan- och lodjusrfrågan nu :) Trevlig helg allihopa!

PS. Det kändes verkligen tråkigt när jag förstod hur illa det var ställt med bl.a. öringen här. Som nyinflyttad gick jag säkert runt i 5-7 år och tyckte att det var helt otroligt med vild fisk i Stockholms ström.

Du har så rätt så rätt Niklas. Du sabbar min poäng lite nu men ändå mitt exempel var väl dåligt.

Men i princip har jag alltid rätt ;)
 
Senast ändrad:
For your information så är det redan kört, inte många öringar som inte är inplanterad fisk i Stockholm. Sorgligt men sant och ingen folkstorm. http://miljoforskning.formas.se/sv/...Temaartiklar/Genetik-bas-for-uthalligt-fiske/ (länken kanske inte är spot on men nämner faktumet).

Mnja, kört och kört, jag vet inte riktigt. Men visst är de så, att en mindre del ger sig ut på öppnare vatten och beblandar sig med det naturliga beståndet, men de allra flesta stannar i strömmen eller i dess närhet. Ingen folkstorm, dock, men bland de flesta fiskare råder Fettfena klippt=matfisk, Fettfena kvar=tillbaka.
 
For your information så är det redan kört, inte många öringar som inte är inplanterad fisk i Stockholm. Sorgligt men sant och ingen folkstorm. http://miljoforskning.formas.se/sv/...Temaartiklar/Genetik-bas-for-uthalligt-fiske/ (länken kanske inte är spot on men nämner faktumet).

Jaha ...då uppstod en ide !!

Vi bildar en sportfiske-hatarförening !
www.räddalaxen.se (om den är ledig)
-finns det nån ledig lokal på kungsgatan?

Förslag på stadgar:
1§ Förbjud fiske på lax och andra rovfiskar
2§ Endast tusenbröder är tillåtet
3§ Insändare gödslas ut i alla svenska tidningar
4§ Medlemsavgiften 275,- kan betalas in på PG xxxx
(så att jag och frun kan åka till tailand och studera jätteräkans inverkan på faunan)
5§ Målsättning är att rov-fiskarna ska bli lika talrika som bytesfiskarna.
6§ Alternativ målsättning är att sportfiskarna ska få perfekt kontroll över fiskebeståndet lika som
jägarna har över viltbeståndet i skogen.

- nej, nu går vi ut och sätter oss i solen!
 
En skillnad är dock att det inte finns någon anti-fiske-rörelse på samma sätt som det finns anti-jakt-rörelse.

Får man fråga vilken planet du har tillbringat de senaste åren på? Eller har du inte märkt av motståndet mot att fiska upp djur med hotade stammar? Torsk till exempel?
Och hade vi haft lika många öringar i landet som vi har vargar så hade nog även sportfiskarna fått sina fiskar varma.

(Men jag tycker att man ska få jaga och fiska, även som nöje. Men man ska jaga rätt djur.)
 
Får man fråga vilken planet du har tillbringat de senaste åren på? Eller har du inte märkt av motståndet mot att fiska upp djur med hotade stammar? Torsk till exempel?
Och hade vi haft lika många öringar i landet som vi har vargar så hade nog även sportfiskarna fått sina fiskar varma.

(Men jag tycker att man ska få jaga och fiska, även som nöje. Men man ska jaga rätt djur.)

...och rätt människor som jagar (rätt) djur!
 
Som tillägg till Martins inlägg så skulle exempelvis totalt fiskeförbud vid Gålö i skärgården träda ikraft vid årsskiftet, såväl spö som nät:
http://svt.se/2.33538/1.1755220/totalt_fiskeforbud_infors_vid_galo?lid=puff_1755220

Några av de stadgar som borde införas är totalt stopp för drivgarnsfiske i Östersjön, stopp för laxfiske vid älvmynningar, maximimått för såväl gädda generellt som ädelfisk i fjällvärlden och stopp för licensjakt på varg tills antalet individer är minst 500 stycken.

Raskesven
 
Får man fråga vilken planet du har tillbringat de senaste åren på? Eller har du inte märkt av motståndet mot att fiska upp djur med hotade stammar? Torsk till exempel?
Och hade vi haft lika många öringar i landet som vi har vargar så hade nog även sportfiskarna fått sina fiskar varma.

(Men jag tycker att man ska få jaga och fiska, även som nöje. Men man ska jaga rätt djur.)

Jodå jag har havsfiskat i alla skandinaviska vatten och jag tycker att fiskarna helt enkelt
förtjänar en mediastorm betydligt bättre än vargarna. Östersjön är en katastrof av otroliga
proportioner men inte många verkar bry sig.
Insjöfisket likaså...jag vill helst inte syssla med put and take.
Flugfiske på bäcköringar är fint, men inte med fisk som nån nyss har slängt i.
Min dykningsperiod har lärt mig att folk inte bryr sig i sånt som inte direkt syns.
Även fast det finns framför fötterna på dom. De går ju fortfarande att ta snygga foton av skärgården.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.