Vargjakt i verkligheten

För att se detta bör du läsa mötesprotokollen för ett antal år sedan.
Agendan kan även vara inlindat i ordföljder i partiprogrammet som är svårt att förstå
för oinvigda.
Det står inte i ditt citat vem som ska få jaga...( stadsanställda eller?) även djurparker och reservat måste ha en viss avskjutning ibland.
Att bensin ska kosta 30 kr litern står heller inte i programmet men är en konsekvens
av en annan ord-formulering.
 
En rättelse: Svenska jägarförbundet vill ha150 varg eller 20 revir. Den som pratade mest och satt längst fram var från Riksjägarna. Dom vill ha noll varg.
Riksjägarna representerar en liten del av jägarkåren i förhållande till SV jägarförbundet.
Medias känsla för att åstadkomma mesta möjliga konflikt, innebar att dom satt han längst fram.
Personligen tror jag inte det är realistiskt att kräva noll varg och jag fogar mej närmast till SVJ-förbundet

Tack för rättelsen. 150 djur låter dock inte mycket. Jag erkänner utan omsvep att jag vet väldigt lite om vargens flockbeteende. Jag förstår att det kan bli problem ifall en stor flock uppehåller sig inom samma område nära bebyggelse under en längre tid och dödar "alla" bytesdjur i omgivningen.

150 vargar på 20 revir ger 7,5 djur per flock. Hur har man kommit fram till 20 revir? Hur stort är ett revir? Det finns lite siffror på internet, men vad gäller för de svenska vargarna?
 
Här har du ett exempel från Örebro som jag länkade till tidigare.

http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdon...1-9568-95F7EFFBA57B/94929/Reviren2008webb.jpg

Där fanns mer att läsa om enstaka revir: http://www.lansstyrelsen.se/orebro/amnen/Jakt/rovdjur/varg.htm

Tack för rättelsen. 150 djur låter dock inte mycket. Jag erkänner utan omsvep att jag vet väldigt lite om vargens flockbeteende. Jag förstår att det kan bli problem ifall en stor flock uppehåller sig inom samma område nära bebyggelse under en längre tid och dödar "alla" bytesdjur i omgivningen.

150 vargar på 20 revir ger 7,5 djur per flock. Hur har man kommit fram till 20 revir? Hur stort är ett revir? Det finns lite siffror på internet, men vad gäller för de svenska vargarna?
 
Tack för rättelsen. 150 djur låter dock inte mycket. Jag erkänner utan omsvep att jag vet väldigt lite om vargens flockbeteende. Jag förstår att det kan bli problem ifall en stor flock uppehåller sig inom samma område nära bebyggelse under en längre tid och dödar "alla" bytesdjur i omgivningen.

150 vargar på 20 revir ger 7,5 djur per flock. Hur har man kommit fram till 20 revir? Hur stort är ett revir? Det finns lite siffror på internet, men vad gäller för de svenska vargarna?

Ett revir kan vara 100.000 ha varierar beroende på revirtäthet- vårt normala jaktområde är 2000 ha.
Därför går man ihop med flera områden vid rovdjursjakt.
Ett revir dödar en älg var tredje dag, alltså ca 110 st/år. Det gäller oavsett om det är 2 eller 10 flocken (med viss justering)
Grovt sett motsvarar det ca 20 jaktlags uttag av älg.
Om vargtrycket på älg blir för stort så ställs älgjakten in helt.
 
vore intressant

Att veta hur många som vill utrota vargen och hur många som vill ha den kvar.

Om resultatet är att man vill ha vargen kvar (rent hypotetiskt alltså) så vore det intressant att veta hur man skulle vilja att utbredningen skulle få vara. t.ex. bara glesbyggd, där vargen är idag, eller hela sverige.

Ja vad säger ni?

Tråden handlar ju inte så mycket om genomförandet av Varg-jakten längre... så jag vågar mig på dessa frågor.

ps. har inte sett några inlägg eller reflektioner ang informationen jag gav om fårstängslen... men det var kanske inget jag skulle förvänta mig heller ds.

BZ /

ps.ps. Mina svar är
1. Ja vargen skall vara kvar
2. hela sverige, där vargen väljer att etablera sig även renbetslandet och de stockholmsförorter som teoretiskt skulle kunna hålla varg ds.
 
Jag tycker det mest fascinerande är att jägarnas främsta argument är att rovdjuren inkräktar på deras fritidssysselsättning.

Vad ska vi t.ex. säga till alla motocrossåkare som tycker att terrängkörningslagen inkräktar på deras fritidssysselsättning?

Och jakten inkräkftar ju på andra människors tillgänglighet till naturen under jakttiden (när man knappt vågar ge sig ut i skogen).
 
Riktigt så illa är det väl inte? http://www.jagareforbundet.se/jakttider/Default.asp?counties=AB Undviker du att vara ute i naturen så där länge? När det är älgjaktspremiär kan jag köpa men det handlar om 1-2 veckor per år och man kan ju faktiskt kolla upp om och var det jagas i förväg då. Jag tycker att jakt och fiske bör vara tillåtet även framöver.

Och jakten inkräkftar ju på andra människors tillgänglighet till naturen under jakttiden (när man knappt vågar ge sig ut i skogen).
 
Jag tycker också att vargen ska vara kvar men jag undrar om det är så enkelt så att alla får ett gratis stängsel bara man ber om det? http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=32#stangsel


Stängsel

Stängsel används i flera delar av världen för att förebygga angrepp på tamdjur. Åtgärden räknas som en av de allra effektivaste, men också till de allra dyraste. Olika stängseltyper fungerar olika bra mot de olika rovdjursarterna. Vår slutsats är att femtrådiga stängsel fungerar bra mot varg. All erfarenhet tyder på att de stängsel som fungerar mot varg oftast fungerar lika bra mot björn som också är ett relativt stort djur. Mot lodjur tycks det bästa stängslet vara ett vanligt fårnät kompletterat med två eltrådar, en ovan nätet och en låg på nätets insida. Ett sådant stängsel fungerar mycket bra även mot varg och björn. Det är svårt för de större individerna att klättra över utan att få en stöt och det är svårt för de mindre att gå genom maskorna i nätet utan att få en riktigt kraftigt stöt eftersom nätmaskan runt kroppen ger bra jordning då djuret kommer åt eltråden på insidan.

Viltskadecenters bedömning

Stängsling bör fortsatt vara den mest använda förebyggande åtgärden. Stängslen bör dock vara utformade och uppsatta i enlighet med VSCs rekommendationer. Eftersom stängsling är en dyr åtgärd bör bidrag för denna i första hand ges till de besättningar som löper störst risk för angrepp, d v s fårbesättningar i befintliga vargrevir. Bidrag bör också utgå till alla besättningar oavsett djurslag om de haft ett dokumenterat (besiktigat) angrepp av rovdjur. Ska stängslet förebygga angrepp av lodjur, varg och björn bör stängslet vara ett fårnät kompletterat med två eltrådar, ska stängslet huvudsakligen förebygga angrepp från varg och/eller björn kan stängslet även vara ett femtrådigt elstängsel.

Här fanns en utvärdering från åren 2004-2007 från Örebro län: http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdonlyres/F411ED87-554C-4528-B365-B795B0CDC40B/0/enkat_klar_webb.pdf

ps. har inte sett några inlägg eller reflektioner ang informationen jag gav om fårstängslen... men det var kanske inget jag skulle förvänta mig heller ds.

BZ /
 
Senast ändrad:
tack Niklaz

Intressant läsning från örebro
tycker framförallt att en punkt är mycket intressant och det är de 12% som har "naturliga avgränsningar"

Statistiken säger inget om det är en överrepresentation av dessa 12% i de fall där rovdjur tagit får även att man haft rovdjursstängsel?
Vet att många ser vattendrag som naturlig avgränsning (är omnämnd i rapporten) men för Varg och Björn, vet inte om Lo berörs, så är detta inget egentligt hinder om det inte är nätat mycket långt ut till djupbranter.

Inte heller jag tror att det är ekonomiskt försvarbart att låsa in alla får i hagarna och att ge ekonomisk kompensation för detta från länsstyrelsens sida. Men rapporten från örebro visar ju på att man inte har samma "problem" med rovdjurs-etableringar där man har detta bidrag (hos får-farmarna alltså).

Intressant också, men något man känt på sig, att de som är mest negativa är de som vet minst och tagit till sig minst information.

Björnen omnämns ju i rapporten. Den har vi 10gr fler av i sverige än vargen. och den är klart farligare än vargen (räknat i dödsfall och skador på människor)

BZ/
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Så blir vinterns Vargjakt. Jakt 15
SLUGGA Nej till vargjakt 2011! Jakt 578
Tamaska Upprop mot vargjakt Jakt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.