vargjakten

Peter, hur vill du att jag ställer mig till detta.. likgiltig.. nä, trött och besviken, jag hoppas mycket på den yngre generationen jägare och att dom ska lära sig av tidigare generationers misstag..
 
Lite märkligt av jägarkåren måste sägas - understryker att jag har full förståelse för att vargen behöver jagas, framförallt i vissa områden.

Men, det jägarna idag uppvisar är att de består av en samling skjutglada "idioter" som med dagens resultat antagligen har sett till att framtida jakt på varg stoppas - bra jobbat...

12000 jägare ute idag... Ingen kommer när det behövs skjutas undan vildsvin - seriös kår? Nja...


Man skulle naturligtvis ha lagt denna jakt på ett litet antal jägare, urvalet vet jag inte hur det skulle gå till - kanske på samma sätt som när troféjakten var som störst under 80-talet - kringresande "superjägare"..?


Nåväl - vargkramarna fick idag tvåtusen ton vatten på sina kvarnar.

Tyvärr, skall understrykas.
 
40% skadeskjutna i Dalarna, skjutit 11 och skadeskjutit 5 till i (dvs 6 över kvoten) flera skadeskjutna i Värmland. Troligen överskjutning... 12000 jägare på 40 djur, nej det låter sunt...

Jag tycker inget ovan är sunt alls, om man måste skjuta djur så kan man ju ha skydsjakt av duktiga jägare av vissa djur som rör sig i närheten av tamdjur, inte drevjakt i storskogen...

Inte drevjakt som påminner om rävjakt i England!

Hittar inga uppgifter om detta, källa tack.

Tidigare inlägg i tråden hänvisar till SVA antog at det är http://sva.se/ ingen info där....

Pleese! Ge källa när du skriver!!!!
 
Peter, hur vill du att jag ställer mig till detta.. likgiltig.. nä, trött och besviken, jag hoppas mycket på den yngre generationen jägare och att dom ska lära sig av tidigare generationers misstag..

Yngre jägare nu är alldeles för "indoktrinerade", det måste nog gå någon generation innan man kan skönja en förändring, jag är förvånad över den lilla skadeskjutningen som skett, tror att den är mångfalt större...om man ser till konstaterat antalet fällda...
 
Hittar inga uppgifter om detta, källa tack.

Tidigare inlägg i tråden hänvisar till SVA antog at det är http://sva.se/ ingen info där....

Pleese! Ge källa när du skriver!!!!

Frågan var väl egentligen inte riktad till mig, men hade också lite svårt att få fram informationen. Den finns hur som helst här: http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vilda-djur/Allman-information-om-vilt/Stora-rovdjur/Vargjakt/

Jag kan väldigt lite om jakt och vet inte vad som är normalt, men det låter ju som en väldigt hög andel påskjutningar, ett tag var det sju påskjutningar med oklar utgång av sammanlagt 24 djur (men något skott hade visst tagit i en stubbe...). Nu verkar det ha sjunkit till fem av 25. Siffrorna ändras väl allteftersom man hinner undersöka vad som hänt, ett tag såg det ut som jägarna i Vansbro var riktiga klåpare med endast en fälld varg av fyra påskjutna.

I mina öron låter det fortfarande som en alldeles för hög siffra som möjligen är ett resultat av en sedan länge uppbyggd jaktiver... Att man dessutom redan gått över kvoten är bedrövligt och spär väl bara på misstron mot jägarkåren får man väl förmoda.
 
skandal om det är som Dalademokraten skriver, inte att man råkade skjuta 1 djur över kvoten utan att man har eftersök på 5 djur (1 djur hittat och därmed kom man över kvoten )

Vilken total skandal, nu har jägarkåren visat sitt rätta ansikte och sänkt sin trovärdighet ett steg till hur det nu kan vara möjligt,, men även myndigheterna får sig en känga hur tusan kunde man tillåta motor fordon i jakten

men få eftersök på 6 djur när man skjutit på 16 är ju skandal, man släpper ut ett gäng glada amatörer som blir helt förblindade av att det är vargjakt, skjuter man på allt som rör sig eller vad hände.

kan man polisanmäla händelserna kring dessa misslyckade skott som lett till eftersök ?

jägarens duglighet
vapentyp
omständigheterna vid skottillfälle (avstånd sikt , rörelse etc )

en sorglig dag, men det kanske kommer något gott ur den, jägarkåren har visat sitt rätta tryne och det är inte särskilt vackert, gissar att de har

Incitatus

PS det kanske dröjer innan nästa jakt, men då kan man införa en avgift, några 100 för varje jägare som sedan går till en vargfond som ger ersättnig t dom som drabbas av vargskador
 
25 vargar påskjutna, 20 döda och 5 frågetecken som det ser ut just nu enligt länk i tidigare inlägg.
Är någon av de 5 träffade så hoppas jag att den skjuts istället för att få sakta avlida av skottskadan.

Kanske att de som ska jaga rovdjur ska göra motsvarande älgprovet?

De jägare jag känner vill absolut inte skadskjuta ett djur, men oturen kan ske och då spårar de med hund tills de antingen får tag på djuret eller kan säga att det var en bom.
 
nu när vargjakten är igång så behöver inte folk som jagar varg använda fordon av något slag.
då kan man röra på sig tycker jag.
vargen har varit det djur som ha varit mest hatad av bönder, samer, och det kan man ju förstå.

själv så tycker jag att ska man jaga varg så ska man ta bort dom som skadar djur och problemdjur.
nä låt flera vargar leva
 
12000 jägare ute, var det ingen sållning alls bland ansökningarna? Då kan de väl lika gärna ta rejält betalt nästa gång. Låt intäkterna gå till stödutfordring av fjällräven eller nått.

Christian
 
Jag vill försöka förtydliga några saker som verkar leda till missförstånd...
12000 jägare:
Naturvårdsverket krävde i somras att alla som kunde tänka sig att vilja delta i ev. vargjakt skulle registrera sig. 12000 gjorde detta. Det innebär inte att det är 12000 som var ute idag.
Överskjutning:
Jakten bedrivs som avlysningsjakt dvs. att när man har skjutit ett djur så ringer man till polisen och talar om detta. Polisen håller koll på hur många djur som fällts och talar om detta när jaktledarna, en gång i timmen, ringer och frågar.
Om det skjuts hela tilldelningen första halvtimmen så är det omöjligt att hejda jakten direkt och några djur skjuts för mycket. Det har inte gjorts något fel från jägarnas sida.
Detta är inget problem eftersom denna överskjutning räknas av från nästa års kvot. Så har björnjakten gått till i många år.
Motorfordon:
Att motorfordon tilläts berodde nog på att man inte visste hur svårt det skulle bli att skjuta av ett antal vargar på ett par månader. Varg har ju inte jagats på rätt länge och det har talats om att den kan vara extremt svårjagad. Så svårt var det ju inte så behovet av motorfordon kommer nog att strykas i fortsättningen.
Skadeskjutningar:
Björnjakten i fjol visade ju på hur svårt det kan vara med rätt skottplacering på ett djur som man är ovan att se och ingen har ju vana av skott på varg. Björnjägarna skärpte sig till i år och det skall de nog göra med vargen också.
För övrigt så skjuter svenska jägare i allmänhet som skit!

Att man skjuter första varg man ser istället för att skjuta problemdjur i första hand är ju inte jägarnas beslut utan den frågan skall nog riktas till resp. länsstyrelse.
Vad hände med den "lokala förvaltningen"?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jeobald Vargjakten Jakt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...