Varning för Garmins fartkamera databas

Har någon erfarenhet av Garmins fartkamera databas, som man får provprenumerera på gratis en månad?
Jag har testat en månad och hittat 5 kameror mellan Borås och Ullricehamn som har fel hastighetsangivelse. Alla varnar vid 100 km/h, men verklig fart är 80 km/h för 3 kameror och 60 km/h för 2 kameror. Har skrivit och påtalat felet till Garmin och det engelska företaget som gör fartkamera programmet/databasen åt Garmin, men ingen har ens bemödat sig om att svara, och felet är inte tillrättat på en månad !!!!
Prenumeration av fartkamerorna kostar 50€ för ett år, så man tycker ju att man bör få korrekt och uppdaterad fartkamera data för det priset!!!
Fördelen är att man bara får varning från kameror i färdriktningen, och det hungerar bra.

Vill altså varna er för att lita på Garmins fartkamera data om ni provprenumererar eller tänker köpa en prenumeration.
Är det bara dessa 5 kameror som har fel data, eller finns det fler?????

MVH
Kjell
 
Fakta:

Navteq leverar kartmatrial för Garmin och skulle kartografin vara fel så finns en MapReporter för Navteq på deras hemsida.

Cycops leverar fartkameror för Garmin och skulle dessa presentera fel finns även här en länk där du kan berätta vilken kamera som är fel.

Lättaste i ditt fall är att kontakta Cycops direkt och rapportera att det är fel på kameran.
 
Fakta:

Navteq leverar kartmatrial för Garmin och skulle kartografin vara fel så finns en MapReporter för Navteq på deras hemsida.

Cycops leverar fartkameror för Garmin och skulle dessa presentera fel finns även här en länk där du kan berätta vilken kamera som är fel.

Lättaste i ditt fall är att kontakta Cycops direkt och rapportera att det är fel på kameran.

Thomas,

Har rapporterat till Cycops, men inget har hänt!!! (missade namnet förut)
Tycker inte att man skall betala dyrt och sedan göra jobbet åt dom också, utan kräva att dom anstränger sig och kollar på Vägverket, eller alla andra fartkamera baser som går att tanka ner gratis, för dom har rätt data. (min erfarenhet)

Tycker dessutom att Garmin kunde ge oss möjlighet att via csv-filen och POI ladda in riktningskänsliga POI eller fartkameror, men dom vill ju bara tjäna pengar, utan tanke på kvalitet och nöjda kunder!

Kjell
 
Ett tips är ju annars att följa hastighetsbegränsningarna, 100 % pålitligt och helt gratis. Lägre bränslekostnader blir det också.

Ja, jag är dryg nu. Har så klart hänt att jag också kört för fort, men har faktiskt väldigt liten förståelse för människor som så systematiskt kör för fort att de måste ha varningar i GPS:en!!!
 
Med tanke på att en Active-GPS från AD-Teknik kostar lite drygt dubbelt mot 50€ - och har uppdateringsabbonemang For Life inbyggt i köpet - så ser jag inte riktigt vitsen med att försöka förlita sig på ett navigatorföretag som inte tycks bry sig speciellt om kunderna... Köp du en Active-GPS så slipper du oroa dig i framtiden...
Jag har haft en sedan de kom ut - och köpt+monterat i samtliga familjes bilar sedan dess. Billigaste körkortsförsäkringen jag någonsin upplevt!
 

avslutad210712

Gäst
Med tanke på att en Active-GPS från AD-Teknik kostar lite drygt dubbelt mot 50€ - och har uppdateringsabbonemang For Life inbyggt i köpet - så ser jag inte riktigt vitsen med att försöka förlita sig på ett navigatorföretag som inte tycks bry sig speciellt om kunderna... Köp du en Active-GPS så slipper du oroa dig i framtiden...
Jag har haft en sedan de kom ut - och köpt+monterat i samtliga familjes bilar sedan dess. Billigaste körkortsförsäkringen jag någonsin upplevt!

Om du tycker att det är en bra försäkring så kan inte jag hålla med dig. Skulle jag ha liknande försäkringsvillkor på min bil skulle jag tycka att de är rätt usla.
 
Min ambition

är att hålla fartgränserna. Tycker att GPS kan ge lite extra hjälp att uppfatta när det är sänkt fartgräns, speciellt kan detta vara av värde nu när många fartgränser är ändrade.

Har provat att ladda hem såna här uppgifter via olika sidor. Minns ej säkert men ett av sätten var lite störande då det blev oerhört många blaffiga waypoints i min Garmin Vista HCx varför jag tog bort dem. Att ladda som POI med POI loader borde vara bättre? Har för mig att det var så jag gjorde till ett annat minneskort tidigare.

Har någon av er synpunkter på smidigaste lösningen för Garmins Etrex GPSer?

Thure
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Har bara använt GPS aktivt för fartvarning en enda gång vilket inte är detsamma som att jag använde den för att jag skulle kunna köra för fort utan det var mest för att slippa oroa mig för att jag skulle missa någon ändrad hastighetsgräns när jag hämtade min bil i Kalmar i fjol.

Har en fartvarnare i min iPhone också men den känns lite mer strulig att använda.
 
Jag kör speedcams och använder POI-loader. Obs! Kör inte så de larmar för alla fartkameror t.ex. 500 meter före. Man blir galen då det piper hela tiden i onödan, om man kör lagligt alltså. Problemet med de här filerna är att man inte får larm bara på "rätt" sida utan det är en hemlighet med Garmins egna filer. De larmar bara när man kör mot den sida som eventuellt fotograferar.

Man får leva med larm från båda håll men nu har jag sagt till att den ska larma om jag kör över 0 km/h för fort. Det kanske man ska justera till 3 km/h över eller så. Ska provköra lite och testa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vilseiskogen Navigon VARNING! Navigering 17
cl_joh Varning för kartköp från Garmin Navigering 49
MaDe VARNING TILL ALLA ER SOM TÄNKER KÖPA FRILUFTSKARTAN!!! Navigering 18
JET VARNING! KÖP INTE GRÖNA KARTAN PÅ CD-ROM Navigering 1
Varning för navigationsprogram Navigering 6
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
gundj Garmins nya inriktning. Monterra med Android. Navigering 78
thureb Jämförelse Garmins kommersiella topografiska och vägkartor med motsv OSM Navigering 0
ollefisk Garmins kartlicens Navigering 2
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
tekman Garmins "dolda" licensregler för kartprodukter Navigering 25
pery Garmins "Ingrid" har blivit dyslektiker! Navigering 5
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
greenjuice Nya eTrex HC-serien ute på Garmins hemsida Navigering 0
svlcm Garmins POI Loader 2.3.2 Navigering 2
mikr Kartor i Garmins x-modeller... Navigering 0
olhe Garmins Europa service Navigering 9
laser2 Skillnader mellan Garmins nya x-modeller och de gamla Navigering 0
ulfbengtsson482 Nya screenshots på Garmins Frliuftskartan Pro Navigering 21
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
Garmin Vista Garmins Mapsourceprogram Navigering 3
Martin O Garmins kartpolitik Navigering 8
sotter Garmins eTrex VS GPSmap? Navigering 2
Store Använda Garmins kartor till OziExplorer CE Navigering 0
micke.lu HJÄLP!!! Grundkartan i Garmins modeller.....? Navigering 6
Nikno Garmins Etrex fäste Navigering 13
chuck Detaljer på garmins basemap Navigering 12
Grusbus Garmins hoj-fäste? Navigering 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...