priser för jakt..

viltvård.. att röja lite framför skjuttornen och dricka kaffe.. det är bättre skogsbolagen tar ut bra betalt för jakten och låter utbildade människor ta hand om viltvården..
 
naturligtvis är det dom elaka och giriga jägarna som snyltar på dom stackars skogsbolagen.. hurrvida skogsbolagen är fattiga får du stå för men hade jag varit du skulle jag varit försiktig med osanna påståenden.. (jag har varit ute från dass och inne igen.. ett par ggr sedan sist..)

Vinterkräksjuka?
För att nyansera debatten lite så tänkte jag att de stackars skogsbolagen som har råkat ut för de snyltande jägarna kunde få komma till tals:

Sveaskog har stor respekt för kunnandet och erfarenheten hos landets jägarkår. Vi värdesätter de viltvårdande insatser som jägarna utför året om på våra marker.

Det citatet kommer från Sveaskogs hemsida, det är dom som ämnar marknadsanpassa priserna. Det är alltid en fördel att få sanningen direkt från de berörda parterna så man inte bara lyssnar på "skitsnacket" från dasset.

http://www.sveaskog.se/Press-och-nyheter/Kommentar-och-debatt/Sveaskog-vill-starka-jakten/

En lite mer nyanserad och bra förklaring på hur man resonerar kring sitt beslut.
Det handlar tydligen inte särskilt mycket om att dra åt tumskruvarna eller komma åt några snyltare.
 
En lite mer nyanserad och bra förklaring på hur man resonerar kring sitt beslut. Det handlar tydligen inte särskilt mycket om att dra åt tumskruvarna eller komma åt några snyltare.

jag vet precis på vilka grunder beslutet är taget.. men det är fan så mycket intressantare att skriva om tumskruvar och alkoholiserade, sjukpensionärer med gevär.. det finns väl inte en jävel där som har jobb..

(klart att dom skriver om den fantastiska viltvården.. *host* vad tror du)

jag tycker inte om gnäll.. gilla läget eller skaffa jobb!
 
jag vet precis på vilka grunder beslutet är taget.. men det är fan så mycket intressantare att skriva om tumskruvar och alkoholiserade, sjukpensionärer med gevär.. det finns väl inte en jävel där som har jobb..

(klart att dom skriver om den fantastiska viltvården.. *host* vad tror du)

jag tycker inte om gnäll.. gilla läget eller skaffa jobb!

Vila, drick mycket vätska så känns det säkert bättre i morgon;)
 
I Norrbotten togs det i fjol ut 1 297 400 sjukpenningdagar. I övriga landet togs det ut 43 466 204
dagar. Det bevisar att norrbottningar är både friskare och flitigare än övriga.
... eller så bevisar det bara att de är färre men jag vet inte heller vart Patric vill komma med rena påhopp.
Sveaskog är (väl) det första stora skogsbolag som har insett att förutom att viltet kostar pengar i form av betesskador så kan man även dra in lite pengar på jaktarrenden.
Visst skulle man kunna dra in ännu mer om man i stor skala försökte byta ut lokalbefolkningen mot italienska jaktturister men man har även någon slags helt oekonomiskt intresse av att jakten sker på ett bra sätt och anser att detta funkar bäst om lokalbefolkningen erbjuds jakten i första hand och det är väl bra.
Att marknadsanpassa arrendet gör kanske också att de som inte är intreserade av att lägga tid, pengar och arbete på att jakten och viltet sköts på ett bra sätt avstår till förmån för andra.
 
jag är markägare och jägare

Bra för dig, du behöver då inte fundera på arrendekostnader, många av oss andra behöver det tyvärr. Och arrendekostnaden är ju bara en av många kostnader. Vi är nog alla villiga att betal för att få utföra vårt fritidsintresse men då ska man ju få nåt ut av det också, fel tidpunkt att höja arrendet när älgtillgången är så dålig som den är tack vare att tilldelningarna till stor del dikterats av skogsbolagen.

... eller så bevisar det bara att de är färre men jag vet inte heller vart Patric vill komma med rena påhopp.
Sveaskog är (väl) det första stora skogsbolag som har insett att förutom att viltet kostar pengar i form av betesskador så kan man även dra in lite pengar på jaktarrenden.
Visst skulle man kunna dra in ännu mer om man i stor skala försökte byta ut lokalbefolkningen mot italienska jaktturister men man har även någon slags helt oekonomiskt intresse av att jakten sker på ett bra sätt och anser att detta funkar bäst om lokalbefolkningen erbjuds jakten i första hand och det är väl bra.
Att marknadsanpassa arrendet gör kanske också att de som inte är intreserade av att lägga tid, pengar och arbete på att jakten och viltet sköts på ett bra sätt avstår till förmån för andra.

Frågan är vilka andra vi ska ta in i jaktlagen? De lokala förmågor som har stort intresse jagar redan i ett eller annat jaktlag. Det finns nog en del yngre personer man skulle kunna ta in som skulle vara intresserade men då kommer vi tillbaks till kostnadsfrågan. Motivationen att göra mer för skogsbolagen och viltvården har inte jag märkt av att den ökar på nåt sätt när kostnaderna ökar, det är snarare tvärt om.
Jag undrar i vilket annat läge folk och företag skulle tycka att det är ok med en dubblering av priserna?
 
I Norrbotten togs det i fjol ut 1 297 400 sjukpenningdagar. I övriga landet togs det ut 43 466 204
dagar. Det bevisar att norrbottningar är både friskare och flitigare än övriga.

I Norrbotten finns det ca 120 000 invånare i arbetsför ålder vilket ger 1297400 / 120000 = 10,8 sjukpenningdagar per man.

Motsvarande siffror för hela Sverige är 5 800 000 invånare i arbetsför ålder och 43466204 / 5800000 = 7,5 sjukpenningdagar per man.

Mina siffror är säkert inte exakta men tillräckligt bra för att min slutsats ska bli en helt annan än din. Vad detta har med jaktarrende att göra vet jag inte...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.