priser för jakt..

nu sitter jag med kaffe på muggen o löser att sweaskog vill höja arendet från ca 5kr/ hektar till ca 10 kr/ hektar.. detta är en fördubbling men när man tittar på siffrorna så undrar man.. 1000 hektar jaktmarksarende för 10 000 kr per år.. detta är ju för fan gratis, man kan få 100 000 kr för samma areal i andra delar av landet.. varför detta gnäll, minskar marginalerna för köttet som säljs vidare eller? jag är ingen jävla rättighet utan en förmån, dessutom är priserna klart rimliga, dom skulle klara en 3-400% utan att för den saken skull bli orimliga..
 
Vad jaktlagen klarar beror väl på deras sammansättning och vad de har för ekonomiska förutsättningar.
Att jämföra mellan norr och söder är ju befängt, förutsättningarna för priserna är helt olika.
 
Nej, att större marknad (mer befolkning) ger fler som kan och vill betala stora pengar för sin jakt.

men då löser det sig själv.. om ingen vill betala arrendena så måste skogsbolagen sänka priserna.. min teori är att jaktlagen i norr ser sig som ägare av marken där dom jagar och inte kan tänka sig att byta jaktmark eller minska arrendet, eftersom man ser marken som sin egen så svider det när man blir påmind genom att kostnadsbilden förändras, dessutom så har man en skev bild där väldigt få människor ska jaga på enorma arealer.. helt skevt!

jag tycker att skogsbolagen gör rätt i att skruva åt tumskruvarna på snyltarna!

en liten parentes.. 10 kr per hektar kan inte räknas som stora summor för jakt..
 
jag tycker att skogsbolagen gör rätt i att skruva åt tumskruvarna på snyltarna!

Hur menar Du nu Patric?
Vem snyltar, och på vem i så fall?
Är det de giriga, elaka jägarna (som säljer kött) som snyltar på de stackars fattiga skogsbolagen?
Gör färdigt det du håller på med, öppna dörren och andas lite frisk luft snabbt!
 
men då löser det sig själv.. om ingen vill betala arrendena så måste skogsbolagen sänka priserna.. min teori är att jaktlagen i norr ser sig som ägare av marken där dom jagar och inte kan tänka sig att byta jaktmark eller minska arrendet, eftersom man ser marken som sin egen så svider det när man blir påmind genom att kostnadsbilden förändras, dessutom så har man en skev bild där väldigt få människor ska jaga på enorma arealer.. helt skevt!

jag tycker att skogsbolagen gör rätt i att skruva åt tumskruvarna på snyltarna!

en liten parentes.. 10 kr per hektar kan inte räknas som stora summor för jakt..


Jag tror att skulle man lägga in den ekonomiska nyttan skogsbolagen har av jägarna genom att de håller ner framförallt älgstammen och på så sätt minskar betesskador i prisbilden så skulle skogsbolagen snarare behöva betala jägarna. Så när du skriver om snyltande är du nog helt ute och cyklar
 
Om bara skogsbolagen vore lite bättre på att marknadsföra jakträtten i övriga Europa, så skulle de säkert kunna få betydligt bättre betalt. Om man dessutom slutar jaga med lösspringande hundar, så får också fler jägare plats, och jakträttsinnehavaren tjänar mera pengar. På det hela taget borde jakträttsinnehavarna kunna mångdubbla sin inkomster, om de bara hanterade sin areal mera ekonomiskt.
 
Jag tror att skulle man lägga in den ekonomiska nyttan skogsbolagen har av jägarna genom att de håller ner framförallt älgstammen och på så sätt minskar betesskador i prisbilden så skulle skogsbolagen snarare behöva betala jägarna. Så när du skriver om snyltande är du nog helt ute och cyklar

men detta gäller i hela landet, jag tycker nog att markägaren kan höja priset ett par hundra procent till utan att det blir orimligt. detta handlar om tillgång och efterfråga, kommer arrendatorerna att betala för höjningen så finns efterfrågan och då är det bara att skriva korta arrenden och smiska upp priset ytterligare. men som sagt, vem som är ute och cycklar det vet vi när arrendena är omskrivna, fram till dess är det spekulationer, mina lutar åt att man kan höja ytterligare.

Hur menar Du nu Patric?
Vem snyltar, och på vem i så fall?
Är det de giriga, elaka jägarna (som säljer kött) som snyltar på de stackars fattiga skogsbolagen?
Gör färdigt det du håller på med, öppna dörren och andas lite frisk luft snabbt!

naturligtvis är det dom elaka och giriga jägarna som snyltar på dom stackars skogsbolagen.. hurrvida skogsbolagen är fattiga får du stå för men hade jag varit du skulle jag varit försiktig med osanna påståenden.. (jag har varit ute från dass och inne igen.. ett par ggr sedan sist..)

Om bara skogsbolagen vore lite bättre på att marknadsföra jakträtten i övriga Europa, så skulle de säkert kunna få betydligt bättre betalt. Om man dessutom slutar jaga med lösspringande hundar, så får också fler jägare plats, och jakträttsinnehavaren tjänar mera pengar. På det hela taget borde jakträttsinnehavarna kunna mångdubbla sin inkomster, om de bara hanterade sin areal mera ekonomiskt.

Precis, Klager, kan man anlita dig som konsult?
 

avslutad210712

Gäst
Om bara skogsbolagen vore lite bättre på att marknadsföra jakträtten i övriga Europa, så skulle de säkert kunna få betydligt bättre betalt. Om man dessutom slutar jaga med lösspringande hundar, så får också fler jägare plats, och jakträttsinnehavaren tjänar mera pengar. På det hela taget borde jakträttsinnehavarna kunna mångdubbla sin inkomster, om de bara hanterade sin areal mera ekonomiskt.

Nu handlar inte jakt om enbart jakt utan det finns något som heter viltvård också och jag tror knappast att jägare från europa (fast Sverige kanske räknas dit också...) är beredda att åka upp till Norrland för en sån sak och skall skogsbolagen (i det här fallet Sveaskog) leja folk för sånt så får de nog ta ut "rätt bra" avgifter för jakten och så mycket tror jag inte att någon är beredd att betala.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.