en fråga angående trofejakt.

tilldelning är ett sätta att göra en korrekt avskjuting baserat på data från flera källor.. sedan tycker jag att jaktlagen har ett eget ansvar att inte fördela sin kvot.. får man 4 tjurar så måste man inte skjuta 4 tjurar, man måste inte heller skjuta 4 kapitala tjurar..
 
Fler och fler jaktlag här uppe i Västerbotten har lagt ett eget förbud på tjurar med mer än 6 taggar i kronan. Det är inget som Länsstyrelsen eller Naturvårdsverket har sagt något om utan något som jägarna helt har tagit eget beslut om själva.
Om det inte är att göra sitt för att förbättra situationen så vet jag inte vad som är det. Det är klart att det vore bättre om det hade skett för tio år sen men då fanns det inget som visade på dessa samband som man har funnit nu, när man nu har fått veta att stammen behöver större tjurar för att må bra så blir det också fler och fler lag som sparar stora tjurar.
 
Fler och fler jaktlag här uppe i Västerbotten har lagt ett eget förbud på tjurar med mer än 6 taggar i kronan. Det är inget som Länsstyrelsen eller Naturvårdsverket har sagt något om utan något som jägarna helt har tagit eget beslut om själva.
Om det inte är att göra sitt för att förbättra situationen så vet jag inte vad som är det. Det är klart att det vore bättre om det hade skett för tio år sen men då fanns det inget som visade på dessa samband som man har funnit nu, när man nu har fått veta att stammen behöver större tjurar för att må bra så blir det också fler och fler lag som sparar stora tjurar.

Coolt det hade jag ingen aning om och jag tycker det är ett jäkligt bra initiativ!!! Är det fler jaktlag utanför västerbotten som tar efter Huggis metod?
 
Coolt det hade jag ingen aning om och jag tycker det är ett jäkligt bra initiativ!!! Är det fler jaktlag utanför västerbotten som tar efter Huggis metod?
Det är nog vanligare att man gör så idag än att man inte gör det, åtminstone i den södra delen av landet.
Googla lite på älgförvaltning, avskjutningsregler eller kalmarmodellen så får du se.
Problemet är inte att få jaktlag att vilja förbättra älgstammen. Det är att komma överens om vilken väg, "modell" som är den rätta.
En del tror att tjurarna räcker och att man skall spara genetiskt "fina" kor. Andra tror att det är för få stora tjurar och att man måste spara stora och skjuta små. Åter andra tycker att man skall spara små så att de får bli stora.
För att få en tydlig effekt så måste samma regler tillämpas över ett större område över en längre tid.
När du kommit på volken modell som är "rätt" så får du gärna skriva det här! ;)
Du skriver "Coolt!!!"
Då kanske du kan börja förstå varför jägare ofta pratar om viltförvaltning som ett av nöjena med jakt.
Bönder har sina djur i ladugården, jägare har sina i skogen men i grunden är det biologi, ekologi och en skötsel av djur som det handlar om.
 
Det är nog vanligare att man gör så idag än att man inte gör det, åtminstone i den södra delen av landet.
Googla lite på älgförvaltning, avskjutningsregler eller kalmarmodellen så får du se.
Problemet är inte att få jaktlag att vilja förbättra älgstammen. Det är att komma överens om vilken väg, "modell" som är den rätta.
En del tror att tjurarna räcker och att man skall spara genetiskt "fina" kor. Andra tror att det är för få stora tjurar och att man måste spara stora och skjuta små. Åter andra tycker att man skall spara små så att de får bli stora.
För att få en tydlig effekt så måste samma regler tillämpas över ett större område över en längre tid.
När du kommit på volken modell som är "rätt" så får du gärna skriva det här! ;)
Du skriver "Coolt!!!"
Då kanske du kan börja förstå varför jägare ofta pratar om viltförvaltning som ett av nöjena med jakt.
Bönder har sina djur i ladugården, jägare har sina i skogen men i grunden är det biologi, ekologi och en skötsel av djur som det handlar om.


Jag är ju ingen "viltförvaltare" så det är väl snarare ni som skall komma på rätt väg att gå om du skall vara konsekvent? ;) Ni verkar ju vara väldigt oense om vilken väg man skall vandra så att säga. Naturen har klarat av viltförvaltning på egen hand i miljontals år så ni kanske borde överlåta det till den? ;)
 
Jag är ju ingen "viltförvaltare" så det är väl snarare ni som skall komma på rätt väg att gå om du skall vara konsekvent? ;) Ni verkar ju vara väldigt oense om vilken väg man skall vandra så att säga. Naturen har klarat av viltförvaltning på egen hand i miljontals år så ni kanske borde överlåta det till den? ;)

Nej, problemet är att alla de viltforskare och experter som ges utrymme i media har olika syn på vad som är bäst, vem ska vi tro på då egentligen? Det kommer ett antal rapporter per år som har undersökt olika spekter och de kommer fram till i stort sett olika svar alla dessa rapporter, vi jägare är inte bättre än nån annan på att avgöra vilken av dessa rapporter som är den rätta och i och med det så måste vi prova oss fram själva och det gör vi också.
Det är därför du har Skellefte-modellen och Kalmar-modellen på olika älgskötselmodeller bland annat.
 
Senast ändrad:
Jag är ju ingen "viltförvaltare" så det är väl snarare ni som skall komma på rätt väg att gå om du skall vara konsekvent? ;) Ni verkar ju vara väldigt oense om vilken väg man skall vandra så att säga.
Jo men nu är det ju du som klagar på att "vi" gör fel.
Naturen har klarat av viltförvaltning på egen hand i miljontals år så ni kanske borde överlåta det till den? ;)
Nja..
Dels så är ju dagens älgstam långt över vad som någonsin, någonstans har varit naturligt och dels så är det så många faktorer inom systemet som är påverkade eller satta ur spel att det inte bara är att sluta förvalta och låta det gå som det går.
Jag har en stark känsla av att de som förespråkar "naturlig obalans" inte har en aning om vad det är de förespråkar.

Sannolika dödsorsaker för en älg utan förvaltning:
-Svälta ihjäl pga. matbrist.
-Svälta ihjäl pga. utslitna tänder vid hög ålder.
-Sjukdom.
-Söndersliten av en vargflock
-Trafik


Sannolika dödsorsaker för en älg med förvaltning:
-Skjuten under jakt.
-Söndersliten av en vargflock.

Svält, sjukdom och trafik är kraftigt begränsade

Tycker du verkligen att förvaltning är det sämre alternativet?
Och för att koppla till en annan tråd...
Var föreslår du att vi skall odla de sojabönor som går åt för att ersätta de 15000 ton älgkött som vi inte skall äta?
 
Jo men nu är det ju du som klagar på att "vi" gör fel.

Nja..
Dels så är ju dagens älgstam långt över vad som någonsin, någonstans har varit naturligt och dels så är det så många faktorer inom systemet som är påverkade eller satta ur spel att det inte bara är att sluta förvalta och låta det gå som det går.
Jag har en stark känsla av att de som förespråkar "naturlig obalans" inte har en aning om vad det är de förespråkar.

Sannolika dödsorsaker för en älg utan förvaltning:
-Svälta ihjäl pga. matbrist.
-Svälta ihjäl pga. utslitna tänder vid hög ålder.
-Sjukdom.
-Söndersliten av en vargflock
-Trafik


Sannolika dödsorsaker för en älg med förvaltning:
-Skjuten under jakt.
-Söndersliten av en vargflock.

Svält, sjukdom och trafik är kraftigt begränsade

Tycker du verkligen att förvaltning är det sämre alternativet?
Och för att koppla till en annan tråd...
Var föreslår du att vi skall odla de sojabönor som går åt för att ersätta de 15000 ton älgkött som vi inte skall äta?


Jag tyckte att det var ett bra initiativ att tex inte fälla kapitaltjurar och kallmarmetoden? Det är väl att göra rätt?

Och ja jag tycker det är "bra" om en älg blir ihjälsliten av en vargflock, det naturliga urvalet och vargarna behöverju mat dom med, Dom få vargflockar som försökt odla soyabönor har misslyckats rätt rejält efter som dom inte klarar av att hålla i en spade!

Sannorlika dödsorsaker för en människa utan förvaltning
-Trafikdöd
-Cancer
-Svälta ijhäl pga matbrist
-Ormbett osv :)

Om du inte vill äta Sojabönor så finns det rätt många andra alternativ,
Men satsa på följande åtminstone:
Mejeriprodukter
Baljväxter
Nötter
Soja
Corn
Olika sädesslag
Ris, bröd osv.

Mer info här http://smarterfitter.com/blog/2007/10/28/100-most-protein-rich-vegetarian-foods/
 
Senast ändrad:
Jag är ju ingen "viltförvaltare" så det är väl snarare ni som skall komma på rätt väg att gå om du skall vara konsekvent? ;) Ni verkar ju vara väldigt oense om vilken väg man skall vandra så att säga. Naturen har klarat av viltförvaltning på egen hand i miljontals år så ni kanske borde överlåta det till den? ;)


Detta beror på om man vill ge upp vissa saker i livet... T.ex. bilar... Vi skulle aldrig klara av att köra runt på våra vägar med bilar, då man med stor sannolikhet kommer att krocka med det första bästa djur som man möter.

Samma sak med björnar... Ingen skulle kunna gå ut i norrland utan att möta en döende svältande björn på gården.

Tyvärr så går din idé inte.

Ser nu i efterhand att denna fråga redan blivit besvarad...
 
Detta beror på om man vill ge upp vissa saker i livet... T.ex. bilar... Vi skulle aldrig klara av att köra runt på våra vägar med bilar, då man med stor sannolikhet kommer att krocka med det första bästa djur som man möter.

Samma sak med björnar... Ingen skulle kunna gå ut i norrland utan att möta en döende svältande björn på gården.

Tyvärr så går din idé inte.

Ser nu i efterhand att denna fråga redan blivit besvarad...


Sorry det är måndag och jag är trött men jag hänger inte med i svängarna här.

Samma sak med björnar... Ingen skulle kunna gå ut i norrland utan att möta en döende svältande björn på gården. Hur menar du där?

Detta beror på om man vill ge upp vissa saker i livet... T.ex. bilar... Vi skulle aldrig klara av att köra runt på våra vägar med bilar, då man med stor sannolikhet kommer att krocka med det första bästa djur som man möter. Eller här! Varför skulle just det första djuret vara det bästa ? :D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Påveen fråga om arrende och jakträtt Jakt 7
n_zackrisson Fråga till jägare Jakt 63
Tobias.Åsman Jaktradio fråga Jakt 3
19771214 en fråga till vegetarian Jakt 105
Stordrulen Rättsrötevarning angående Svensk Viltförvaltning ? Jakt 5
arntur Angående björndebatten. Jakt 183

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.