1:a björnen skjuten

Jägare använder alltid jäkligt sköna omskrivningar av sin hobby, "förvaltning" "viltvård" osv och så säger dom flesta man pratar med att det är sjävla naturupplevelsen och umgänget med vännerna som gör det så fantastiskt, varför då inte sammla vännerna och ta en svampkrorg i stället?

Jag har aldrig hört en jägare använda ord som "mörda" "dräpa" "avliva" utan i stället skall man ut i skogen och förhoppningsvis fälla en tjur, kan ingen erkänna att dom jag för att dom gillar att döda? att få avliva en annan levande varelse. att det ger dom njutning? för..... det måste väl finnas någon? eller är alla bara "viltvårdare"?

Vi använder alltid de ord som vi anser speglar verkligheten samt våra värderingar. Gillar man inte jakt använder man kanske ord som "mörda" eller "dräpa" eftersom man genom sitt språkbruk vill visa sina värderingar och att man likställer jakt med våld mot människor.

Om man jagar själv så anser man förmodligen att det är en stor skillnad på att ta livet av en människa och ett djur. Därför använder en jägare inte dessa laddade ord, utan väljer ord som bättre speglar deras verklighet.

Just begreppen "mörda" och "dräpa" får väl dessutom anses vara i en klass för sig, då de även är juridiska termer. Såvitt jag vet kan man inte bli anklagad för mord eller dråp om man dödar ett djur, även om det skulle ske olagligt.
 
Vi använder alltid de ord som vi anser speglar verkligheten samt våra värderingar. Gillar man inte jakt använder man kanske ord som "mörda" eller "dräpa" eftersom man genom sitt språkbruk vill visa sina värderingar och att man likställer jakt med våld mot människor.

Om man jagar själv så anser man förmodligen att det är en stor skillnad på att ta livet av en människa och ett djur. Därför använder en jägare inte dessa laddade ord, utan väljer ord som bättre speglar deras verklighet.

Just begreppen "mörda" och "dräpa" får väl dessutom anses vara i en klass för sig, då de även är juridiska termer. Såvitt jag vet kan man inte bli anklagad för mord eller dråp om man dödar ett djur, även om det skulle ske olagligt.

Äh det heter ju mördarsniglar och dom är inte så mycket till människor ;) Men av ren nyfikenhet, när jaktlaget är samlat så vad säger man då, lycka till och hoppas att ni viltvårdar många älgar? Fäller? Skjuter?
 
Äh det heter ju mördarsniglar och dom är inte så mycket till människor ;) Men av ren nyfikenhet, när jaktlaget är samlat så vad säger man då, lycka till och hoppas att ni viltvårdar många älgar? Fäller? Skjuter?

Det där är faktiskt väldigt intressant. På engelska säger man ju "killer snails" - vilket är rätt svåröversatt. På svenska väljer man att säga "mördar-sniglar" helt enkelt för att det låter bättre än "dödar-sniglar". Svenska språket saknar helt enkelt en mer neutral motsvarighet till engelskans "killer" :)
 
Det där är faktiskt väldigt intressant. På engelska säger man ju "killer snails" - vilket är rätt svåröversatt. På svenska väljer man att säga "mördar-sniglar" helt enkelt för att det låter bättre än "dödar-sniglar". Svenska språket saknar helt enkelt en mer neutral motsvarighet till engelskans "killer" :)

Undrar varför ett så harmlöst djur som en snigel får ett sådant namn medan tex björn o varg som vi pratar om här inte har något morbidt förtecken, Slaktarvarg Dräparbjörnar :D
 
Äh det heter ju mördarsniglar och dom är inte så mycket till människor ;) Men av ren nyfikenhet, när jaktlaget är samlat så vad säger man då, lycka till och hoppas att ni viltvårdar många älgar? Fäller? Skjuter?

Idag har vi mördat två älgar, på torsdag är det styckning, då blir vi dessutom styckmördare. Sen åker dom i frysen och när vi tar fram dom så bryter vi mot griftefriden, sen äter vi upp dom och blir kannibaler. Vi är oerhört brottsliga. Alltid när vi startar jakten så brukar vi säga skjut inte varann skjut bärplockarna i stället.

Det är tur att vi inte bor i staden då skulle ingen överleva.

Jag såg också Pentti Varg och de andra djuren på TV när jag var liten. En hemlis - när dom säger "djur har väl också människors känslor, ja det är just vad dom har - i fablernas värld". Så blundade jag och höll för öronen, det är därför jag är så känslokall och hård.
 
Björnen blev en snigel

Det är fantastiskt hur en tråd kan bära iväg. Det dyker upp alla möjliga berättelser och historier och man jmf det en med det andra och alla har rätt. (tycker man)
Det är helt enkelt omöjligt att för en "jakthatare" försöka förklara varför man gillar att jaga. Det är lika omöjligt för en alpinist att förklara för mig varför man utsätter sig för de risker de gör.
Jag är jävligt höjdrädd men hatar inte klättrare för det.....

Tidigare, i mitt förra liv, tog jag alltid en debatt med de som hoppade på mig som den jägare jag är. Jag lärde mig senare i livet att det är meningslöst att slösa tid och energi på den typen av debatt. Brukade också ta debatt när Jehovas vittnen knackade på, det har jag också slutat med.
Är kanske en dålig ogudaktig skapelse men mina jakthundar älskar mig..........

Ha de gott!
 
kan ingen erkänna att dom jag för att dom gillar att döda? att få avliva en annan levande varelse. att det ger dom njutning?
Det finns kanske någon jägare som även har någon "...pat"-diagnos men huvudsakliga skälet till att ingen erkänner att döda ger dom njutning är att det helt enkelt inte är sant.
Det är inte dödandet som ger njutningen men den är en ofrånkommlig del av att jaga.
Sedan är det helt riktigt att vi jägare ofta låter oss luras till en slags försvarsställning när vi skall förklara varför vi jagar men det ligger ju helt enkelt i dagens samhälle att söka synonymer till ord som andra kan tänkas ta anstöt av.
 
Det finns kanske någon jägare som även har någon "...pat"-diagnos men huvudsakliga skälet till att ingen erkänner att döda ger dom njutning är att det helt enkelt inte är sant.
Det är inte dödandet som ger njutningen men den är en ofrånkommlig del av att jaga.
Sedan är det helt riktigt att vi jägare ofta låter oss luras till en slags försvarsställning när vi skall förklara varför vi jagar men det ligger ju helt enkelt i dagens samhälle att söka synonymer till ord som andra kan tänkas ta anstöt av.


Nja... Jag känner åtminstone en jägare som säger att det är själva dödandet som är kicken i hans jagande. Han kanske bara är lite ärligare än de andra..?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tompa_m Man skjuten under älgjakt Jakt 0
Allsport Varg skjuten i Värmland Jakt 38
KLAGER Varg skjuten i Dalsland Jakt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.