Vem har rätt och vem har fel?

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/artiklaromalg/4algenoskogen1.asp

Enligt skogsbolagen är älgstammen på tog för stor och bör decimeras så att deras vinster inte minskar, Enligt äljjägarna så är stammen livskraftig, även om den drabbas av födelsedeffekter, förmodligen efter som man fällt alla Alfahanar (älgar med STOOOOOOOOORA horn som jägare gärna stoppar upp och skryter över "titta vad jag dödat, en älg som levat i tjugotalet år och som garnaterat har den kraftigaste arvsmassan att föra vidare" men nu när den är död så försvagas beståndet och blir mottagligt för sjukdommar och svagare.

Senast idag kunde man läsa om att en mängd av dom älgkor som fälldes har ett döfött foster i sig. Björnjägare tycker björstammen börjar bli för stor och för farlig (även om fästingar och till och med vanliga Bin eller getingar dödar betydligt mer människor. Vargen, detta hemska monster som dödar tamboskap och hundar, ja usch! När jag var hemma i dalarna så såg jag en stackars bonde gråta ut i dagspressen för att vargen hade hoppat in i hagen och dödat får. Hagen bestod av en GÄRDESGÅRD! några hopflätade pinnar.

Man kan använda modern teknik om man promt vill skicka ut sin hund när man blir sugen på att slakta lite skogslevande djur, fånga in vargarna och montera GPS på dom, som en jägare faktiskt påängterade i ett av mina tidigare inlägg, att bedriva löshundsjakt där det finns gott om rovdjur är som att bedriva löshundsjakt nära en vältrafikerad väg. JÄVLIGT korkat med andra ord.

När jag ger mig ut i trafiken så tar jag på mig säkerhetsbälte och kör försiktigt, även om det dör ca 4-500 personer i trafiken varje år. Att man som jägare inte kan inse att jag faktiskt innebär att man försätter sig i en NÄSTAN farlig situation är fanimej obegripligt, djur handlar på INSTIKNT och inte av ondska som man får intrycket av här!

Och att man sedan helt saknar förståelse för människor som heldre ser en levande natur där den faktiskt klarar av att ta hand om sig själv, som den gjort i hmmm.... ja några millioner år utan att jägare behöver komma till undsättning för att ställa allt till rätta, att man faktiskt tycker det är fel med jakt och dessutom jävligt provocerande, är för mig obegripligt!

MVH TONY T!
 

avslutad210712

Gäst
Du har rätt och alla andra har fel

har du något annat intresse av utsidan än att sprida ditt jakthat?
 
Haha, när tyckte representanter från skogsbolagen någonsin att älgstammen var tillräckligt liten?

Bra att jägarna upplever älgstammen så livskraftig, då kan de inte ha något emot vargens expansion;-)

Får väl se hur mycket mer galla som dyker upp i den här tråden...

Raskesven
 
Jag har ABSOLUT inte något jakthat men jag förstår inte varför det skall vara helt omöjligt att föra seriösa debatter angående jakt och viltvård här i sverige, om man kollar på inläggen i trådarna så är det ju dom som förespråkar en mera återhållsam jakt som kommer men källhänvisningar och fakta medans jägare anser att alla som tycker att det dom gör är det minsta lilla fel är idioter.

här är väl ett typexempel på den form av svar man får:
Haha, när tyckte representanter från skogsbolagen någonsin att älgstammen var tillräckligt liten?

Bra att jägarna upplever älgstammen så livskraftig, då kan de inte ha något emot vargens expansion;-)

Får väl se hur mycket mer galla som dyker upp i den här tråden...

Raskesven

Inte så vidare konstruktivt kanske?
 
...så är det ju dom som förespråkar en mera återhållsam jakt som kommer men källhänvisningar och fakta medans jägare anser att alla som tycker att det dom gör är det minsta lilla fel är idioter.

Menar du på att du själv för en seriös debatt?

"älgar med STOOOOOOOOORA horn som jägare gärna stoppar upp och skryter över "titta vad jag dödat, en älg som levat i tjugotalet år""


"Hagen bestod av en GÄRDESGÅRD! några hopflätade pinnar."


som att bedriva löshundsjakt nära en vältrafikerad väg. JÄVLIGT korkat med andra ord.


inte kan inse att jag faktiskt innebär att man försätter sig i en NÄSTAN farlig situation är fanimej obegripligt,

Jag säger inte att du har fel, för det tycker jag inte. Men det innebär inte heller att jag tycker att "jägarna" har fel. Det är inte svart eller vitt. Det enda jag vet är att den som för en seriös debatt har rätt.
 
Jag har ABSOLUT inte något jakthat men jag förstår inte varför det skall vara helt omöjligt att föra seriösa debatter angående jakt och viltvård här i sverige, om man kollar på inläggen i trådarna så är det ju dom som förespråkar en mera återhållsam jakt som kommer men källhänvisningar och fakta medans jägare anser att alla som tycker att det dom gör är det minsta lilla fel är idioter.

....

Hej igen! Kul att du håller linjen från tidigare diskussioner. Jag hinner inte säga emot dig så mycket den här gången för jag håller på att lära mig spela ukulele just nu. Vill bara påpeka att källhänvisningar och fakta endast fungerar om de håller för en kritisk granskning. Partiska källor och vinklade fakta används ju flitigt av båda lägren i den här frågan. Jag tycker om älgarna. Innan man skjuter dom är dom rätt söta och efteråt är dom också goda.
/R
 
jag bryr mig inte om älgarna men kan konstatera att trollstammen är på tillväxt, om vi sparar kapitala troll så kommer vi snart att njuta av massor av småtrollande..
 
Att spara alfatrollen är bara en del av viltvården väl? Om jag får tid över i morgon ska jag försöka gå ner på gamla övningsområdet här i Linköping och göra fint med torrt hö och gamla jakttidningar under en av de gamla broarna under vilken det flyter en trevlig bäck. Blir en fin boplats. Behövs stödutfodring tro, och i så fall, med vad?? Om jag börjar sno bockar i ponnystallet tar det nog hus i helsike.. ;-)
/R
 
Och hur kan "älgkor som fälldes har ett döfött foster i sig"? Fällde jägarna den nyförlösta, sörjande älgmamman och stoppade in kalven igen?

Om detta var ett seriöst debattinlägg? Nä, men det var ju inte trådstartarens heller.
 
Det verkar som om....

Arenor som den här drar till sig Troll. Det finns två fenomen här, lockande rubriker samt förmågan att vara en "hemlig typ". Måhända hade det varit bättre om det enbart fanns platser av typen Speakers Corner, där man måste introducera sig själv först. Eller kanhända skulle man även här behöva introducera sig i stolpform först, för under åren har ju onekligen ett och annat underhållande Troll dykt upp och snabbt försvunnit från arenan.
Förra våren när vi var på jaktskyttebanan dök det upp en kvinnsperson med lös hund efter 20 mars och frågade om vi var jägare, eftersom vi såg tecknen i IRL, sa vi nej, hon gick förnärmad, sannorlikt hade hon förberett en rejäl drapa. Hennes hund fick upp ett tryckande rådjur och då sprang hon efter sin Putte.
Men på något sett är det ju tragiskt med dessa troll som skriker ut ett dåligt underbyggt enfrågeinlägg de kan inte bättre. Vi roar oss på dem.
//J
 
Det intressantaste med trålartrådar som den här är kanske att Utsidan-forumets djurkramare plötsligt blir försvarare av jakt. :)

Men det kanske är för att vi faktiskt kramar både jägare och djur eftersom djur är jägare på samma sätt som jägare är djur (Plong! Ett filosofipoäng till mig).
 
Jag har ABSOLUT inte något jakthat men jag förstår inte varför det skall vara helt omöjligt att föra seriösa debatter angående jakt och viltvård här i sverige, om man kollar på inläggen i trådarna så är det ju dom som förespråkar en mera återhållsam jakt som kommer men källhänvisningar och fakta medans jägare anser att alla som tycker att det dom gör är det minsta lilla fel är idioter.

här är väl ett typexempel på den form av svar man får:
Haha, när tyckte representanter från skogsbolagen någonsin att älgstammen var tillräckligt liten?

Bra att jägarna upplever älgstammen så livskraftig, då kan de inte ha något emot vargens expansion;-)

Får väl se hur mycket mer galla som dyker upp i den här tråden...

Raskesven

Inte så vidare konstruktivt kanske?
Vill du ha en konstruktiv debatt? Då kan du ju börja med att berätta att en misstänkt orsak till att älgkor bär döda foster är ökningen av smittoämnen från fästingar. Eller var hamnar ditt lösryckta "älgkor bär döda foster" i konstruktivitetsskalan?

Jag kan ta bort mitt "haha", och ställa samma fråga; när tyckte representanter från skogsbolagen någonsin att älgstammen var tillräckligt liten?

Sedan tycker jag det är bra om jägarna upplever älgstammen livskraftig, eftersom det ibland förs fram som argument mot vargen att älgstammen skulle minska för mycket med varg, och jag vill ha en större vargstam.

Tycker du ska söka lite på tidigare debatter om varg, älg mfl. så kanske du får lite bättre grepp om vad konstruktivitet är i debatter.

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.