Rullskidor - Elpex(Offroad)

Hej
Jag funderar på att köpa rullskidor inom kort. Närmare bestämt ett par elpex- offroad. Är det någon som har testat dessa? Är de möjliga att köra med på grusvägar?
Jag är nybörjare och är det någon som har tips på vad man bör tänka på så är jag tacksam.
Kanske rekommenderas andra skidor?
/Claes
 
Har själv gått i rullskidtankar sista tiden och ikväll(!) köpt mig ett pat Elpex Wasa. Flera som jag pratat med (och nånstans på nätet där jag läste) menar att det går bra att köra de flesta klassiska rullskidor med stora hjul (>60mm) på hårt packat grus. Däremot sliter det svårt på lager mm, eftersom stendamm äter sig in vid hjulaxlarna. Lite surt eftersom nya hjul kostar 500-1000kr/skida, enligt Intersport.

Man kan naturligtvis se till att ta isär ofta och byta lagren om dessa kackar igen. Någon sa att inlineslager är billigare, men marginellt sämre.
 
Jag har ett par sådana rullskidor.
Dom funkar väldigt bra på grusväg, om det är är en slät packad yta. Förekommer det för mycket löst grus och håligheter blir det lite jobbigare. Men jag har åkt mycket grusväg då vägen hade en bra standard där jag tidigare bodde, går dock inte längre.
Men dom är även bra på asfalt med en grövre belägning. Men funkar fint på dom flesta vägarna.
Det som jag tycker är sämst med den modellen, är att man mest får jobba med armarna, mest stakning.

Har aldrig bytt varken hjul eller lager på dom, så tror inte dom är så känsliga.

Det du behöver tänka på, är att ha ett par stabila kängor till dom. Man behöver något stabilt på fötterna då skidorna har en ganska hög markfrigång och stora hjul.
Jag kör med skate-pjäxor, vilket funkar väldigt bra.
Har samma bindningar på rullskidorna, längdskidorna och mina långfärdsskridskor. Så då kan man satsa på några riktigt bra pjäxor.

Har du mycket grusvägar med en bra standard, så kan jag varmt rekommendera Elpex rullskidor, jättekul åkning! :cool:

//Gustav\\
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
shannara Offroad på skrillor Inlines 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.