inget nytt under solen

Mitt förslag på kompromiss:

1. Skapa mer mat i skogen åt älgen så vi kan ha en stor stam och ändå klara skogsbolagens skadekrav. Se älgen delvis som extensiv djurhållning, utfodra och skapa nya foderplatser mm. Så älgen räcker till för både jägare och varg.

2. Nöj oss med en liten vargstam som jagas och underhålls med nya gener genom utplantering.

3. Ta snabbt bort vargar som ställer till problem.
 
Anders, det låter som något jag tror många skulle kunna leva med.. kompromissen är att jägarna får lära sig att inte jaga med löshund..
 
Oj vilken bekymmersam konkurrent till älgjägarna vargen utmålas som. Här var det dåligt med sinnet för proportioner. En vargflock på 6 djur tar i snitt en älg i veckan. Med 100 vargar blir det max 1000 älgar per år, med 500 vargar max 5000 älgar. Det är storleksordningen. Sätt det i relation till de 100000 älgar som är målet för älgjakten varje år.

Hur många älgar finns det i Sverige idag, 300000? Även om älgstammen skulle minska till 225000 djur och älgjägarnas kvot till 75000 älgar, skulle nuvarande vargstams andel forfarande bara utgöra en ytterst liten del av älgstammen.

100 eller ens 500 vargar utgör alltså inte någon fara alls för älgstammen i stort. Tvärtom stärker vargen älgstammen på sikt. Bara att fundera lite över vilka älgar vargen helst tar, och vilka som lever vidare och för sina gener vidare.

Raskesven
 
norpan_; sa:
Tarra; sa:
Som jag ser det orsakar vargen mycket mer skada per individ än alla andra rovdjur tillsammans. Det medför ett ansvar som jag menar att politiker och de ansvariga på de berörda myndigheterna inte tar på ett bra sätt.

Vargarnas skada bleknar i jämförese med vad jägarna orsakar med ex vådaskott!

Jag har inget emot jakt men vissa jägare har allt annat än rent mjöl i påsen tyvärr.

/mattias


Vissa människor överhuvudtaget har allt annat än rent mjöl i påsen. Inget unikt för jägare. Titta vad mycket kriminalitet det finns i städerna. Såna är de, stadsborna. Fördomsfulla är de också...

För övrigt är det större risk att träffas av blixten än av ett skott i skogen. Kommer inte ihåg vad undersökningen heter, men jag kan leta fram den.
[Ändrat av Tarra 2006-08-04 kl 07:54]
 
Nordesjö; sa:
norpan_; sa:
Ärligt talat är man så fruktansvärt befriad i skallen att man släpper sin tokdyra avelshund lös med vetskapen att det kan finnas varg i området får man skylla sig själv!

Varför det?
Risken är som sagt ganska liten att hunden blir dödad av vargar.

Själv ser jag egentligen ingen mening med att lyfta den enstaka vargdödade hunden till ett problem för någon annan än den enstaka hundägaren.

Rovdjursriven tamboskap är i så fall ett större problem. Som tur är blev färre djur rivna 2005 än året före.

Ett annat problem är hundar som anfaller boskap och människor. ;)

Den enskilda hunden utgör tillsammans med dagens utformning av §28 i jaktförordningen ett av de mest framträdande argumenten som flitigt används för att piska upp hatstämningar mot vargen, av de som helt vill utrota vargen. Så den är ett stort problem, inte minst för vargen...
 
Raskesven; sa:
Oj vilken bekymmersam konkurrent till älgjägarna vargen utmålas som. Här var det dåligt med sinnet för proportioner. En vargflock på 6 djur tar i snitt en älg i veckan. Med 100 vargar blir det max 1000 älgar per år, med 500 vargar max 5000 älgar. Det är storleksordningen. Sätt det i relation till de 100000 älgar som är målet för älgjakten varje år.

Hur många älgar finns det i Sverige idag, 300000? Även om älgstammen skulle minska till 225000 djur och älgjägarnas kvot till 75000 älgar, skulle nuvarande vargstams andel forfarande bara utgöra en ytterst liten del av älgstammen.

100 eller ens 500 vargar utgör alltså inte någon fara alls för älgstammen i stort. Tvärtom stärker vargen älgstammen på sikt. Bara att fundera lite över vilka älgar vargen helst tar, och vilka som lever vidare och för sina gener vidare.

Raskesven

Och vargen är spridd över hela Sverige jämt fördelat som älgen? Nej den är inte det.

Ett vargrevir är i medeltal 1200 km2
En vargflock på 2-10 djur tar i c:a 100-130 älgar per år enl NV ( http://www.naturvardsverket.se/inde...forsk/pagaende_forskn/projekt/popeko_varg.htm )

Det gör att vargen beskattar älgstammen med 1 älg per tusen hektar.

Om älgstammen som enl målen ska vara 3-4 älgar per tusen hektar (enl skogforsk för att klara betskadorna) då blir det inte mycket över efter att vargen har tagit sitt. Så visst är vargen en konkurrent till älgjägaren.

Inom reviren; ja en klar konkurent. Över hela riket, Nej.
 
-PaTRiC-; sa:
MEN vi ska bane mig inte ha varg till vilket pris som helst.. Jag vet inte var smärtgränsen går men...

...vi är väldigt, väldigt långt från den.
• Vargens konkurrens med jägarna om älgarna är som sagt ett ickeproblem eftersom jägarna enligt utsago jagar för att hålla älgstammen under kontroll. Och om vargarna redan sköter det jobbet kan jägarna göra annat.
• Vargens hot mot svenska hundar är ett relativt litet hot.

Däremot skulle vargens konkurrens med oss om boskapen kunna ställa till problem. Men jag tror att det faktiskt är ett pris som vi kan betala.
 
Nordesjö; sa:
Däremot skulle vargens konkurrens med oss om boskapen kunna ställa till problem. Men jag tror att det faktiskt är ett pris som vi kan betala.

det är häri frustrationen ligger hos folk på landsbygden i vargtäta områden, ståkkholmarna(alla i stan då igen) tycker att det är ett pris vi kan betala då det egentligen bara är dom på landsbygden i vargtäta områden som får betala. har man inte förlorat djur till rovdjuren så är det lätt att tycka att det är ett pris värt att betala, många tror inte att man är känslomässigt engagerad i sina djur..saken är dock att folket på landsbygden inte skyddar sina djur på ett funkis sätt, vargen är släkt med hund och hunden är sjukt elkänslig, så ett regält elstängsel med 6-8 trådar borde stoppa lätt vargen men ingen vill förändra något, bönderna vill ha 2 trådar taggtråd spänt mellan vingliga stolpar, jägarna vill jaga med löshund, skogsbolagen vill utrota älgen och ståkkholmarna vet naturligtvis bäst vad som är bäst för alla trots att alla avgaserna göra dom slöa i skallen..
 
Nordesjö; sa:
-PaTRiC-; sa:
MEN vi ska bane mig inte ha varg till vilket pris som helst.. Jag vet inte var smärtgränsen går men...

...vi är väldigt, väldigt långt från den.
• Vargens konkurrens med jägarna om älgarna är som sagt ett ickeproblem eftersom jägarna enligt utsago jagar för att hålla älgstammen under kontroll. Och om vargarna redan sköter det jobbet kan jägarna göra annat.
• Vargens hot mot svenska hundar är ett relativt litet hot.

Däremot skulle vargens konkurrens med oss om boskapen kunna ställa till problem. Men jag tror att det faktiskt är ett pris som vi kan betala.

Älgköttet, jaktarrenden och jakten är viktig, kanske inte i stan, men i skogslänen. Så det är ett reellt problem att lösa, för utan acceptans, ingen vargstam.

Än så länge är hotet mot svenska hundar relativt litet. Det återstår att se hur det blir i framtiden, men jag har en stark känsla av att vi kommer att få se många "Ringvattnet" där vargar går in bland bebyggelse och dödar hundar och andra djur (förhoppningsvis inte människor) i takt med att vargstammen ökar. Med en fortsatt årlig ökning med 30% och minskande viltstammar finns det alla anledning att oroa sig även för annat än jakthundar.

Vem är dessa "vi" som ska betala priset för den hotade boskapen...? De som idag sitter i fängelse för att ha fredat sina tamdjur?
 
Tarra; sa:
Vem är dessa "vi" som ska betala priset för den hotade boskapen...? De som idag sitter i fängelse för att ha fredat sina tamdjur?

Man sitter inte i fängelse för att man skyddat sina tamdjur. Man sitter där för att man skyddat dem på ett olagligt sätt. Mycket enkelt tycker jag.
 
Almgren; sa:
Tarra; sa:
Vem är dessa "vi" som ska betala priset för den hotade boskapen...? De som idag sitter i fängelse för att ha fredat sina tamdjur?

Man sitter inte i fängelse för att man skyddat sina tamdjur. Man sitter där för att man skyddat dem på ett olagligt sätt. Mycket enkelt tycker jag.


Ja ja... men är det rimligt att man det är olagligt då? Varje normalt funtad djurägare försvarar sina djur från att bli slitna i stycken med det som nöden kräver. Personer som förgripit sig på barn får samma straff som en som dödat en varg som varit på väg att döda resten av deras får (just denna varg hade vid upprepade tillfällen decimerat deras fårbesättning). Tio minuter innan hade vargen dräpt två får hos grannen...

Jag tycker inte att detta är vettigt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.