avväpna jägarkåren?

Det kanske är så att naturlig balans är ett mindre lämpligt ordval.

Man (eller många) förknippar nog detta med ett slags statiskt fortvarighetstillstånd, samt t o m att det finns ett visst, naturligt sådant tillstånd som så att säga är det rätta.

I själva verket så menar man här istället att vid störningar som klimatförändringar eller annan "yttre" påverkan så hamnar man i obalans, och då finns det mekanismer som gör att balansen förskjuts och ett nytt jämviktsläge uppstår - mot vilket populationer eller annat strävar. (Tillämpat: När mattillgången sjunker svälter individer ihjäl. Då blir populationen mindre. Avancerat värre...)

Det går utmärkt bra att dra paralleller med Newtons lagar.
Självklart gäller dessa, men det kanske inte är så att det betyder att allt alltid kan sägas vara i mekanisk balans, eller? Dynamisk jämvikt kanske, men...

Så länge Runga inte påstår att vargarna börjar käka pizza när hararna blir för dyra, eller att vargarnas vällevnad är oberoende av tillgången på föda tror jag nog att hans "hemvävda teorier" på det hela taget stämmer.

Disclaimer: jag har inte orkat läsa alla inlägg helt och hållet...
 
tjonsson; sa:
Vad jag ville visa med länken var jämviktsmodellers centrala position inom den ekologiska forskningen och precis som t ex inom nationalekonomin har de ofta en matematisk struktur, vilket kan göra dem lite svårtillgänliga. Men resonemanget är inget annat än Raskesvens beskrivning av den "naturliga balansen" ovan.
Inte för att jag orkar med mer än * / + och mest - men så mycket fattade jag åxå :) Men mattematiken är bara ett av många sätt att beskriva vad vi tror oss uppleva.

Jag har inte påstått att den mattematiksa jämviktsmodellen inte går att använda. Om man beräknar populationer ex. snöskohare - lodjur, fjällräv - lämmel, älg - varg under en tidsperiond så får man en beskrivning av hur dessa populationer varierar beroende av varandra.

Men jag säger att dessa populationer inte efterstäravar en 'naturlig balans' det är något som uppstår och vi kan räkna ut ett optimalt förhållande mellan populationer. Men djuren räknar inte, de äter, parar sig och vill bara leva.

Man kan även för in en betesparameter för att kolla hur älgar betar ner områden när de blir för många och hur detta överbetande minskar när vargen äter upp många älgar.

För att räkna detta behöver man nog några högskolexamen i matte men - men vilka parametrar utsluter man för att kunna göra beräkningen? För att förstå detta behöver man inte ens ha G i gurndskolematte.

Kan du med din matte räkna ut hur populationer av sarekälgarna kommer att förändras under en 50 års period, eller ens en 10 år period?

Storytime: Såg det på TV för en evighet sedan. Det var en dalgång på Grönland där det renarna började dö. Danskarna frågade sig varför? Sedan frågade de inuiterna. Dessa ryckte på axlarna och sade att det bruka hända vart 15 år, sedan börja stammen växa igen. Danskaran flög ut och kollade en massa, obducerade renar och drog slutsatsen att renarna dog av svält för att de inte kom ut ur dalgången.

Nägra drag med skytteln och slag i väven: Bara för att man matematiskt kan påvisa att någonting finns betyder detta inte att objektet verkligen existerar.
 
det finns så många anledningar till det här *låt naturen fixa allt själ" tjafset inte fungerar, återigen så har vår stora inverkan på all natur med infrastruktur, täta samhällen, jordbruk och inte minst skogsbruk skapat olika gynsamma miljöer för olika arter, vissa predatorer blir tack vare oss överlägsna bytesdjuren och i vissa fall tvärtom.. vi bör vara lite försiktiga med att tro att allt sköter sig själv..
 
-PaTRiC-; sa:
det finns så många anledningar till det här *låt naturen fixa allt själ" tjafset inte fungerar, ..//.. vi bör vara lite försiktiga med att tro att allt sköter sig själv..
Men det är faktiskt så att 'naturen fixar detta helt själv' i dennna stund, kolla när du går ut och ser till fåren. Om du anser att den jakt vi utövar med hjälp av matte och en 30-06 är någonting 'utanför naturen' så vill jag att du förklara för mig vad det i så fall är?
 
Rungá; sa:
Strykarräven; sa:
Läste förresten att rävhonan föder fler ungar strax innan det blivit ett gnagarår. Hur det går till när rävhonan förutspår sorkåren vet man inte ännu, räven gäckar oss igen...
Listig som en räv? Fast det kan vara så att rävarna ser tendensen till ökningen i sorkoret innan vi människor ser det?

Kvinnorna på Grönland blev infertila när bytesdjuren i havet minskade. Men det kanske går att förklara rent medicinskt. Men är anorektiker inferila?

Rubbad eller utebliven mens brukar komma som ett brev på posten för anorektiker (och balettdansöser, elitgymnaster och andra svältare), så det kan nog ligga nåt i det.
 
Lite om modeller av dynamiska system

Vi kan börja med att dela upp olika system i två huvudgrupper: stabila och instabila

De stabila är de system som svänger in sig mot en jämviktspunkt, det förekommer variationer på grund av störningar, nya variabler osv, men under en längre tidsperiod så kan man urskilja ett jämviktsläge, som i sin tur naturligtvis kan förskjutas på grund av div. orsaker men är systemet fortsatt stabilt så svänger systemet så småningom in kring ett nytt läge.

Instabila system är de system som ohjälpligt kommer att krascha förr eller senare, självdö på ett eller annat sätt.

Det förra är väll det som ibland kallas för "naturlig jämvikt" , även om instabila och stabila system lika gärna kan förekomma i naturligt i naturen =)

Mänsklig inverkan kan ibland tillföra stabilitet (ofta med en markant förskjutning av jämviktspunkten) och ibland får den systemet att krascha, huruvida den ska anses som naturlig eller inte är oviktigt ur ett stabilitets perspektiv, den finns där eller inte

Teoretiskt sett kan man införa hur många variabler, konstanter och störningar som helst
I praktiken försöker man förenkla så mycket som går utan att förlora en tillförlitlig modell, ex ersätta variabler som förändras långsamt med konstanter osv.
Utan att vara expert på ekologi och biologi så skulle jag tro att man kan göra hyfsat komplicerade modeller av ett ekosystem och få bra upplösning även på längre sikt. Naturligtvis kan man inte förutse katastrofer och liknande, även om en bra modell tillåter simulering av sådanna händelser, sjukdommar, brand, införande av ny art, etc så vet man inte om eller när det kommer, inte heller i vilken utsträckning.



Renar är inte de smartaste bland djur, liknande typ av svält förekommer även på Svalbard, där beror det ofta på att snö och is ligger kvar extra länge i en dal och att renarna där dör av svält på gund av det, även fast de lika gärna kunde ha knallat iväg till en annan dal...
 
Re: Lite om modeller av dynamiska system

joask202; sa:
Renar är inte de smartaste bland djur, liknande typ av svält förekommer även på Svalbard, där beror det ofta på att snö och is ligger kvar extra länge i en dal och att renarna där dör av svält på gund av det, även fast de lika gärna kunde ha knallat iväg till en annan dal...

Tror du verkligen på det där?
 
Flera svältdöda renar i en dal och inte dalen brevid tycker jag mig ha sett.

Ifall det beror på att de envist stannar kvar i fel dal har jag hört från olika renforskare och biologstudenter. Om detta beror på att det finns en konspiration bland renforskare i arktis vet jag inte.
 
Jag tucker inte de e konstigt. Vi kan inte jämföra renar i Sapmi med renar på Svalbard, Grönland eller Caribous i Canada/Alaska.

Om renar är fastboende i en dalgång kan det mycket väl vara möjligt att de bara stannar där. De har ju varken karta, kompass eller GPS så de hajar att bortom nästa pass finns det en ny dalgång.

Däremot tucker jag det är konstig att älgjägare kan sitta på pass år ut och år in utan att se en älg och ändå fortsätta jaga ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Tillväxt finns inom jägarkåren oavsett ålder Jakt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.