avväpna jägarkåren?

Raskesven; sa:
Precis vad jag var ute efter. Tillåts vargen öka kommer älgstamen att minska, tills älgstammen blivit mer gles och vargen inte kan öka mer; balans är alltså ingalunda någon myt. Naturen strävar naturligt ständigt mot ekologisk jämvikt = balans, även om naturen sällan befinner sig exakt på jämvikten. Jämvikten är också något dynamiskt och inte statiskt, som förändras på komplext vis.
.."och vargen inte kan öka mer" ... Nu är det så att mamma och pappa varg inte springer omkring och räknar så de har nog med älgar för att kunna skaffa sig en kull. De sniffar gladeligen varandra i röven och gör der vargar skall göra. Det blir fler vargar och älgarna är slut. Vad gör mamma varg och hennes kompisar då?

Nej du Raske man, det är en Hiawata idealbild du målar upp. Vargen har ingen prioriteringslista där vilda klöver och tassar kommer först och sedan ger man sig på får och renar.

Problemet är att trots fridlysning så ökar inte stammen så mycket i alla fall och vargen är ingen konkurent om älgarna.

Det enda sättet att få vargstammen att öka är att förbjuda all privat jakt och beslagta vapnen - eller lösa in dom som det heter i ett demokratiskt samhälle.

Naturen strävar inte efter någonting. Arterna däremot gör allt för att sprida sig och 'säkra territorium' för sin överlevnad.

Om en art tar över ett territorium och behärskar det kommer det så småningom att utarma sina egen livsbetingelse och därmed minskar populationen.

Men detta är inga medvetna handlingar. Det är bara tingens natur och av alla arter i vår nartur är det bara människan som har förmågan att reflektera i tid och rum och se vart det har fört oss.

Vi är fortfarande en babianflock som försvara sitt territorium, utvidagar det när vi kan och sätter på honorna så fort de är villiga.
 
På väg till jobbet i morse såg jag en skabbräv (långt gången). Möjligen var det ett exempel på naturlig balans.

Trots att man inte avlivar dödssjuka människor, skulle jag önskat att jag haft möjlighet att avliva den räven.

Sån är jag.
 
Rungá; sa:
Vi är fortfarande en babianflock som försvara sitt territorium, utvidagar det när vi kan och sätter på honorna så fort de är villiga.

hihi.. den satt bra till kaffet..


jag har sagt det innan och jag säger det igen, jag hävdar att jakten inte är en rättighet utan en förmån, den förmånen kan beskattas efter naturen har gjort sin beskattning!

ett 100% säkert sätt att utrota vargen är att försöka rädda den genom att ta bort jägarna, gevär e långt ifrån ända sättet att avliva en varg..

vår infrastruktur och våra täta samhällen gör att den naturliga beskattningen tyvärr inte fungerar vilket innebär ganska otrevliga konsekvenser om inte bestånden beskattas av jägarkåren, jag tror dock inte att många jägare jagar för att göra en viltvårdande uppgift utan mer för att fylla buken. oavsett varför jägarna jagar så har det en god effekt på den viltstam vi har.
 
-PaTRiC-; sa:
../ett 100% säkert sätt att utrota vargen är att försöka rädda den genom att ta bort jägarna, gevär e långt ifrån ända sättet att avliva en varg..

vår infrastruktur och våra täta samhällen gör att den naturliga beskattningen tyvärr inte fungerar vilket innebär ganska otrevliga konsekvenser om inte bestånden beskattas av jägarkåren, jag tror dock inte att många jägare jagar för att göra en viltvårdande uppgift utan mer för att fylla buken. oavsett varför jägarna jagar så har det en god effekt på den viltstam vi har.
Kan det vara möjligt att vi har samma syn på detta? Näää ... så kan det inte få vara.

Men det 'jägarna' gnäller över är att vargarna dödar deras skitdyra jakthundar. Om man förbjuder all privat jakt, beslagtar alla vapen så försvinner anledningen att har jakthundar och därmed orsaken och möjligheten till att skjuta varg.

Jag har inte hört om varg som ger sig på kopplade hundar så mormor kan lungt gå till rödluvan om hon har hunden kopplad.

I fråga om 'jägarnas' motiv att jaga kan jag hålla med dig. Om det vore en uppoffring för att bevara oss för skenande älgflockar och rådjur i villaträdgårdar så skulle de kräva att få betalt för att göra det i stället för att släga tusentals kronor i skogen.

Nu leder strider om jakrättigheter till släktfejder som ärvs av generationer där babianhanar slår sig för brösten och hävdar sina revir.
 
-PaTRiC-; sa:
oavsett varför jägarna jagar så har det en god effekt på den viltstam vi har.
"God effekt" måste man isåfall nästan tolka postmodernt... (och kom nu inte som vanligt och påstå att "en vanlig arbetargrabb" inte vet vad postmodernt betyder, Patric!) Jo, älgstammen är väl tätare än någonsin tack vare älgjägarna! Det finns ju en uttalad önskan att det ska finnas något att jaga i markerna, inte sant?

Och vad gäller rävskabben så tror jag tyvärr att vi får se en hel del av den varan de kommande två somrarna. Hararna förökade sig något kopiöst förra året, och vad jag förstår var det ett gnagarår ö h t. Så det blev säkert en massa rävkullar. Läste förresten att rävhonan föder fler ungar strax innan det blivit ett gnagarår. Hur det går till när rävhonan förutspår sorkåren vet man inte ännu, räven gäckar oss igen...
 
-PaTRiC-; sa:
oavsett varför jägarna jagar så har det en god effekt på den viltstam vi har.

Förvisso.

Men nog är det lite roligt att så många jägare förklarar att man är tvungna att ge sig ut i svinottan på söndagsmorgnarna för att göra otacksam samhällstjänst och minska betesskador och trafikdöd, samtidigt som man konstant ligger i luven på skogsbolagen som vill sänka älgtätheten?

-och då har jag inte ens nämnt hur Människans bäste vän skulle kunna hjälpa till i sammanhanget!

Jag har inget emot jakt. Hyckleri däremot, kan jag bli rätt trött på.

/Per
 
fson; sa:
Jag har inget emot jakt. Hyckleri däremot, kan jag bli rätt trött på.

/Per

jepp, samma hycklare som ställer upp med hundar, bilar och kunskap för att eftersöka trafikskadat vilt i princip helt utan ersättning oavsett tid på dygnet eftersom polisen saknar både kunskap och resurser.. vilka skitstövlar!!
 
Strykarräven; sa:
Jo, älgstammen är väl tätare än någonsin tack vare älgjägarna! Det finns ju en uttalad önskan att det ska finnas något att jaga i markerna, inte sant?

nu går du i skogsbolagens ärenden, enligt dom så bör allt betande vilt omgående utrotas. älgstammen är på många håll i Sverige havererad på grund utav att många jägare skjuter tjurar, dom få som är kvar orkar inte betäcka honorna och en ond cirkel är igång.. angående antalet älg så slog stammen rekord runt 80-talets början och den stabiliserades från 90 å framåt, har väl varit ganska kontrollerad sedan dess?
 
Strykarräven; sa:
Läste förresten att rävhonan föder fler ungar strax innan det blivit ett gnagarår. Hur det går till när rävhonan förutspår sorkåren vet man inte ännu, räven gäckar oss igen...
Listig som en räv? Fast det kan vara så att rävarna ser tendensen till ökningen i sorkoret innan vi människor ser det?

Kvinnorna på Grönland blev infertila när bytesdjuren i havet minskade. Men det kanske går att förklara rent medicinskt. Men är anorektiker inferila?
 
Älgar och balans?

Det finns en älgpopulation som aldrig jagas. Den visar sig vara en av de kraftigaste stammarna i landet och kalla för 'sarekälgar'.

Dessa djur som lever i Ráhpavágge från jagas aldrig. De som lämnar parken under vinter blir inte heller jagade eftersom älgjakten är slut när de går över gränsen. Om illegal jakt förekommer vet jag inte.

Nu är detta en population inom ett begränsat geografiskt område. Om det förekommer invandring/urvandring i Ráhpavágge stammen vet jag inte. Men där finns just nu en balans mellan antalet älgar, bete och rovdjur utan att jakten påverkar.

En riktig Hiawatastämmning som bara störs av dessa eviga turister varje sommar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Tillväxt finns inom jägarkåren oavsett ålder Jakt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...