Björn igen...

Skenanfall????

I några inlägg sägs att det är väl känt att ett de flesta anfall är "skenanfall". Mer än 90% sägs vara det i något inlägg.

Ni som påstar detta - var har ni hittat de uppgifterna? Och på vilket sätt har de tagits fram?
 
Farligt att ha hund lös

Anledningen till att jägare oftare attakeras än andra kan kanske vara att de ofta har lösa hundar med sig i skogen. Kanske är det detta som är problemet??

Sen vore det oerhört intressant om det fanns statistik på hur ofta människor med gevär blir anfallna jämfört med människor utan gevär...
[Ändrat av Anders.Appelqvist 2004-11-11 kl 01:53]
 
Re: Skenanfall????

KebneKajsa; sa:
I några inlägg sägs att det är väl känt att ett de flesta anfall är "skenanfall". Mer än 90% sägs vara det i något inlägg.

Ni som påstar detta - var har ni hittat de uppgifterna? Och på vilket sätt har de tagits fram?

På empirisk basis såklart. Forskare som studerar björnar men framförallt statistik baseras på björnattack rapporteringar. Troligvis främst från Nordamerika där björnattacker inte är helt ovanliga.

Du har aldrig hört att man skall spela död om man stöter på en björn om den kommer för nära. Det är ingen myt utan är baserat på erfarenhet. Oftats så nosar de bara lite och sticker iväg då vi människor inte är ett naturligt byte för björnen, åtminstonde inte här i Sverige. Isbjörnen är ett undantag. Den käkat väl allt som rör sig då den lever i ett så tufft klimat. Våran björn äter främst växter så den är ju nästan vegetarian.
 
Re: Farligt att ha hund lös

Anders.Appelqvist; sa:
Sen vore det oerhört intressant om det fanns statistik på hur ofta människor med gevär blir anfallna jämfört med människor utan gevär...

Det var ju i alla fall en artikel i tidningen (nåja, LITE substans har den nog:) om en tjej som till häst flera gånger stött på en björn och nästan snubblat över den.
 
Re: Re: Farligt att ha hund lös

nermander; sa:
Det var ju i alla fall en artikel i tidningen (nåja, LITE substans har den nog:) om en tjej som till häst flera gånger stött på en björn och nästan snubblat över den.

Och björnen anföll? Och hur gick det för hästen och flickan?
 
Hej Bengt!

Jag gillar inte att man skjuter björnar, men jag hade skjutit i detta läge.

Hade det varit smart gjort? Nej, för jag hade antagligen kommit undan med relativt små skador om jag slutat att vara ett hot (=slängt mig ned på marken). Då det är svårt att få in en femetta i detta läge, innebär däremot ett skott sannolikt att jag får en skadskjuten jävligt purken björn att ha att göra med. Och då blir det inte lite skador. Så det är mänskligt, men jävligt dumt att skjuta även i detta läge.

Ett jävligt stort misstag till gjorde jägaren – trots att hunden betedde sig annorlunda tänkte han inte tanken att det var något annat än älg. Han borde tänkt att det kan vara en björn och undvikit det här mötet helt och hållet.

Se gärna om uppträdande för jägare vid björnmöte på Naturvårdsverkets hemsida (www.naturvardsverket.se).

”Åtskilliga skjutna björnar uppvisar också äldre skottskador. En finsk undersökning visar att 30 procent hade gamla skottskador.” Att denne jägare blir misstänkt för jaktbrott är inte så konstigt mot bakgrund av att nära en tredjedel av de finska björnarna blivit beskjutna förr (UTAN att ha haft ihjäl den som sköt)!

” Som jägare och hundägare har du erfarenhet från hundens ståndskall på älg. - Direkt räknar du ut den bästa vägen fram till ståndskallet. Du ansmyger försiktigt. Du stannar och lyssnar. Du är uppmärksam på eventuella andra älgar i omgivningen. Du registrerar hundens skall. Är det normalt i ton och intensitet? Din koncentration ökar ju närmare ståndskallet du kommer. Du skymtar hunden, men ser inte älgen. Plötsligt och utan förvarning händer det. Björnen bara finns där och du skjuter mot en framrusande björn. Du upplever björnens plötsliga exponering som en attack mot dig.

•Notera om hundens skall är det normala som vid älgkontakt, i ton och intensitet.
•Ser du inget djur (älg) då du borde göra det så tänk att det kan vara björn.

Flera människor har dock blivit bitna av björn. I nästan samtliga fall har björnen dessförinnan varit skadskjuten. Inga kvinnor har blivit skadade och ytterst sällan män utan vapen.”
 
Re: Re: Skenanfall????

crazy; sa:
KebneKajsa; sa:
I några inlägg sägs att det är väl känt att ett de flesta anfall är "skenanfall". Mer än 90% sägs vara det i något inlägg.

Ni som påstar detta - var har ni hittat de uppgifterna? Och på vilket sätt har de tagits fram?

På empirisk basis såklart. Forskare som studerar björnar men framförallt statistik baseras på björnattack rapporteringar. Troligvis främst från Nordamerika där björnattacker inte är helt ovanliga.

På empirisk basis såklart? Berätta då var och av vem den forskningen gjorts, samt vilka rapporter som visat på detta reslutat.

crazy; sa:
Du har aldrig hört att man skall spela död om man stöter på en björn om den kommer för nära.

Jag förmodar att du skulle ha haft med ett frågetecken där - för vad jag har hört och inte hört dristar du dig väl inte till att tala om?

I de rekommendationer som Naturvårdsverket och Viltskadecenter har för hur man ska bete sig om man träffar på en björn, finns mycket riktigt att man ska lägga sig ner, göra sig så liten som möjligt och ligga absolut stilla - som sista utväg.

Meningen med att göra det - och även med allt annat man bör göra om man träfffar på en björn - är att försöka minska björnens känsla av att den måste försvara sig.

Om björnen retirerar har man lyckats - men att dra slutsatsen att attacken därför var en skenattack verkar ganska korttänkt.
 
Re: Re: Re: Skenanfall????

KebneKajsa; sa:
Meningen med att göra det - och även med allt annat man bör göra om man träffar på en björn - är att försöka minska björnens känsla av att den måste försvara sig.

Om björnen retirerar har man lyckats - men att dra slutsatsen att attacken därför var en skenattack verkar ganska korttänkt.

Riktigt. Men å andra sidan - vare sig det berodde på skenattack eller smart beteende från människans sida, så är väl det viktigaste att både människa och björn klarade sig helskinnade?

I fallet att man är mänsklig och skjuter är väl bara frågan om BÅDE björn och jägare blir illa åtgångna eller bara den ena parten? Vilket är en sämre utgång.
 
Re: Re: Skenanfall????

Raskesven; sa:
KebneKajsa; sa:
I några inlägg sägs att det är väl känt att ett de flesta anfall är "skenanfall". Mer än 90% sägs vara det i något inlägg.

Ni som påstar detta - var har ni hittat de uppgifterna? Och på vilket sätt har de tagits fram?
Här kan du läsa lite om björnens beteende:

http://www.rovdjurscenter.se/4stora/4storabjorn.asp

Raskesven

Ja den artiklen är intressant, jag har läst den flera gånger förut och nu lusläste jag den verkligen för att hitta det ni hänvisar till. Det närmaste jag kan hitta är meningen "Oftast gör björnen ett par låtsasattacker innan den går till riktigt angrepp".

Ursäkta, men hur tolkar man det till att "man vet att en majoritet av björnens attacker är skenattacker"?
 
Re: Re: Re: Farligt att ha hund lös

KLAGER; sa:
nermander; sa:
Det var ju i alla fall en artikel i tidningen (nåja, LITE substans har den nog:) om en tjej som till häst flera gånger stött på en björn och nästan snubblat över den.

Och björnen anföll? Och hur gick det för hästen och flickan?

Nej, björnen tittade lite sömnigt på henne och gick iväg.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,554931,00.html

(lagade länken, Utsidan bröt den vid första kommat)
 
Re: Re: Re: Skenanfall????

KebneKajsa; sa:
Raskesven; sa:
KebneKajsa; sa:
I några inlägg sägs att det är väl känt att ett de flesta anfall är "skenanfall". Mer än 90% sägs vara det i något inlägg.

Ni som påstar detta - var har ni hittat de uppgifterna? Och på vilket sätt har de tagits fram?
Här kan du läsa lite om björnens beteende:

http://www.rovdjurscenter.se/4stora/4storabjorn.asp

Raskesven

Ja den artiklen är intressant, jag har läst den flera gånger förut och nu lusläste jag den verkligen för att hitta det ni hänvisar till. Det närmaste jag kan hitta är meningen "Oftast gör björnen ett par låtsasattacker innan den går till riktigt angrepp".

Ursäkta, men hur tolkar man det till att "man vet att en majoritet av björnens attacker är skenattacker"?
Ordet "oftast" betyder mer än 50 procent, dvs en majoritet.

Raskesven
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.