Nybörjarhagel? (Förra tråden försvann?!!!???)

Hej alla

Är ny här på forumet, men har läst igenom flertalet av de trådar som finns här, och folk verkar veta vad de pratar om.

Så..mina frågor är följande.

Vilka saker ska man väga in/tänka på när man köper sin första hagelbössa?
Jag vill ha en bockhagel, helst en 12:a.
Har funderat på en Beretta 686 SP. Kan det vara nått?

Som sagt..jag är helt ny till jakt och allt som hör därtill. Så skriv inga konstiga förkortningar och annat skumt :p (om Ni gör det..förklara) Tack!

Seb
 
Vad jag skrev var bara att en Silver Pigeon väl är ett av de vapen som har bäst rykte bland hagelbockarna. Tillförlitligt och lättskjutet, svårt att misslyckas med det valet. Jag skulle nog vilja kalla det för det säkraste valet man kan göra. Något dyr kanske men ett mkt högt andrahandsvärde samtidigt.

Dessutom får du ju en fantastisk instruktionsbok gratis :)

http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/SoldR_Hagelvapen.pdf

MVH

Rickard
 
njae.. jag tycker att man helt förutsättningslöst skall känna sig fram eftersom hagelvapnet mer än något annat vapen är en direkt förlängning av kroppen.. skit i märke, känn och blunda.. du kommer att veta vilken du ska ha!! vissa vapen känns direkt att dom funkar oavsett pris och annat.. Bestäm dig innan vilken prisgrupp som är intressant och låt din lokala handlare plocka ut några olika, sedan så blundar du, anlägger och svingar.. resten ger sig själv.. Bli inte blind på märke!!
 
-Patric-; sa:
njae.. jag tycker att man helt förutsättningslöst skall känna sig fram eftersom hagelvapnet mer än något annat vapen är en direkt förlängning av kroppen.. skit i märke, känn och blunda.. du kommer att veta vilken du ska ha!! vissa vapen känns direkt att dom funkar oavsett pris och annat.. Bestäm dig innan vilken prisgrupp som är intressant och låt din lokala handlare plocka ut några olika, sedan så blundar du, anlägger och svingar.. resten ger sig själv.. Bli inte blind på märke!!

Ett sådant test gjorde jag en gång, bortsett att jag testade alla haglor som handlaren hade.

Till slut fann jag en som låg som en ungmö i händerna, helt enkelt gudomlig balans och bla bla bla..

Så såg jag att det stod "Perazzi" på den, så jag ställde förläget undan den och började skamset fingra på några salongsgevär borta i hörnet.

Pris? Förti långsjalar!
Men jag tänker på den fortfarande....en dag...:)


/BAX
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...