Döda alla älgar?

Nu har en älg börjat trakassera människor igen. Nu är det den argsinte älgen Runar som trakasserar befolkningen i några små byar i Jämtland.

Kan vi ha så många älgar som vi har? Folk är ju rädda att gå ut i skogen då de riskerar att möta dessa jättelika vilda djur.

Kanske kan vi skjuta av älgstammen till en mera rimlig nivå, kanske 200 djur vore lagom i ett land av Sveriges storlek?

mvh Christian

(utan ett uns av ironi:))
 
chralm; sa:
Nu har en älg börjat trakassera människor igen. Nu är det den argsinte älgen Runar som trakasserar befolkningen i några små byar i Jämtland.

Kan vi ha så många älgar som vi har? Folk är ju rädda att gå ut i skogen då de riskerar att möta dessa jättelika vilda djur.

Kanske kan vi skjuta av älgstammen till en mera rimlig nivå, kanske 200 djur vore lagom i ett land av Sveriges storlek?

mvh Christian

(utan ett uns av ironi:))

Jag förstår inte varför vi skall behöva ta något ansvar för älgen, det finns ju en massa i Ryssland. Det räcker med 2 st på Skansen (och ev 2 st i slottskogen). Lokalt här vi jätte stora problem med älgen, den äter upp allt vårat sly och folk vågar inte gå ut i skogen. För att inte tala om alla torkvindor som brunstiga älgar stjäl nu på hösten.

janneoxe3.jpg
 
Riskanalys

Folk som inte vågar gå ut i skogen för att det finns älgar (eller varg eller...) borde gå i terapi. Jag tycker inte man ska (får?) dra så drasktiska slutsatser som att skjuta av älg för att vissa människor är rädda för dom. Det finns andra saker som man isåfall borde ta tag i först.
Flest olyckor sker i hemmet. Väldigt många olyckor sker i trafiken. Många råkar ut för misshandel mm mm.
Att folk är rädda är tråkigt, men ändå deras problem. Skyll inte människors rädslor på älgarna...
 
Re: Riskanalys

Anders.Appelqvist; sa:
Folk som inte vågar gå ut i skogen för att det finns älgar (eller varg eller...) borde gå i terapi. Jag tycker inte man ska (får?) dra så drasktiska slutsatser som att skjuta av älg för att vissa människor är rädda för dom. Det finns andra saker som man isåfall borde ta tag i först.
Flest olyckor sker i hemmet. Väldigt många olyckor sker i trafiken. Många råkar ut för misshandel mm mm.
Att folk är rädda är tråkigt, men ändå deras problem. Skyll inte människors rädslor på älgarna...

Trafiken är farlig - skjut av stammen av dåliga bilförare!
Hemmet är farligt - skjut av stammen av IKEA:s heminredare!
Krogen är en farlig miljö - skjut av lite krögare!

Skämt åsido - jag tror inte att man kan skjuta bort ett problem. Det måste finnas andra och lösningar.

Joakim
 
Re: Re: Riskanalys

Eftersom vårt samhälle och infrastruktur förhindrar djur från att förlytta sig på ett normalt sätt så kan man säga att vi "byggt" in problem i den ekologiska balansen... Om vi inte har en beskattning av djur som älg och rådjur, vad händer då?

1. Populationerna blir för täta.. Vilket leder till större förflyttningar, vilket leder till fler djur på vägarna.... Vad fler djur på vägarna leder till behöver jag nog inte skriva.

2. Populationerna blir för täta... Mamma natur fixar detta genom utrensning i de täta populationerna, härliga sjukdommar som gör att djurstammarna decimeras snabbt... Det e väl trevligt och ekoligiskt att ha blinda och sjuka djur irrande på våra vägar?

Allt detta kan undvikas genom att SKJUTA ner bestånden till en bra nivå..



.
 
Re: Re: Re: Riskanalys

FJS90/91; sa:
Eftersom vårt samhälle och infrastruktur förhindrar djur från att förlytta sig på ett normalt sätt så kan man säga att vi "byggt" in problem i den ekologiska balansen... Om vi inte har en beskattning av djur som älg och rådjur, vad händer då?

1. Populationerna blir för täta.. Vilket leder till större förflyttningar, vilket leder till fler djur på vägarna.... Vad fler djur på vägarna leder till behöver jag nog inte skriva.

2. Populationerna blir för täta... Mamma natur fixar detta genom utrensning i de täta populationerna, härliga sjukdommar som gör att djurstammarna decimeras snabbt... Det e väl trevligt och ekoligiskt att ha blinda och sjuka djur irrande på våra vägar?

Allt detta kan undvikas genom att SKJUTA ner bestånden till en bra nivå..
Vore det inte bättre att försöka uppnå en miljö i balans som inte behöver konstgjord andning för att fungera. Ett väl fungerande ekosystem är "stabilt" utan alltför stora svängingar i populationer, sjukdomar mm. Det är när man går in och börjar manipulera som bieffekterna kommer som ett brev på posten...
 
Re: Re: Re: Re: Riskanalys

Anders.Appelqvist; sa:
Vore det inte bättre att försöka uppnå en miljö i balans som inte behöver konstgjord andning för att fungera. Ett väl fungerande ekosystem är "stabilt" utan alltför stora svängingar i populationer, sjukdomar mm. Det är när man går in och börjar manipulera som bieffekterna kommer som ett brev på posten...

Dom enda ställen detta kan fungera är i stora Naturresarvat.. Men du kanske vill att vi trycker bort alla vilda djur så långt bort från samhällena att vi aldrig behöver oroa oss för att ha "vildmarken" runt hörnet..

Hur hade du tänkt dig?
 
I USA är man nu mycket orlig över prionsjukdomar bland hjortdjur, chronic wasting disease (CWD)

Nature 419, 236 (2002)

Nature 416, 569–570; (2002)

Det är ju inte bevisat att denna sjukdom kan överföras till människor (eller till rovdjur), men i djurmodeller kan det spridas till andra djur. Selektion av sjuka och gamla djur sköts inte alltid bäst av jägare.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Riskanalys

FJS90/91; sa:
Anders.Appelqvist; sa:
Vore det inte bättre att försöka uppnå en miljö i balans som inte behöver konstgjord andning för att fungera. Ett väl fungerande ekosystem är "stabilt" utan alltför stora svängingar i populationer, sjukdomar mm. Det är när man går in och börjar manipulera som bieffekterna kommer som ett brev på posten...

Dom enda ställen detta kan fungera är i stora Naturresarvat.. Men du kanske vill att vi trycker bort alla vilda djur så långt bort från samhällena att vi aldrig behöver oroa oss för att ha "vildmarken" runt hörnet..

Hur hade du tänkt dig?

Jag blir lätt lite för "visionär" i forum som dessa. Jag siktar på "idéen" om ett ekologiskt samhälle och en miljö i harmoni. Jag är givetvis medveten om att jag siktar mot en utopi, men om man har grund idéen i bakhuvudet kan man låta denna påverka de små dagliga besluten. T ex bli medveten om att det springer runt älgar i våra skogar och köra bil därefter.

Sen så är det just att jag vill ha vildmarken runt hörnet som gör att jag tycker som jag gör. Var finns naturen och vildmarken då älgarna är borta och skogarna utarmade?
 
Riskanalys

Anders.Appelqvist; sa:
Sen så är det just att jag vill ha vildmarken runt hörnet som gör att jag tycker som jag gör. Var finns naturen och vildmarken då älgarna är borta och skogarna utarmade?

Vem F A N har sagt att alla älgar skall skjutas och att alla träd skall huggas ner?

Om det nu är så att viltet är så hotat av jakten, varför har viltet ökat den senare delen av 1900talet? Tack vare jägarna så slipper "Svensson" hitta djurkadaver pågrund av sjukdommar och övrigt i skog och mark..

Jag blir själv uppriktigt förbannad på många jägares inställning till rovdjur och jakt i övrigt.. Jag hoppas på en ny generation jägare som är mer intresserad av vilt och biotopvård.. En ny generation som inte ser viltet som sin egendom och inte bara jagar efter trofeer.
 
KLAGER; sa:
Lokalt här vi jätte stora problem med älgen, den äter upp allt vårat sly och folk vågar inte gå ut i skogen. För att inte tala om alla torkvindor som brunstiga älgar stjäl nu på hösten.

Jag kan inte förstå denna älgfobi som folk verkar lida av. Undrar hur många som egentligen blir skadade av älgar i Sverige!? Kan inte vara så vanligt. Och att utrota ett djur för att några människor lider av en fobi är ju helt orimligt!!! I så fall skulle man få utrota alla möss, spindlar m.m. som folk är rädda för.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arntur Älgar! Jakt 6
jonken Jag och mina älgar !! Jakt 57

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...