Svenska Jägarförbundet

Det görs mycket för att minska de negativa konsekvenserna på allt det som Du räknar upp, många tycker att det är saker som man bör, och kan göra något åt. Uppenbarligen inte Du. Vi ska acceptera att människor dör, blir sjuka eller skadas.

Då förstår man även ditt resonemang om björnar. Jag tycker förövrigt att det verkar vara mest Du som skriver om farliga björnar. Kanske Du är lite ambivalent och försöker övertyga dig själv.

Det görs mycket för att minimera riskerna och konsekvenserna av det jag räknade upp men dom kommer alltid finnas där och vi kommer alltid att tillåta dom, vi ska inte acceptera att människor dör av cancer eller hjärtsjukdommar men så kommer det alltid att vara. Något annat har jag aldrig hävdat, men jag hävdar att precis som att jag inser och accepterar att det kommer dö folk i trafiken så kommer människor dödas av djur. Jag har dessutom poängterat att fästingar är betydligt mycket farligare än björnar och postat länkar till forskarrön om hur pass ofarlig den svenska brunbjörnen är.
 
Självfallet är det bra att vägverket mfl gör insatser för att minska riskerna med trafikolyckor. Men det enda sättet att bli av med dem till 100% är att vi slutar att åka bil. Då skulle vi inte kunna konsumera exotiska varor på samma sett som idag om det ledande transportsättet var häst och vagn.

Enda settet att helt eliminera risken för rovdjursangrepp är att utplåna alla rovdjur. Och jag är inte beredd att göra det. Av den anledningen är jag beredd att offra människoliv i trafiken och i naturen.

Om det bara finns två alternativ 0 eller 100% så håller ditt och Arnturs resonemang. Men mellan ligger 2,3,4.........97,98,99%.

Vi är många som förstår att allt inte lyckas till 100% men nöjer oss inte heller med mindre.
 
Det görs mycket för att minimera riskerna och konsekvenserna av det jag räknade upp men dom kommer alltid finnas där och vi kommer alltid att tillåta dom, vi ska inte acceptera att människor dör av cancer eller hjärtsjukdommar men så kommer det alltid att vara. Något annat har jag aldrig hävdat, men jag hävdar att precis som att jag inser och accepterar att det kommer dö folk i trafiken så kommer människor dödas av djur. Jag har dessutom poängterat att fästingar är betydligt mycket farligare än björnar och postat länkar till forskarrön om hur pass ofarlig den svenska brunbjörnen är.

Googla vidare så får Du se att fästingarna är farliga i Stockholms skärgård, där finns dock inga björnar. Jag förstår inte varför Du måste redovisa vad eller vem som är farligast. Har det någon relevans överhuvudtaget.

Man kan med ditt resonemang hävda att det är oerhört stor risk att bli skjuten i Afganistan så vi behöver inte göra något för att förebygga risker för olyckor i Sverige.
 
Jämförelsen mellan löshundsjakt och att tälta på en motorväg är lika underlig i den här tråden som i den förra.
Vad ger dig rätten att kalla människor för såna saker som du vräker ur dig?
Om man inte har samma åsikt som Du så är man infantilt korkad eller otroligt korkad. Jag försöker lära min 4-åring att människor bedömer en efter hur man uttrycker sig. Om Du bemöter människor med personangrepp och okväden så förringas du i samma grad.

Jo för att jägare (vissa) tycker det är deras rätt att bedriva löshundsjakt utan någon risk att deras hundar skadas och jag tycker det är ganska så korkat, skulle inte du ha i åtanke att din hund kan skadas av något av våra fyra predatorer om du släppte den fritt ute i skogen för att just söka efter djur?

Mitt språkbruk är helt klart inte det bästa och det ligger mig i fatet det vet jag, men det beror på min personlighet och frustration över att inte behärska det skrivna språket så bra så jag blir ofta missförstådd.
 
Googla vidare så får Du se att fästingarna är farliga i Stockholms skärgård, där finns dock inga björnar. Jag förstår inte varför Du måste redovisa vad eller vem som är farligast. Har det någon relevans överhuvudtaget.

Man kan med ditt resonemang hävda att det är oerhört stor risk att bli skjuten i Afganistan så vi behöver inte göra något för att förebygga risker för olyckor i Sverige.

Den enda poäng jag försöker klargörra är att det finns faror överallt och kommer så alltid förbli, jag är villig att leva med dom annars skulle jag inte tillbringa så mycket tid ute i skärgården!
 
Du gör säkert något för att förebygga TBE och borrelia:)

Nej jag är ingen forskare utan hantverkare men skänker regelbundet pengar till forskning men jag vågar vistas ute i skärgården trotts TBE och borrelia, jag är medveten om faran o accepterar den! Skulle inte villja att dom besprutade hela skärgården för att ta död på alla fästingar även om dom faktiskt är rätt farliga små kryp
 
Googla vidare så får Du se att fästingarna är farliga i Stockholms skärgård, där finns dock inga björnar. Jag förstår inte varför Du måste redovisa vad eller vem som är farligast. Har det någon relevans överhuvudtaget.

Man kan med ditt resonemang hävda att det är oerhört stor risk att bli skjuten i Afganistan så vi behöver inte göra något för att förebygga risker för olyckor i Sverige.

Nej men jag har en sommarstuga i dalarna, ett väldigt björntätt område, vi har sett björnspillning på markremsan som leder ner till vattnet så jag är medveten om att den finns där och skulle kunna skada mig likväl som en fästing skulle kunna ge mig TBE
 
Jag har dessutom poängterat att fästingar är betydligt mycket farligare än björnar...

Jag har länge efterfrågat hur det kommer sig att de kan ta fram gift som de sprider från luften som minskar antalet mygg i vissa regioner, mygg som inte sprider sjukdomar, men de verkar inte kunna eller vilja ta fram samma typ av gift och sprida ut det mot fästingar.
 
Jag har länge efterfrågat hur det kommer sig att de kan ta fram gift som de sprider från luften som minskar antalet mygg i vissa regioner, mygg som inte sprider sjukdomar, men de verkar inte kunna eller vilja ta fram samma typ av gift och sprida ut det mot fästingar.

Har inte USA tagit fram napalm? Det borde fungera mot fästningar.

/Stellan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.