Jägare-en naturlig del i skogen.

Guest

Gäst
Howdy people.
Var ute på en vandrings-tur ute i hemmaskogen
i helgen.Efter ett tag mötte jag ett gäng jägare,
som precis hade avbrytit jakten.Vi stod och
småpratade lite,det slog mig att jägare och
vandrare har mycket gemensamt.Man delar samma
naturupplevelser,känner spänningen när man
ser vilda djur osv,man är delaktig i något stort.
Då vi själva har stört till det ute i skogen
så spelar jägarna en viktig roll i det hela ,
med tanke på att vi inte har så måmga rovdjur
i södra sverige.
Mvh Nicklas.
 
Jo det är nog så järgarna gärna vill se det. Att de "ställer till rätta" i naturen. Men läs gärna Svenska Jägareförbundets forum http://www.jagareforbundet.se/forum/ Som vandrare undrar man då om man inte snarast bör skaffa sig en skottsäker väst. Det är ju inte så mycket naturvård där direkt.
 
Naturvård?

Vad menar du med naturvård? Rätt bedriven så är jakten i sig naturvård! Eller anser du att parasitsjukdomar, inavel och svält skall kontrollera viltstammarna i stället för, att som nu, beskatta viltstammarna med snabbt dödande kulor och krut? Och kom inte med det vanliga tramset om att vi skall ha en rovdjursstam som sköter balansen, rovdjurens antal balanseras nämligen av samma faktorer som nämns ovan, dvs snabb tillväxt som nära nog utrotar bytesdjuren sedan svält! Att det förekommer skadeskjutning är ofrånkommligt men i de flesta fall avlivas det påskjutna djuret inom några timmar och de eftersök som misslyckas slutar antagligen med en död beroende på infektioner inom några dagar, vilket naturligtvis är plågsamt, men enligt min mening så är det bättre att ETT djur plågas några dagar än att ALLA plågas oavbrutet!
 
Naturligtvis kan inte dagens rovdjursstammar beskatta tillväxen, jakt behövs verkligen. Men alltför många jägare är alltför okunniga och oskickliga. Kan man skaffa en jägarlicens på en helg och ge sig ut och skjuta så är något fel.
 
Licens på en helg?

Kan man det då, skaffa en licens på en helg? När jag för ett par år sedan skaffade mig jägarexamen tog det oss ganska många kvällsgträffar och en hel del självstudier för att klara av proven. Det intryck jag fick var att det var en mycket genomtänkt och gedigen utbildning i viltvård och jakt, ett bra perspektiv. Har det ändrats, eller hade jag bara turen att stöta på rätt folk?
 
Du stötte på rätt folk...

Tyvärr kan man ta jägarexamen på en helg, t.o.m. jägareförbundet har sådana utbildningar. Dumt nog så tror många att dom iom detta är färdigutbildade, men det slutar ju inte med att man tagit examen, man måste ju få följa med någon erfaren också.
Licens för att inneha skjutvapen är ju dock lite krångligare att få.
/BAX
[Ändrat av BAX 2002-02-21 kl 20:36]
 
Allt är möjligt!

Visst kan man ta jägarexamen på en helg! Det gäller bara att läsa in materialet i förväg och lära sig skjuta! Grundprovet görs på en timme, praktiskt hagelprov på en timme (med avståndsbedömning och vapenhantering), kulprovet tar max en kvart! Vill man sedan kompletera med högviltsprovet så tar detta ca 1,5 timmar! Det går även att doktorera på ett par timmar i valfritt ämne! Att det sedan skulle vara svårt att få vapenlicens beror nog på straff registret, annars är det väldigt lätt!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...