Luftvapenlicens?

Jag tog Jägarexamen (endast grundprovet) för några år sedan men har inte haft möjlighet/tillfälle att komplettera med övriga prov, praktiska som teoretiska. Nu väcktes lusten till liv igen och jag ska kontakta min lokala förrättare och se till att få göra det praktiska grundprovet för kula. Nu (då) har jag rätt att söka licens för kula klass 2, vilket också innefattar luftgevär tillåtna för jakt. Men jag avser att skaffa luftgevär för träningsskjutning (precision) - innefattas det? Förresten är det väl endast skyddsjakt som får bedrivas med luftvapen, och någon skyddsjägare är jag inte.

Har jag lyckats uttrycka mig tydligt nog?


Tack på förhand
/Anders
 
lite oklart

Ett vanligt luftgevär på under tio joule (max 210m/s för 4.5mm) behöver man ingen licens för. Luftgevär med märkbart bättre prestanda är både dyrt och svårt att få tag på (då kan man nog lika gärna överväga en billig 22lr).

Om det är frågan om träning så borde ju ett vanligt luftgevär duga bra.

Klart lr?
 
AEB,
Mej veterligen, är jakt med luftvapen inte tillåten i Sverige.
I England är det däremot tillåtet.
Mvh/Björn
 
Tack för svaren

Det är just ett luftgevär med högre anslagsenergi än 10J jag är ute efter, PCP dessutom (inte för att det spelar någon roll licensmässigt). Anledningen till att jag hellre träningsskjuter/nöjesskjuter med luftgevär är att kostnaden för ammunition blir betydligt lägre, och där med blir nöjet desto större. : )

Och anledningen till att jag siktar på en pneumatiskt bössa är eftersom den inte är drabbad av fjädergevärs förödande konsekvens på kikarsikten (även vissa kvalitativa sikten), alltså kan jag investera i valfritt kikarsikte (och inte speciella anpassade för luftgevär) som sedan kan användas på krutvapen (förutsatt det kan parallaxjusteras).

Men för att återknyta till det Hilber svarade, varför nöjer jag mig inte med 10J? Eftersom jag är i köpartagen på ovan nämnda luftgevär (.22), som kan köpas "strypt" till 10J, men har kapacitet att ge 40J och visst känns det tråkigt att nöja sig med 10J då.

Där har ni det, hela kedjan av anledningar och åtankar. Det enda som hindrar sjösättningen är just licensen. Så frågan kvarstår.
 
Jo...

jägarexamen har du, först när både den teoretiska och den praktiska biten är avklarad och godkänd.

Man kan senare komplettera med högviltdelen, teori/praktiska prov.

Enligt lagen, har du som innehar jägarexamen, ett behov av vapen.

Du får köpa hur kraftigt luftgevär du vill och kan uppbringa. 9mm startpistoler etc.

Tillstånd söker du hos polisens tillståndsenhet.

Lycka till.

Mvh/Björn
 
Fuska..?

Om det är en FX2000 du har siktat in dig på så har du ju alltid alternativet att köpa den licensfri, för att sedan med enkla medel återställa den till 40J. Det är ju bara en trängre transferhylsa för luften monterad på de licensfria.
Att du skulle få köpa ett hur kraftigt luftgevär du vill bara för att du har jägarexamen är fel. Det är väldigt svårt att få licens för dessa vapen. Kommunala jägare tror jag är de enda som har jaktlicens för luftvapen, och tävlingslicens är inte möjligt, efter vad jag hört, eftersom det inte finns någon officiell tävlingsgren i kal.22. (Ännu...)
 
Hur göra?

Vad finns det för alternativ kvar? Mycket märkligt...

Visst var det FX2000 jag tittat på, och jag känner även till strypningshylsan du talar om, men det är en nödlösning.

/Anders
 
Varför 40J för träning?

AEB; sa:
Men för att återknyta till det Hilber svarade, varför nöjer jag mig inte med 10J? Eftersom jag är i köpartagen på ovan nämnda luftgevär (.22), som kan köpas "strypt" till 10J, men har kapacitet att ge 40J och visst känns det tråkigt att nöja sig med 10J då.
Men om det bara är just för träning, då spelar väl det ingen som helst roll? Det är väl bara att minska avstånden?

Sen kan man också ifrågasätta hur bra det är som träning, för vad jag förstår så är väl inte FX2000 en luftgevärsvariant av nåt annat gevär (som vad jag vet förekommer vad gäller en del tävlingsgevär)?
 
Licens

De regler som gäller för licens beträffande luftgevär är ganska svårbegripliga, samt tolkas olika från län till län. I vissa län verkar det räcka med jägarexamen i andra län krävs medlemskap i skytteförening. I vissa län krävs medlemskap i förening som skjuter med just den typen av luftgevär vilket är mycket ovanligt om det överhuvudtaget förekommer i de länen är det i princip omöjligt att få licens för luftgevär.
Det är mycket lättare att få licens för en klass 1. studsare än för ett luftgevär förmodligen för att det då handlar om ett jaktvapen vilket inte är fallet med luftgeväret då all jakt är förbjuden med luftgevär med vissa undantag.

Om du är intresserad av luftgevär så kan jag rekommendera en mycket bra sida i detta ämne

http://home.swipnet.se/airguns/

Jag antar att du redan har hittat den sidan då den i princip är den enda svenska sidan om luftgevär.
 
Jo jo...

det är på det viset, att vid tillståndsgivning för dessa något udda vapen, skall man alltid kunna presentera ett motiv (orsak) till vad tusan de skall användas till.
Men det har väl AEB helt klart för sig, antar jag.
Då skall det inte vara några problem.

/Björn
 
Tolkningsfråga

Att ange ett motiv är ju inte svårt.
Målskjutning, Övningsskjutning etc.

Att sedan få dessa "motiv" godkända är en annan sak. Där är det fritt upp till varje "licensutgivare" att godtyckligt tolka om motivet/behovet är tillräckligt för att den sökande skall få licensen. I den frågan handlar det om vart i landet man bor.

Jag vet som exempel en person som fick "jaktlicens" för sitt luftgevär trots att det ej är tillåtet att jaga med luftgevär (samt att han ej använt jakt som motiv). När personen påpekade detta ändrades ändamålet till målskjutning.

Det är säkert inga problem för AEB att få licensen, men det är ingen självklarhet att få licens för ett luftgevär bara för att man har jägarexamen.

Får han ingen licens kan jag ändå varmt rekomendera FX:t som är ett mycket trevligt luftgevär, även det licens fria. Det duger gott till "övningsskytte" även om kulbanan blir något "krökt" pga den lägre utgångshastigheten.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...