Jakt Naturupplevelser i sikte

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-04-08, 06:50
aktiv-jägare aktiv-jägare är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av klagetorp Visa inlägg
Det kan ju bero på ett skott som inte tar/ eller tar dåligt och fortsätter i vilken riktning som helst. En rikoschett kan färdas i stort sett flera km med otur.
Javisst...under älgjakten avlossas kanske 150 000 skott. Under övning säkert ett par miljoner.
Men det går rätt bra ändå!
Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 08:00
Betula_pendula Betula_pendula är inte uppkopplad

Fäller man 150 000 älgar under en älgjakt??
Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 08:19
klagetorp klagetorp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Betula_pendula Visa inlägg
Fäller man 150 000 älgar under en älgjakt??
Inte under en älgjakt, utan under en säsong. T.ex 2009/2010 sköts det 88000 älgar i hela landet. /Peter
Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 08:43
Betula_pendula Betula_pendula är inte uppkopplad

Typ två skott per älg ?
Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 09:34

Citat:
Ursprungligen postat av Betula_pendula Visa inlägg
Typ två skott per älg ?
Jag räknade med lite grovt med 2 skott per älg. Ett bogskott + ett avfångningsskott (i nacken).
Ibland skjuts det 2 bogskott och inget fångskott. Ibland bara ett..

Minsta möjliga övningsskjutning för att få godkänt älgprov är 12 skott. Generellt skjuter dom minst 50 skott !

Ska vi räkna in småviltsjakten så fördubblar vi alla siffror.
Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 10:50
Norell Norell är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av aktiv-jägare Visa inlägg
Den civile friluftsmänniskan kan vara lugn:
1 Deras trendriktiga kläder lyser som kanariefåglar i naturen.
2 Deras klumpiga sätt att röra sig och trampa av kvistar kan ingen ta fel på
3 Deras prat hörs minst 200 m i skogen.
Som friluftsmänniska känner jag inte igen mig som "klumpig, skrikande "civil" i lysande kläder"
Gör personligen bedömningen att många i detta forum beter sig mer motsatt detta (icke civil?).

Får väl hälsa nästa gång jag ser en jägare i skogen så han/hon ser mig med, annars brukar jag av säkerhetsskäl och för att inte störa jakten, hålla mig "dold".

Väl mött i en skog för alla.
Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 11:18
klagetorp klagetorp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Norell Visa inlägg
Som friluftsmänniska känner jag inte igen mig som "klumpig, skrikande "civil" i lysande kläder"
Gör personligen bedömningen att många i detta forum beter sig mer motsatt detta (icke civil?).

Får väl hälsa nästa gång jag ser en jägare i skogen så han/hon ser mig med, annars brukar jag av säkerhetsskäl och för att inte störa jakten, hålla mig "dold".

Det är ju helt rätt att inte föra massa oväsen, däremot kan man ta på sig varselkläder/signalkläder. Numer tror jag att de flesta jaktlag utrustar sina hundförare med varselkläder, bara för att man ska se vars den personen befinner sig. T.ex. En älg kommer springande mot dig ifrån tillåten skjutriktning, men hundföraren befinner sig bakom denna älg eftersom han försökt gå in på ståndet. Då ser man mycket lätt om det är någon i bakgrunden om denna använder varselkläder. /Peter
Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 12:10
nermander nermander är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av klagetorp Visa inlägg
Då ser man mycket lätt om det är någon i bakgrunden om denna använder varselkläder.
Jag anar ett säkerhetsmässigt tankefel där.

Säkerheten skall inte vara beroende av att du ser den som eventuellt finns i skottlinjen, säkerheten skall vara beroende av att du är helt säker på att ingen finns där.

Eller som jag brukar använda som exempel när det gäller trafik: "Jag såg inte den andra bilen, sa den blinde efter olyckan".

Du ska inte kunna skylla på att du inte såg personen, du ska ha sett att det är tomt.
Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 12:13

Citat:
Ursprungligen postat av Norell Visa inlägg
Som friluftsmänniska känner jag inte igen mig som "klumpig, skrikande "civil" i lysande kläder"Gör personligen bedömningen att många i detta forum beter sig mer motsatt detta (icke civil?).
Ja skogen är till för alla. Men du behöver inte uppträda på något ovanligt sätt. Och helst inte "smyga"
När man möter en människa ,vem som helst, i skogen, så hejar man. Om det gäller jakt så är en god regel att signalera med handen så fort man ser den andre. Jägare som möter jägare gör så och det kan ju gälla för alla som möter/ser en jägare.
Om det inte gäller älgjaktsveckan så måste jägaren backa undan om det dyker upp för mycket folk i skogen.
Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 12:19

Citat:
Ursprungligen postat av nermander Visa inlägg
Jag anar ett säkerhetsmässigt tankefel där.
Säkerheten skall inte vara beroende av att du ser den som eventuellt finns i skottlinjen, säkerheten skall vara beroende av att du är helt säker på att ingen finns där.
Eller som jag brukar använda som exempel när det gäller trafik: "Jag såg inte den andra bilen, sa den blinde efter olyckan".
Du ska inte kunna skylla på att du inte såg personen, du ska ha sett att det är tomt.
Jag tror du håller på att trassla in dig nu.....
Du vill alltså inte ha några saker som underlättar säkerheten?
Reflexer, positionslyse, skrapa is från vindrutan mm mm
Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 12:52
Cremytos Cremytos är inte uppkopplad

"Under 2010 har totalt nio personer omkommit i
samband med fiske från land, båt eller is. Det är
minskning med tre personer jämfört med 2009
då 12 personer omkom. Jämfört med 2007 är det
en tredjedel jämfört med de då 27 omkomna."

Fiske är också farligt bara så ni vet.

Kollade upp statistiken närmare och jakt är faktiskt något farligare än att köra bil, men väldigt marginellt. Antal döda i trafiken och antal dödliga vådaskott i jakten skulle ha samma procentsiffra om antalet jägare i Sverige uppgick till 300.000. Enligt regeringskansliet uppgår antalet jägare till 260.000, därför blir procentsatsen något högre för jakt.

Dock är 5% av antalet körkortsinnehavare över 80 år och det kan rimligtvis antagas att en del av dem inte nyttjar bil längre i någon större utsträckning. I min släkt finns ett halvdussin över 80 år och endast en av dem kör fortfarande bil. Därmed borde skillnaden mellan jakt och köra bil jämnas ut.

Procent har ju också förmågan att bli uppfylld ju fler gånger man ställer sig i situationen som statistiken gäller. Sedan får ni själva fundera på om ni en normal vecka ser flest bilar eller jägare med vapen.
Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 19:31
bjed0001 bjed0001 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av aktiv-jägare Visa inlägg
Jag räknade med lite grovt med 2 skott per älg. Ett bogskott + ett avfångningsskott (i nacken).
Ibland skjuts det 2 bogskott och inget fångskott. Ibland bara ett..

Minsta möjliga övningsskjutning för att få godkänt älgprov är 12 skott. Generellt skjuter dom minst 50 skott !

Ska vi räkna in småviltsjakten så fördubblar vi alla siffror.
Varför avfånga om du skjutit bogskott?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:24.