funkar Garmin etrex fortfarande?

Var går gränsen för att det ska räknas som generation 2?
Är alla batterier i Råd&Rön testet generation 2?
Alla MiMH-batterier i testet är inte av LSD-varianten.
Om du jämför självurladdningen hos dem borde det framgå.
Vill du veta mer om vad som utmärker, och hur man identifierar, LSD-batterier hänvisar jag dig (ännu en gång) till CPF.

För mig ÄR drifttiden samma som kapacitet. Den kapacitet som finns kvar i ett batteri under en spänningsnivå som GPS:en inte klarar har jag inte någon användning av.

Uppenbarligen har du en egen defintion av kapacitet
Dina GPSers drifttid verkar vara mkt mer beroende på spänning än energi(kapacitet) hos batterierna.
Eftersom du verkar ha tillgång till voltmätare vore det intressant om du kunde mäta vid vilken spänning dina GPSer slutar fungera.
OBS
Mät inte spänningen på de urplockade batterierna, pga skillnader i den interna resistansen bör du mäta spänningen när batterierna sitter i GPSen för att det uppmätta spänningsvärdet skall vara värt ngt

En sak till:
Jag hade tidigare en eTrex, och om jag kommer ihåg rätt kunde man ngnstans i menyerna ändra battarityp (mellan alkaline, NiMH och litium), men jag kommer inte ihåg om det endast ändrade spänningsnivåerna för batteriindikatorn i diplayen eller driftnivåerna för elektroniken (som det borde).
Har du samma funktion i dina GPSer?
Har du använt den?
Ger det ngn skillnad i drifttid?


Jag förstår nu du inte har provat några lithiumbatterier.
Hur kom du fram till det?

Redigerat: Stavfel
 
Alla MiMH-batterier i testet är inte av LSD-varianten.
Om du jämför självurladdningen hos dem borde det framgå.
Vill du veta mer om vad som utmärker, och hur man identifierar, LSD-batterier hänvisar jag dig (ännu en gång) till CPF.
Om det inte framgår tydligt ens av ett batteritest börjar jag undra hur diffus gränsdragningen egentligen är. De batterier jag "testar" borde iaf vara av LSD-typ. Utom mina gamla Vanson 2500mAh. En sak har jag fått klart för mig, båda generationer säljs parallellt idag och det verkar som batterier av icke LSD-typ har högre nominell kapacitet (mAh) än de av LSD-typ. Att göra jämförande prov av självurladdning tar av naturliga skäl viss tid för mig.

Uppenbarligen har du en egen defintion av kapacitet
Dina GPSers drifttid verkar vara mkt mer beroende på spänning än energi(kapacitet) hos batterierna.
Tja, vi kan ju kalla det "tillgänglig kapacitet för en viss namngiven förbrukare" om du vill.

Eftersom du verkar ha tillgång till voltmätare vore det intressant om du kunde mäta vid vilken spänning dina GPSer slutar fungera.
OBS
Mät inte spänningen på de urplockade batterierna, pga skillnader i den interna resistansen bör du mäta spänningen när batterierna sitter i GPSen för att det uppmätta spänningsvärdet skall vara värt ngt
Intressant! Det ska jag mäta. Jag återkommer, mätningar pågår hela tiden nu och jag har börjat att mäta drifttid i kyla.

En sak till:
Jag hade tidigare en eTrex, och om jag kommer ihåg rätt kunde man ngnstans i menyerna ändra battarityp (mellan alkaline, NiMH och litium), men jag kommer inte ihåg om det endast ändrade spänningsnivåerna för batteriindikatorn i diplayen eller driftnivåerna för elektroniken (som det borde).
Har du samma funktion i dina GPSer?
Har du använt den?
Ger det ngn skillnad i drifttid?
Möjlighet att ställa om finns i alla 3 GPS:er, men i den äldsta (Legend C), finns bara möjlighet att ställa om mellan Alkaliska och NiMh. Alltså inget läge för Lithium. Misstänker dock att det BARA påverkar indikatorn. Jag ska testa detta också. Och jag har ställt om denna parameter beroende på vilken batterityp som provats. (För lithium i Legend C sattes "Alkaline".)

Hur kom du fram till det?
Jag har ställt frågan om dina egna erfarenheter av lithiumbatterier många gånger utan att få något svar alls. När du sen börjar fråga om vikt och volt på lithium drar jag (kanske felaktigt) slutsatsen att du inte har provat lithium alls eller bara ngn enstaka gång. Du har för övrigt fortfarande inte svarat på frågan. Om du har egna erfarenheter av lithiumbatterier är det mycket intressantare än varför jag kommit fram till att du nog inte har provat lithium. Förstå mig rätt, jag vill inte DEBATTERA med dig. Jag vill utreda egenskaper på olika batterier. Med praktiska prov och erfarenhet av användning i fält. Tex visar det sig nu att drifttiden ökar på LSD-batterierna när de fått några omladdningar, men de har ännu inte nått Alkaline-nivån riktigt (rumstemp). På några få mätningar visar sig drifttid i kyla vara väldigt bra på LSD och mindre bra på äldre gen av NiMh. Alkaline ännu inte provade i kyla. Jag återkommer med mer mätresultat.
 
...

Jag har ställt frågan om dina egna erfarenheter av lithiumbatterier många gånger utan att få något svar alls. När du sen börjar fråga om vikt och volt på lithium drar jag (kanske felaktigt) slutsatsen att du inte har provat lithium alls eller bara ngn enstaka gång. Du har för övrigt fortfarande inte svarat på frågan. Om du har egna erfarenheter av lithiumbatterier är det mycket intressantare än varför jag kommit fram till att du nog inte har provat lithium. Förstå mig rätt, jag vill inte DEBATTERA med dig. Jag vill utreda egenskaper på olika batterier. Med praktiska prov och erfarenhet av användning i fält. Tex visar det sig nu att drifttiden ökar på LSD-batterierna när de fått några omladdningar, men de har ännu inte nått Alkaline-nivån riktigt (rumstemp). På några få mätningar visar sig drifttid i kyla vara väldigt bra på LSD och mindre bra på äldre gen av NiMh. Alkaline ännu inte provade i kyla. Jag återkommer med mer mätresultat.

Hmm, många åsikter har du och så har du ju redan bestämt vad du tycker... Men om du bemödat dig att söka lite runt på Utsidan innan du klagar på dom få svaren så hade du hittat att en del faktiskt redan testat.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=59850&highlight=batterier+kyla

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=17254&highlight=ladd

Där kan du också läsa om problemet med att vissa GPSer inte kunnat hantera Lithium-batterierna pga den höga initialaspänningen.

I praktiken har jag kommit till slusatsen:
Lithium på långfärd och laddbara NiMh typ LSD i vanliga fall. Alkaline i nödfall men på vintern i när det är under nollan så tar dom slut relativt fort...

/Andreas
 
Tack för länkarna!

Jag har tydligen inte letat så effektivt får jag väl medge.

Hmm, många åsikter har du och så har du ju redan bestämt vad du tycker... Men om du bemödat dig att söka lite runt på Utsidan innan du klagar på dom få svaren så hade du hittat att en del faktiskt redan testat.

Jo, jag har väl åsikter, men jag kan ändra mig och jag har INTE "redan bestämt" vad jag tycker. Det är ju därför jag gör lite mätningar själv. Jag har ju missat den nya generationen laddbara LSD-batterier och nyligen köpt in några för att prova. Men jag är fortfarande misstänksam mot laddbara det kan jag väl också medge. Jag har en en del trista erfarenheter av generation 1. Men det verkar som om det är fler än jag som har det.

Där kan du också läsa om problemet med att vissa GPSer inte kunnat hantera Lithium-batterierna pga den höga initialaspänningen.
Det behöver inte bekräftas, jag tror på vad HåkanC säjer. Men JAG har inte det problemet på MINA GPS:er.

I praktiken har jag kommit till slusatsen:
Lithium på långfärd och laddbara NiMh typ LSD i vanliga fall. Alkaline i nödfall men på vintern i när det är under nollan så tar dom slut relativt fort...
/Andreas

Ja där är jag väl själv just nu också. Men jag har lite mätningar kvar innan jag bestämmer mig för vad jag skall tycka.;)
 

Väldigt bra diskussion som ni startade i en tråd om "funkar Garmin etrex fortfarande?" Nu när ni verkar vara överens så kan ni ta ert ansvar och göra en egen tråd som faktiskt kan handla om batterier där ni kan skriva/klippa/klistra ihop en sammanfattning och diskutera vidare.

Lämna en referens i bägge trådarna till varandra så skapar ni faktiskt lite ordning. Ni kan t.o.m klippa bort en del text här som inte handlar om det ursprungliga eTrex-problemet. Jag vet att det är mot er natur men vi andra mår bra av lite struktur ibland.-)
 
Till vän av ordning.

Väldigt bra diskussion som ni startade i en tråd om "funkar Garmin etrex fortfarande?" Nu när ni verkar vara överens så kan ni ta ert ansvar och göra en egen tråd som faktiskt kan handla om batterier där ni kan skriva/klippa/klistra ihop en sammanfattning och diskutera vidare.

Lämna en referens i bägge trådarna till varandra så skapar ni faktiskt lite ordning. Ni kan t.o.m klippa bort en del text här som inte handlar om det ursprungliga eTrex-problemet. Jag vet att det är mot er natur men vi andra mår bra av lite struktur ibland.-)

Förutom att tråden heter "funkar Garmin etrex fortfarande?", så ser jag inget OT i att fortsätta avhandla batteridrift i GPS:er här. Tråden startade med den frågan men batterierna dök upp direkt. Redan i inlägg 2 faktiskt. Och av herr tekman själv i inlägg 7. Därefter en lagom blandning av batterier i GPS och satellitmottagningsproblem fram tom inlägg 30.

Sen handlar det uteslutande om batterier ja. Batterier i GPS:er. Prov utförda i 2 Garmin Etrex och 1 GPSMAP 76:a.
Är det väldigt störande så bryter jag väl detta och kliver av.
Återkommer med mina ovetenskapliga mätningar, i ny eller lämplig tråd, senare.

OK tekman?

med vänlig hälsning
Thomas Freye
 
tekman:
Varför refererar du till dig själv i 3e person?

Om ordning och inlägg i trådarna i det här Forumet inte passar dig så har du väl några alternativ att välja på;

1 - Välkommen till Internet, i ett ocensurerat Forum med högt i tak får du acceptera att allas inlägg inte stämmer med det du vill!
2 - Erbjuda Utsidan dina tjänster som moderator av inläggen.
3 - Starta ett eget Forum, där DU sätter upp reglerna och styr och bestämmer över trådars och inläggs innehåll.

Vad väljer du?
 
Precis vad jag menar med att ni inte kan hålla er till ämnet.

EDIT: Jag kan tyvärr inte editerar mitt första inlägg så att ni inte blir så upprörda.
Vill ni verkligen ha svar på era frågor till mig så kan ni skicka frågorna i ett PM.

Jag tycker faktiskt er batteridiskussion var lite roande och jag tycker fortfarande att den förtjänar en egen tråd.
 
Precis vad jag menar med att ni inte kan hålla er till ämnet.

EDIT: Jag kan tyvärr inte editerar mitt första inlägg så att ni inte blir så upprörda.
Vill ni verkligen ha svar på era frågor till mig så kan ni skicka frågorna i ett PM.

Jag tycker faktiskt er batteridiskussion var lite roande och jag tycker fortfarande att den förtjänar en egen tråd.

Som jag sa så tycker jag vi höll oss till ämnet.
Och det krävs LITE mer för att jag ska bli upprörd.
Jag återkommer med mina ovetenskapliga (men tydligen roande) batteritest i ny eller annan lämplig tråd.

häls thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
mattias_aron Funkar Garmin Oregon till väg/trafik ledare ocskså ? Navigering 2
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
rab Funkar Forerunner för heldag (pga batteri) tex skridskotur Navigering 5
kanotisten http://www.unbelievableshop.com/ funkar ej! Navigering 0
peter1959 G P S som funkar i tät skog ??? Navigering 14
erik.p Köpråd : GPS som funkar i Sverige & USA Navigering 2
3313 nRoute funkar ej med GPS Navigering 0
psg90 gps= funkar ej Navigering 2
3313 nRoute funkar ej med GPS Navigering 18
norddal GPS:en funkar inte i Fugawi Navigering 5
Tony-Avesta Senaste MapSource, hur funkar detta? Navigering 7
DTM Funkar inte Destinator 3 på Axim X30? Navigering 3
hgz Funkar GPS ihop med vanlig karta…? Navigering 30
d.a.n.i.e.l Funkar en GPS till detta? (Höjd- och längdmätning) Navigering 16
goranwi "Visa på kartan" Hur funkar det på Vistan? Navigering 6
Erica_ Vilka handdatorer funkar? Navigering 4
pery Hur det funkar! Navigering 1
hur funkar de? Navigering 1
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.