Importera billig 22 lr

Jag funderar på en snålvariant för att få en billig övningsbössa (lite trångt om pengar just nu och att öva med klass 1 vapen är med tanke på ammunitionspriser inte att tänka på). Tänker mig 22 lr som kaliber. Alternativen är att köpa begagnat och jag har letat i månader, men inte en enda har sålt i närheten av mig (kollat blocket.se)

Så då började jag titta på lite mer okända märken och hittade jakt danmark www.jilas.dk.

De har en 22 lr av märket Norconia som jag inte känner till. Norconia verkar vara tysktillverkade och inte små på vapen. Bössan säljs med kikare (enklare modell 4x32) för ca 2300 svenska, vilket är hälften av vad man får lägga på en bössa utan kikare i Sverige.

Vad tror ni, dels om vapnet dels om försäljaren. Törs man lita på dem då de kräver förskottsbetalning? Jag kräver inte anschuts precision och kvalitet men bössan ska ju funka.
 
Inte lätt

Ja du,

Det ser ju mycket bra ut. Står det kvalitet så är det väl det. Bäst är väl att ringa och prata med dom. (nehe, inget tele,,)

Generellt så går det knappt att få dålig precision med en .22lr. (låga krav på bäddning etc). Trycket kan ju vara kasst och därmed göra att det blir dåligt. Sen kan ju resten vara rappel oxå. Men naäe, skjuter bra tror jag den gör. Varför skulle den vara dålig egentligen? Vapen är ju vapen och inget slit och släng som leksaker från stormarknaden.

Men man vill ju klämma innan förståss,,,

Äh, bara lite tankar.

/Lars
 
Tror att bolaget heter Norconia och att dom säljer ett vapen som heter Norinco och är kinestillverkat. Dom har stor produktion och om jag inte misstar mig importerar Finland stormgevär från den tillverkaren. Enligt tester är deras 22:a inget under av skönhet men kraftigt tillverkat och robust. För tävling är det nog inte den rätta bössan.
koivu
 
Tror nok det her er snakk om en kinesiskprodusert børse. Jeg ville ikke kjøpt en slik.. Anbefaler Brno (CZ), muligens litt dyrere, men kvalitetsmessig vil jeg tro den er betydelig bedre...
 
Tack för era svar.
Tror nok det her er snakk om en kinesiskprodusert børse. Jeg ville ikke kjøpt en slik.. Anbefaler Brno (CZ), muligens litt dyrere, men kvalitetsmessig vil jeg tro den er betydelig bedre...
Visst är Brno ett betydligt bättre märke, men då kliver vi direkt upp på 2-2,5 ggr pengarna.

Jag har också lyckats läsa mig till att det troligen är kines eller asientillverkade prylar och att optiken troligtvis inte är något att ha. Men jag har inte hittat några recensioner på själva bössan. Dock finns den att köpa i flertalet länder i Europa när man söker på nätet.

Jag mailade företaget och frågade om tillgång på vapnet och fick svar inom någon timme, så de är alerta i alla fall. Syntetstocken var slut, men trästock till samma pris fanns att tillgå.

Finns fler åsikter om Norconias vapen är jag tacksam.

hhhh, vilka tester tänker du på? Vill gärna läsa något innan jag beställer.
 
Tack för era svar.

Visst är Brno ett betydligt bättre märke, men då kliver vi direkt upp på 2-2,5 ggr pengarna.

Jag har också lyckats läsa mig till att det troligen är kines eller asientillverkade prylar och att optiken troligtvis inte är något att ha. Men jag har inte hittat några recensioner på själva bössan. Dock finns den att köpa i flertalet länder i Europa när man söker på nätet.

Jag mailade företaget och frågade om tillgång på vapnet och fick svar inom någon timme, så de är alerta i alla fall. Syntetstocken var slut, men trästock till samma pris fanns att tillgå.

Finns fler åsikter om Norconias vapen är jag tacksam.

hhhh, vilka tester tänker du på? Vill gärna läsa något innan jag beställer.

Dessa tester har gjorts i finska vapentidningar och man kan väl säga att man får vad man betalar för. Tror själv att skulle jag köpa bössan skulle jag nog byta kikaren.
koivu
 
Det firma du omtaler "jilas.dk" har et utroligt dårligt rygte i danmark. De er vist delvist konkurs/lukket/ eller ligende - og de har bla. mistet deres fysiske butik.

Om det dårlige rygte er med god grund ved jeg ikke. Når ret skal være ret, så har jeg faktisk købt et billigt våben der (med forud betaling) og der var ingen problemer. Jeg fik våbnet med posten til aftalt tid.
 
Tack för era synpunkter. Jag reagerade på det sista om att firman i fråga verkar vara på kunkursens rand. Då är inte jag intresserad av att förskottsbetala något alls.

Istället hittade jag på blocket en superfin Krico 22lr + Miroku sikte 4x32 för 3800:- Bössan hade något år på nacken, men hade troligen aldrig varit i skogen överhuvudtaget. Den hade inte en rispa någonstans. Jag tror inte den avlossat 100 skott ens.

Jag är betydligt mer nöjd med det köpet än vad jag troligen varit med en budgetpryl för knappt halva priset. Så tack för era synpunkter.
 
Tack för era synpunkter. Jag reagerade på det sista om att firman i fråga verkar vara på kunkursens rand. Då är inte jag intresserad av att förskottsbetala något alls.

Istället hittade jag på blocket en superfin Krico 22lr + Miroku sikte 4x32 för 3800:- Bössan hade något år på nacken, men hade troligen aldrig varit i skogen överhuvudtaget. Den hade inte en rispa någonstans. Jag tror inte den avlossat 100 skott ens.

Jag är betydligt mer nöjd med det köpet än vad jag troligen varit med en budgetpryl för knappt halva priset. Så tack för era synpunkter.

Gammal tråd med väcker den ändå.

Jag gjorde likadant när jag nyligen köpte en .22 lr, 2900:- kostade den hos Torsbo, fick med ringar till kikaren i priset. En Krico 300 blev det. Skjuter tätt som fasen på 50m med Eley high velocity, lika fint med Remington thunderbolt, ammon är hur billig som helst, 5000 st kostar 1500:-
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.