Älgar!

Börjar med en ursäkt då jag inte är så insatt i jaktens värld, men man hör ofta jägare (kommer från dalarna) skryta över att dom fällt GIGANTISKA 14-taggare.

Min fråga lyder, I alla andra naturvårdande och biologiska instanser så inser man vidden av att behålla alfahanen, det är den som bär på det starkaste DNA't och livskraftigaste gener, har läst att sveriges älgstam har blivit svagare och mer mottaglig för sjukdommar. helt omöjligt att det finns ett sammanhang?
 
Men jag som inte ens är insatt i jakt kan göra dena rätt självklara iaktagelse, hur skall man du kunna ta "rutinerade" jägare på allvar?
 
1985 trädde den obligatoriska jägarexamen i kraft, tidigare fick man vapenlicens för jakt enbart genom att kunna styrka att man jagade på egen eller annans mark. utbildningsmaterialet till jägarexamen är väldigt bra men det hindrar inte att idioter faller igenom. de flesta yngre jägare har en bra inställning till jakt och naturen omkring dom, tyvärr faller dom ibland för grupptrycket..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonken Jag och mina älgar !! Jakt 57
Almgren Döda alla älgar? Jakt 46

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...