243 Win?

Hejsan!

Har planer på att skaffa en studsare speciellt till toppfågeljakten. Är det nån som har erfarenhet av 243 Winchester? Kulbanan ser ju strålande ut, men blir det mycket sönderskjutet pga den höga utgångshastigheten? Eller finns det möjligen fabriksladdad ammunition med lite lägre prestanda?

Lev & må /Magnus
 
Med en utgångshastighet på ca 900 m/s eller mera, och ett skjutavstånd på upptill ca 150 m, blir det inte mycket att lägga i grytan. Inte ens med helmantel kula. Hålspets och halvmantel kan du glömma helt.
Det blir nog att själv ladda svagare patroner, eller alternativt att bara skjuta på helsikes långa håll.
 
Skaffa hellre en 222 eller 6,5*55. Kalibern 243 är en nedstrypt 308 vilket gör att den kan vara lite känslig vid hemladdning och ge "underladdningsdetonation" vid svagare laddningar.
koivu
 
Jag har en 243 win till toppjakt som fungerar helt topp ! Har inte sett någon større skillnand i køttførstøring jæmført med mina kompisar som skjuter med 222 Rem. En orsak kanske ær de lite trubbigare kulorna men tjædrarna faller å andra sidan rakt ner. Pappa skjuter med sin gamla 6,5*55 och med de trubbiga kulorna skjuter han sønder lika mycket som jag. Han testade torpedkulor som inte skulle førstøra lika mycket men skjøt då bort flera tuppar som hann fælla ut vingarna och segla ivæg pga att kulorna går rakt igenom utan att læmna tillræckligt med ennergi i fågelkroppen. 243 Win ær en bra kaliber med andra ord. Det ær i och før sig lite mickel med att ladda ner den men det går att hitta bra laddningar. Men varfør ? Normas fabriksladdade skjuter helt kanon i min bøssa.
 
6,5*55

Jonken, säg åt farsan att fila torpedkulan lite trubbig i spetsen, så att det blir en flat yta på cirka 2mm i diameter. Funkar finfint.

Jagar själv med .222, mest beroende på att jag kom över en sån till rätt kurs. Är lika nöjd med 6,5.

243:eek:rna brukar ju vara så dyra i inköp, men får man en till rätt pris så varför inte.

Det viktigaste är att det är en BRA kikare på vapnet, samt att man känner kulbanan vid alla möjliga förhållanden.

/BAX
 
Jag slår ett slag för patronen och kalibern 5,6x52R,

En gammal patron men som jag menar inte har gjort sitt!

En kula som inte slår för mycket och som har en fin ballestik.

Problemet är kanske att hitta en studsare i kalibern,, många kombivapen finns dock.

För renodlad toppjakt skulle jag välja den patronen i en Kipplauf Balser med en nätt fast 8x42 kikare=perfekt också på Rådjursjakten!

mvh Niclas.
 
Hej igen

...och tack för svar och synpunkter. Lutar åt 6,5x55 i dagsläget, men har inte slagit till på nåt ännu.

/Magnus
 
Re: Hej igen

Bjerko; sa:
...och tack för svar och synpunkter. Lutar åt 6,5x55 i dagsläget, men har inte slagit till på nåt ännu.

/Magnus
Ska du köpa en begagnad studsare så är 6,5x55 ett bra val. Mycket att välja, och jag har märkt att priserna har sjunkit pga att många byter sina älgstudsare till större kalibrar.
 
Varför skulle man vilja köpa en 243 med argumentet att kulbanan är så bra för att sedan vilja ladda ned den och förstöra hela syftet med köpet från början???

Vad man väljer för kaliber beror på vilket avstånd man ska skjuta. Alla kalibrar som är kapabla att träffa på långt håll kommer såklart slö sönder i
liknande omfattning. Det beror inte på kalibern utan på var skottet träffar i viltet samt på kulkonstruktionen. Alla gamla myter som gubbarna i skogen ältar i det oändliga ska man inte lyssna ett skit på.

Det viktigaste är att träffa! Köp därför att vapen som du själv är kapabel till att hantera. Med en kaliber som har en tillräckligt rak kulbana för att ha råd med en liten miss i avståndsbedömningen.

Lär dig sedan att skjuta och bedöma avstånd/vind. Vapnet är knappast den svagaste länken i sammanhanget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tubcreek 243 Winchester Jakt 2
keski79 .270 WIN Jakt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.