Sportklättring Kort men hårt

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-08-03, 20:43
seon seon är inte uppkopplad

Hängarkarbiner snodda vid Bistaberget.

"Säker källa" påstår att hängarkarbiner har snotts vid Bistaberget i Södermanland. Det skall handla om hängare med dubbla karbiner där den ena har snotts. Eftersom det fanns en säkerhetsmässig tanke bakom dom dubbla karbinerna så är det naturligtvis ett oskick att ta bort den ena oavsett motiv.

Visserligen är väl dom flesta medvetna om att dom alltid klättrar på egen risk men detta fungerar ändå som en påminnelse om att sportleder inte alltid är som dom var vid skapandet och att all information om bultning och hängare bör behandlas kritiskt.

På dom flesta svenska sportklippor finns det ju inte någon individ eller organisation som tar på sig ett underhållsansvar för bultning m.m. Vissa stora och resursstarka klubbar som den i Stockholm har ju en bultkommité men det hör ju till undantagen. Västervik är ju också kanske ett specialfall.
Små och resurssvaga klubbar kan ju inte rimligen åläggas ett ansvar för underhålla populära klippor även om dom ligger inom deras geografiska område (Bistaberget och Tunabergs Klätterklubb för att vara konkret). Detta måste alla som bultar nyturer och som sedan klättrar där vara medvetna om.
Svara med citat
Gammal 2013-08-04, 20:55
johnliungman johnliungman är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av seon Visa inlägg
"Säker källa" påstår att hängarkarbiner har snotts vid Bistaberget i Södermanland. Det skall handla om hängare med dubbla karbiner där den ena har snotts. Eftersom det fanns en säkerhetsmässig tanke bakom dom dubbla karbinerna så är det naturligtvis ett oskick att ta bort den ena oavsett motiv.

Visserligen är väl dom flesta medvetna om att dom alltid klättrar på egen risk men detta fungerar ändå som en påminnelse om att sportleder inte alltid är som dom var vid skapandet och att all information om bultning och hängare bör behandlas kritiskt.
Ett oskick utan tvekan. Men jag blir lite förvirrad - vad menar du med "hängarkarbiner"?

John
Svara med citat
Gammal 2013-08-05, 06:50
seon seon är inte uppkopplad

Menar ankarkarbiner.
Svara med citat
Gammal 2013-08-05, 14:08
johnliungman johnliungman är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av seon Visa inlägg
Menar ankarkarbiner.
Aha. Tråkigt. Får väl hoppas de plockades ner av misstag...
Svara med citat
Gammal 2013-08-05, 17:56
repdrag repdrag är inte uppkopplad

Fast jag förstår inte heller. Vad avses med ankarkarbiner? I de ankare jag känner till som görs med karbiner så är de fasta och knappast avtagbara. Karbiner av annat material än det ankaret är gjort av bör inte sitta i ankaret någon längre tid, det är vare sig bra för ankaret eller (mest sannolikt) karbinerna. Den som plockade bort karbinerna kanske tänkte på just det. Jag rensar ALLTID alla ankare jag ser på just sådana saker pga ovanstående. Sen är det ju juste att säga till på exempelvis lokala klubbens hemsida om var man kan få tillbaka sina saker.
/mvh Per
Svara med citat
Gammal 2013-08-05, 22:46
XTRMNTR XTRMNTR är inte uppkopplad

Nu vet jag inte vilken eller vilka leder det gäller men på flera av lederna på Bista så sitter det dubbla stålkarbiner i ankarna lik det ofta gör på ner kontinenten. Väldigt tråkigt om någon viktig-petter eller tjuv har har plockat ner dem.
Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 12:39
achtminus achtminus är inte uppkopplad

Det är utan tvekan ett djävulskt oskick att plocka med grejor från ett ankare på en sportled. Å andra sidan, om det sitter två karbiner i ett ankare så klipper jag i allmänhet bara den ena, annars får man ett sånt sjukt trassel på repet, särskilt om man skall firas ner långt. Jag skruvar aldrig åt skruvkarbiner i ankare heller; repvibrationerna drar då ibland åt grinden så att nästa klättrare inte kan skruva upp den.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:32.

Logga in