MT blanc sommaren 2016

Hej ska tillbringa hela sommaren i chamonix. Första juli-sista augusti.

Undrar lite på vad man behöver för kläder uppe på mt blanc på sommaren.

Behöver man verkligen en skaljacka eller klarar jag mig med min

http://www.addnature.com/the-north-face-ms-anti-matter-jacket-nautical-blue-439488.html

som jag redan har?

har även ett par http://www.addnature.com/black-diamond-punisher-black-447425.html handskar och undrar ifall jag behöver varmare än dessa?

Kommer man behöva goggles eller räcker det med ett par bra solglasögon?

Känns dumt att packa ned för mycket och så står man där uppe med och bär runt på massa onödigt.
 
Det du har där räcker mer än väl. När jag var uppe hade jag en gammal knappt tålig skidjacka och termobyxor...

Mjo men man ska ju vara beredd på sämre väder också men. Är mest handskarna jag är osäker på. Antar att jag kommer behöva ha ett par tunnare för smidighet men behövs det ett par varmare än dom jag länka tro?
 
Handskarna funkar säkert, jackan likaså. Se till att få med bra plagg under och ett förstärkningsplagg. Varje år dör där människor av hypotermi så lite respekt krävs trots allt. Det är inte alltid man kan pricka in det bästa vädret men ska du vara där en hel sommar så blir det ju lite enklare... God tur!
 
Handskarna funkar säkert, jackan likaså. Se till att få med bra plagg under och ett förstärkningsplagg. Varje år dör där människor av hypotermi så lite respekt krävs trots allt. Det är inte alltid man kan pricka in det bästa vädret men ska du vara där en hel sommar så blir det ju lite enklare... God tur!

Så någon typ av dunjacka behövs, räcker inte med fleece på fleece?


Ja jag har ju tänkt att vandra runt lite här och var med sedan ska jag va med på UCPA nybörjarkurs samt fortsättningskurs i 2v. Därefter kommer en kompis ned med lite mera erfarenhet och då tänkte vi ge oss på mt blanc. Antar att det finns butiker som säljer vinterkläder även sommartid öppet där nere?
 
Ett par lager fleece går utmärkt. Det är dock så liten viktskillnad till en dunjacka så det kan vara en bra sak att ta med. Det mesta finns att köpa i Chamonix som du kan behöva. Priserna är dock oftast bättre längre ner i dalen i Sallanches där du har både Decathlon och Vieux Campeur.
 
Köpte mig en http://www.addnature.com/the-north-face-l3-ms-jacket-tnf-black-asphalt-grey-print-469725.html

Men är lite orolig över storleken. Men den storleken jag har så passar den perfekt underställ>fleece>förstärkningsjacka>soft/hardshell jacka

men ska jag dra den ovanpå soft/hardshell jackan tycker jag den blir lite för tight. Men köper jag en storlek större så kommer den nog va för stor för att ha under skaljackan.

Tankar om detta?

Är det dumt att ha en förstärkningsjacka som alltid måste under skalplagget så man behöver ta av sig skalplagget för att få på sig förstärkningsjackan?
 
Det är många som vill upp på Mt Blanc. Det är nog inte det roligaste berget jag gjort, men det är väl roligt att ha gjort det. Det är skillnad.
En bra dag kan man gå upp i vanliga fjällvandringskläder, men om vädret slår om är man plötsligt i snöstorm i svenska vinterfjällen plus höjden. Du behöver alltså kläder så att du skulle klara ett rejält blåsväder på Keb i februari. Inga extrema polar- eller everestexpeditionskläder, men mer än vanliga fjällvandringskläder.
Underställ, fleeceunderställ, skalkläder, förstäkningsplagg, dubbla yllesockor, storskor, handskar, skalvantar, buff, mössa. Vindsäck. Spade.
 
Jag har bara varit på Mont blanc en gång med guide men jag skulle inte skippa skaljackan, på toppen hade jag underställ, fleece och en KM Atle dunjacka. Det var bra för mig.

Under ideala omständigheter är Mont Blanc enkelt, under svårare omständigheter dödligt. Och det kan gå snabbt. (ex väder). Underskatta inte berget pga att så många springer runt där. När jag var där hade en person trillat ned vid Grand Couloir, gissningsvis svårt skadad eller värre.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
TeodorB Mont Blanc sommaren 2013 partner! Expeditioner 15
Oneway Bestiga Mont Blanc Expeditioner 2
streakingcaddis Bestiga Mont Blanc - Guide? Expeditioner 4
Charityman Mont Blanc aug med UCPA - handskar Expeditioner 6
Robelibob Mont Blanc Solo? Expeditioner 3
linkis Mont Blanc sommar 2014, intresserad? Expeditioner 9
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
trbngr Mont Blanc / Chamonix, praktiska fragor Expeditioner 24
Dannepihls Bestigning av mount Blanc Expeditioner 13
Gaston76 Skildring av Mont Blanc Expeditioner 11
Henke stj Mt blanc November Expeditioner 0
cjandersohrling Mt Blanc Expeditioner 10
Wilde Sau Mont Blanc och Dufourspitze – ett par frågor Expeditioner 10
ersson11 Mont Blanc, höghöjd vs astma? Expeditioner 4
Friskt-vågat Projektarbete- Mont Blanc?? Expeditioner 4
se8 MT Blanc Expeditioner 1
Cremytos Kläder på Mont Blanc Expeditioner 7
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
densken Ang Mont Blanc Expeditioner 77
Slau Mont Blanc Expeditioner 29
johre Mount blanc i sommar Expeditioner 4
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
Markuz Mt Blanc under kristihimelsfärd? Expeditioner 0
L81 MOUNT BLANC! Expeditioner 6
mellgren Mount Blanc under v.26-28 Expeditioner 3
j77 Mont Blanc länkar Expeditioner 1
j77 Mont Blanc Expeditioner 7
hemmmeder Gudbrandsdalsleden - sommaren 2020, letar vänner. Expeditioner 0
SawFlack Elbrus sommaren 2016 Expeditioner 2
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
Zorozv Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p Expeditioner 11
CarlstefanRehn Dags för Elbrus sommaren 2014? Expeditioner 10
coolmarcus Segla över atlanten, sommaren 2014? Expeditioner 5
MunkenOdos Elbrus, sommaren 2013, någon som är sugen? Expeditioner 25
plankton9 Island peak eller dylikt i december 2016 Expeditioner 3
robert.karlstrom.77 Aconcagua Julen 2016 Expeditioner 0
Allundqvist PCT Pacific Crest Trail Thru-hike 2016 Expeditioner 36
Per.P Denali 2016 Expeditioner 4
robert.karlstrom.77 Kilimanjaro & Mt Kenya Jan/Feb 2016 Expeditioner 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.