"Intag" för roderlinor

Hej!

I mitt kajakbygge har jag kommit till roderfunderingar. Hur gör ni roderbyggare när det handlar om att ta in styrlinorna i sina kanaler från däcket? Min tanke är att linorna ska gå i slang inne i kajaken, men själva däcksgenomföringen mot rodret blir jag lite fundersam över. Kanske hade en rostfri hylsa genom däck, som sedan är kopplad till roderslangen under däck, varit ett alternativ. Jag har också funderat på om man ska bygga upp däcket med en extra ribba just vid genomföringen, för att kunna få till en mer horisontell genomföring. Men jag är som sagt var lite villrådig.
 
Till mitt nuvarande projekt tänker jag dra roderlinorna i 6mm kolfiberrör. De är mycket lätta och starka och kan enkelt limmas med epoxi i skrovet vid genomföringarna.
Rören säljs i enmeterslängder i hobbyhandeln och jag skarvar ihop dem med korta bitar aluminiumrör.
 
Tänk på att de flesta kolfiberrör man köper i modellbutikerna och liknande består bara av UD dragnar fibrer och tål inte att klämmas ihop utan splittras snabbt. Bättre att köpa rör som har 0/90graders eller 45/45graders faser beroende på vad man vill har röret till. (som genomföring lär 0/90 vara det bästa)

Visst man kan förstärka med alurör men då tappa man snabbt hela poängen med att köra kolfiber och det vore lättare att bara har alurören då man slippa flera limningar. Dessutom bör kontakt-koressionen mellan alu och kolfiber inte glömmas och vill man har ngt hållbart som fungerar i många år utan att lossnar är det bättre om man tar stål eller titan än alu.
Enkla alurör som man köpa på Bauhaus och liknande gillar ändå inte att doppas allt för ofta i saltvatten och bör undvikas ute på havet om man nu inte måla både in och utsidan.
 
Jag har inga roder på mina hemmabyggen men är ändå lite intresserad;
Varför drar man linorna i rör? Varför inte låta dem löpa fritt?

Jag kan ju tänka mig att det vore enklare att byta linor om de ej går i rör utan löper fritt. Men det kanske är för att undvika slitage eller för att något kan fastna i linorna?

/Hoppas isen smälter mycket den här veckan
 
Tänk på att de flesta kolfiberrör man köper i modellbutikerna och liknande består bara av UD dragnar fibrer och tål inte att klämmas ihop utan splittras snabbt. Bättre att köpa rör som har 0/90graders eller 45/45graders faser beroende på vad man vill har röret till. (som genomföring lär 0/90 vara det bästa)

Visst man kan förstärka med alurör men då tappa man snabbt hela poängen med att köra kolfiber och det vore lättare att bara har alurören då man slippa flera limningar. Dessutom bör kontakt-koressionen mellan alu och kolfiber inte glömmas och vill man har ngt hållbart som fungerar i många år utan att lossnar är det bättre om man tar stål eller titan än alu.
Enkla alurör som man köpa på Bauhaus och liknande gillar ändå inte att doppas allt för ofta i saltvatten och bör undvikas ute på havet om man nu inte måla både in och utsidan.

Jag är väl förtrogen med rörens egenskaper och de kommer inte att klämmas någonstans. Det finns ingen anledning att köpa exklusivare rör när belastningen är nästan obefintlig.
Din anmärkning om aluminiumskarvarna kan jag inte ta på allvar. En bild förtydligar kanske hur jag har tänkt. Notera att kajaken skall förses med integralroder
 

Bilagor

  • Roderrör.jpg
    Roderrör.jpg
    49.8 KB · Visningar: 567
Missförstod lite hur du menade med Alubitarna varför jag trodde att de skulle bli längre och då tyngre osv.
Om allting är sådär inbakad lär det fungera bra förståss.
 
Kanske hade en rostfri hylsa genom däck, som sedan är kopplad till roderslangen under däck, varit ett alternativ. Jag har också funderat på om man ska bygga upp däcket med en extra ribba just vid genomföringen, för att kunna få till en mer horisontell genomföring.

På min låda sitter det mässingrör inbakade i en liten upphöjning och det har funkat problemfritt i snart 20 år. Röret är bockat i två flacka böjar så det är horisontellt ovan och under däck. Ditt förslag med en ribba på däck borde alltså funka bra. Mässingrör är enklare att bocka än rostfritt och finns i hobbyhandeln och Bauhaus.

Mvh, Klas
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...