Kungsleden i juni

  • Trådstartare fredde98@home.se (Fredde)
  • Start datum

fredde98@home.se (Fredde)

Gäst
Undrar hur väderförhållandena är runt Kebinekaise och Abisko i början på Juni?Tänkte cykla längs kungsleden men är det fortfarande snötäckt eller massor av smältvattenkan det ju bli svårt.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Alltför tidigt

I början av juni skulle jag inte rekommendera att gå kungsleden, än mindre cykla! Vänta till mitten av juli åtminstone, eller hellre till augusti då lederna har torkat upp.
 
Mina intryck av MTB-åkning på Kungsleden

När jag gick Abisko-Kebnekaise 1997 (startade 10 juli från Abisko) hade jag sällskap av en grupp MTB-entusiaster som hade bestämt sig för att cykla samma sträcka. Det verkade som om de hade bra flyt den första etappen, dvs. från Abisko till Abiskojaure, men sedan verkade det gå tungt. Ändå var det väldigt varmt och nästan inga snölegor (förutom i Tjäktjapasset). Men de stackars cyklisterna gick och kånkade på cyklarna mest hela tiden, och när vi talades vid i stugorna sjönk deras entusiasm med tiden. De klagade bl. a på den storblockiga terrängen, som effektivt hindrade deras framfart. Tydligen är inte denna terräng den mest ideala för MTB-cyklande, det är i alla fall min slutsats.


Hur som helst, juni anser jag vara för tidigt, då får man nog problem med snölegor. Då är juli-augusti bättre.


Ha det bra ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kungsleden Naturområden 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...